دی دیدار صمیمانه با فرهنگیان استان ایلام

بطحایی: طرح رتبه‌بندی معلمان از اوایل سال 98 اجرا می شود

پیدا کردن جایگاه معلم و آموزش و پرورش از مسیری که ۶۰ سال است آن را دنبال می‌کنیم، محقق نمی‌شود

ایلام (پانا) - نشست صمیمی فرهنگیان استان ایلام با وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور استاندار ایلام و رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی در سالن امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۶۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: طرح رتبه‌بندی معلمان از اوایل سال 98 اجرا می شود

سیدمحمد بطحایی در ابتدای این جلسه یاد و خاطره همه شهدای اسلامی به ویژه شهدای استان ایلام را گرامی داشت و گفت: «نقش مردم ایلام به ویژه در هشت سال دفاع مقدس در صیانت و حفاظت از مرزهای کشور را یک بار دیگر به خودم و همه کسانی که صدای مرا می‌شنوند، یادآوری می‌کنم. از خودگذشتگی‌هایی که مردم قهرمان ایلام در ایام دفاع مقدس نشان دادند نگذاشت یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیافتد.»

او ادامه داد: « متاسفانه نقش استان ایلام در دفاع مقدس مورد کم‌لطفی و کم‌مهری و کم‌عنایتی قرار گرفته است، هر چند ما به سهم خودمان در کتاب‌های درسی و در برنامه‌‌های آموزشی و پرورشی سعی می‌کنیم آنجا که صحبت از ایام دفاع مقدس می‌شود نام ایلام را به ویژه شهرهایی را که در این استان بیشتر درگیر دفاع مقدس بودند، تکرار کنیم و بچه‌ها و نسل آینده آشنا بشوند.»

بطحایی در ادامه به پیام اخیر مقام معظم رهبری که با عنوان گام دوم انقلاب مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: « این پیام بسیار قوی و غنی برای ما آموزش و پرورشی‌ها باید بسیار بسیار تعیین‌کننده باشد چرا که مخاطب اصلی در این پیام جوانان و نوجوانان هستند که بناست با آمادگی و ورزیدگی آینده کشور و انقلاب را در اختیار بگیرند.»

بطحایی اوضاعی که کشور در آن به سر می‌برد را یک جنگ جدید توصیف کرد و گفت: «ما نمی‌‌توانیم چشممان را ببندیم یا رویمان را برگردانیم. در این جنگ خونی ریخته نمی‌شود و بمباران و صدای موشک بارانی به گوش نمی‌رسد. هدف اصلی در این جنگ وضع اقتصادی و معیشتی مردم آسیب‌دیده است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش با گستره وسیعی از مسائل و مشکلات مواجه است. این مسائل و مشکلات در طی 10 سال و 20 سال و حتی 40 سال اخیر به وجود نیامده است. برخی از مشکلات ما به 50 سال و 60 سال پیش برمی‌گردد. بخش مهمی از این مشکلات در حوزه اعتبارات و امکانات و بودجه و مسائلی از این دست است.»

او ادامه داد: «بخشی از مسائل آموزش و پرورش ما ناشی از این است که همیشه خواستیم از مسیری که بارها و بارها امتحان کردیم و ما را به نتیجه نرسانده مسائل را حل کنیم. ما باید از مسیر جدید برای حل مسائل آموزش و پرورش استفاده کنیم.»

بطحایی گفت: «آموزش و پرورش باید طرحی نو برای پاسخ‌ گفتن به این نوع مسائل مطرح کند، پیدا کردن جایگاه معلم و جایگاه آموزش و پرورش از مسیری که 60 سال است آن را دنبال می‌کنیم، محقق نمی‌شود. اگر ما در پیدا کردن راه‌حل‌های مسائل آموزش و پرورش کوه بزرگی از مسائل جلو خودمان ببینیم هیچوقت جرأت نمی‌کنیم برای حل این مسائل قدم برداریم.»

او ادامه داد: «ما باید با یک سیاست‌گذاری دقیق برای حل مسائل مزمن آموزش و پرورش قدم برداریم. ما باید به جنبه‌های کیفی آموزش و پرورش و ابعاد کمی آموزش و پرورش توجه بیشتری کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش به ضعف برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت: «برنامه درسی رسمی امروز به نیازهای بچه‌های ما پاسخ نمی‌دهد به همین دلیل است که استاندار محترم پشت تریبون می‌آید و می‌گوید استان ایلام از حیث درصد خودکشی رتبه دوم را دارد. به همین دلیل است که بحث آسیب‌های اجتماعی امروز یک مسئله جدی برای همه جامعه ماست.»

او ادامه داد: «ما باید به نیازهایی که بچه‌های ما بعد از بیرون رفتن از کلاس دارند توجه کنیم. این نکته اصلی در تحولی است که به عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌روی ماست.»

بطحایی گفت: «باور کنید جلسه‌ای در دولت نیست که شخص آقای رئیس‌جمهوری و وزرایی که در حوزه اقتصادی هستند در مساله معیشت معلمان و کارکنان دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش ورود نکنند. این‌طور نیست که یک عده آدم زیر کولر و بغل شوفاژ و جای گرم و نرم نشسته باشند و اصلاً دلشان برای معلمی که 35 دانش‌آموز را آموزش می‌دهد، نسوزد. این‌طور نیست که کسی نداند یا خدایی ناکرده بتواند و انجام ندهد.من تعهد اخلاقی دارم تا مسائل بازنشستگان را که جدی‌ترین مسائل معیشتی و منابع انسانی کشور است، به سهم خودم دنبال کنم.»

بطحایی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال 98 گفت: «در سال 98 بیشترین درصد افزایش اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش است. اعتبار هیچ دستگاهی در کشور به اندازه آموزش و پرورش نیست. امسال اعتبار عمرانی آموزش و پرورش سه برابر سال گذشته بود و تا 6 ماه اول 110 درصد تخصیص داده شد، همه این‌ها نشانه این است که دلشان می‌خواهد مشکلات آموزش و پرورش حل شود.»

وزیر آموزش و پرورش به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: «در تلاش هستیم که طرح رتبه‌بندی معلمان را تا پایان سال 97 به مجلس بفرستیم. در مجلس هم حتماً با نگاهی که نمایندگان ما دارند خیلی سریع ابلاغ می‌شود و ان‌شاءالله از اوایل 98 این طرح را عملیاتی کنیم. اعتباراتی را هم برای شروع در نظر گرفتیم و امید دارم که این اعتبارات افزایش پیدا کند. معتقدم اجرای این طرح از نظر اصولی می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی را در حوزه نیروی انسانی از حیث کیفی و کمی بر جای بگذارد.»

آموزش و پرورش رکن توسعه و عمران است

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام، در این جلسه در گفت: «استان ایلام ظاهرا استان کوچک با وسعت و جمعیت بسیار کم است اما مردم آن کارهای بسیار بزرگی صورت داده‌اند و سال‌های سال مدافع کشور و نظام بودند در انقلاب اسلامی نقش بزرگی داشتند.

او ادامه داد: «قبل از شروع جنگ، عشایر ایلام درگیر متجاوزان بعثی بودند و عشایر با کمک ارتش و بسیج توانستند دشمن را عقب برانند و هشت سال مقاومت کردند. برای حفظ نظام و تمامیت ارضی حدود 3 هزار شهید و 12 هزار جانباز فدا کردند و در طول نوار مرزی 430 کیلومتری و عمق متوسط 50 کیلومتر همواره در تیررس دشمن بودند. در ایلام خانواده‌های 10 شهیده حضور دارند و هنوز آثار جنگ در روحیه خانواده‌های ما موثر است و کشور و حکومت، دولت، نظام و مردم به ایلام مدیون هستند.»

نماینده عالی دولت در استان به معضلات اجتماعی از جمله خودکشی، میزان بالای افراد تحت پوشش کمیته امداد، نرخ بیکاری بالا و بیکاری جوانان، اشاره کرد و افزود: «ما اکنون رتبه ۲ خودکشی را داریم و بیش از ۵۰ هزار نفرمان تحت پوشش کمیته امداد هستند.»

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش آموزش و پرورش را رکن توسعه و عمران دانست و ادامه داد: «در بحث آموزش و پرورش، آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای حرکت‌های بزرگی انجام شده است و در خصوص زیرساخت‌های عمرانی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده یا در حال انجام است‌، از جمله احداث راه‌آهن، بزرگراه، آزادراه و کارخانجات که می‌تواند پیشرفت همه‌جانبه را به استان ایلام هدیه دهد.»

استاندار ایلام به تردد بیش از پنج میلیون نفر از زوار عتبات عالیات از استان ایلام اشاره کرد و گفت: «ایلام میزبان زائرین عتبات عالیات است و همچنین روزانه نزدیک به 600 کامیون، کالاهای صادراتی را از استان ایلام به کشور عراق منتقل می‌کنند.»

او گفت: «من به عنوان یک فرهنگی در سال 59، مبلغ 5700 تومان حقوق دریافت می‌کردم که پس‌انداز خوبی هم داشتم اما امروز معلمان در تأمین معیشت خود با مشکل مواجه هستند. نظام باید تصمیم و کار انقلابی صورت دهد و حقوق کارکنان دولت را با تورم متناسب کند چرا که اکنون وضع بسیار سخت است که بیشتر به داخل بر می‌گردد. آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. وحدت در داخل، همدلی، هم‌افزایی و کمک به نظام می‌تواند پیروزی بر آمریکا و گذر از وضع سخت اقتصادی را به همراه آورد.»

رئیس شورای آموزش و پرورش استان ایلام گفت: «باید با نیروهایی که به دنبال فشار آوردن به دستگاه‌های تصمیم‌گیر و دولت هستند برخورد شود و اجازه اعمال فشار بر آنان داده نشود تا تصمیماتی که به مصلحت و نفع مردم است، اتخاذ شود. در استان ایلام همه با هم متحد هستند. نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ایلام، سپاه، بسیج، نیروهای انقلاب و همه مردم دست به دست هم داده‌اند تا کمبودها و مشکلات برطرف شود و من امیدوارم که در کل کشور چون ایلام همدلی و وحدت ایجاد شود تا کشور بتواند در برابر مشکلات بایستد و آنها را حل کند.»

استاندار ایلام خواسته‌های فرهنگیان را زیاد نداست و گفت: «فرهنگیان باید از معیشت مناسب برخوردار باشند و مزایای مناطق جنگ زده و مناطق محروم و اعمال آن در دستمزدها اعمال شود و بازنشستگان، نیروهای حق‌التدریس و قراردادی هم بتوانند از این مزایا برخوردار شوند.»

دانش‌آموزان ایلامی سه مدال طلا، نقره و برنز کشور دریافت کردند

اسفندیار رستم‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام، در ادامه این جلسه گفت: «آموزش و پرورش استان ایلام با 100 هزار و 32 دانش‌آموز بر 1274 آموزشگاه و در 5636 کلاس مشغول به فعالیت است، تراکم کلاس‌های ما 77 دانش‌آموز است و تراکم دانش‌آموز ما در کلاس 18 نفر است. علت این رقم، پایین بودن تراکم روستاهای ما و مناطق عشایری و جمعیت کم این مناطق است.»

او افزود: «مدارس عشایری ما با 2 هزار و 550 دانش‌آموز و 95 آموزشگاه و 193 کلاس و شبانه‌روزی‌های ما با 19 آموزشگاه و 95 کلاس و 1918 دانش‌آموز بخشی از این مجموعه را تشکیل می‌دهند. کل نیروها 10 هزار و 538 نفر هستند؛ اگر نسبتی بین دانش‌آموز و معلم بگیریم می‌بینیم در اینجا نسبت معمولا 6/8 دهم است در صورتی که در سال 94، 5/6 بوده و در این مدت، 2/1دهم افزایش یافته است. انتظار ما این است با توجه به بازنشستگی معلمان ما و همچنین انتقال به خارج ان‌شاءالله در آینده در مهر ماه 98 از عدد 9 بیشتر شود.»

مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام افزود: «یکی از طرح‌های ما مستندسازی املاک ما بود. با توجه به اینکه از 70 سال پیش املاک ما یا قولنامه هستند یا سند عادی هستند و یا سند ندارند، موضوع با لطف جناب استاندار در جلسه‌ای در دستور کار شورا قرار گرفت. اکنون تمام املاک ما که 1270 ملک می‌شود، در حال مستندسازی و تک‌برگ شدن اسناد هستند.»

او ادامه داد: «در حوزه المپیادهای علمی در سال 93 برای اولین‌بار، مدرسانی از کرمانشاه و تهران وارد ایلام شدند شروع به کار کردند. این تیم با هزینه خود خانواده‌ها و دانش‌آموزان فعالیت کردند که به فضل خداوند این کار امسال به ثمر نشست و سه دانش‌آموز ما سه مدال طلا، نقره و برنز کشور دریافت کردند که بی‌سابقه بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار