در برنامه پرسشگر شبکه آموزش؛

معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش: در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری مالی خاص هستیم

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد اکنون حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و وزارت آموزش و پرورش نقشی در تغییر آن ندارد.

کد مطلب: ۸۹۶۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش: در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری مالی خاص هستیم

علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش بر روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت در پاسخ به اینکه چرا آموزش و پرورش فقیر است؟ گفت: «پاسخ این سوال سهل و ممتنع است و اگر می‌توانستیم به جوابی روشن و مورد قبول همه دست یابیم وضع کنونی آموزش و پرورش بهتر بود.»

او افزود: «با عبارت فقیر بودن، موافق نیستم، بلکه بحث اصلی این است که چرا از منابع به درستی استفاده نمی‌شود؟»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اقتصاد، علم مدیریت منابع کمیاب است و اگر منابع را به‌درستی مدیریت نکنیم قطعا با مشکل مواجه می‌شویم. در بسیاری سیاست‌گذاری‌ها در آموزش و پرورش با نبود اشراف کامل نسبت به عوامل قبلی به‌وجودآورنده آن روبه‌رو هستیم که باید آن‌ها را تحلیل و شناسایی کنیم و آثار آن را بر تصمیمات آتی بسنجیم.»

او افزود: «یک سری اتفاقات که‌ در چهار دهه گذشته رخ داد مشکلاتی را در درون آموزش و پرورش ایجاد کرده است. آموزش و پرورش به استناد قانون اساسی رایگان است، اما الزامات آن فراهم نشده است.»

الهیار ترکمن افزود: «رشد جمعیت سالانه 3.5 درصد دانش‌آموزی در چند دهه گذشته مشکلاتی در مدیریت منابع به‌وجود آورد که اگر آن را به موقع حل نکنیم در آینده نیز چالش‌آفرین خواهد بود.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر دخالت‌های بیرونی اجازه نمی‌دهد به سمت و سوی اجرای مدل بهینه مدیریت برویم.»

او در ادامه درباره حقوق و دریافتی پایین معلمان گفت: «حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و ما نقشی در بالا و پایین کردن آن نداریم. تبعیت ما از قوانین عام و تعیین حقوق معلمان مانند سایر کارمندان دولت از مشکلات ماست.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «وزارت علوم هم با وضع مشابهی روبه‌رو بود، اما از زمانی که دارای قانون خاص شد به وضع بهتری رسیده‌اند که ما با آن فاصله داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه اعمال مدرک دوم، متناسب‌سازی ساعت کار معلمان و... را نمی‌دهد و هرکدام نیاز به مصوبات مختلف دارد. یک عزم ملی می‌خواهیم که قوانین خاص اداری مالی برای ما هم در نظر گرفته شود. قوانین ما شاغل‌محور است، اما باید مثل وزارت نفت و هواپیمایی شغل‌محور باشیم.»

الهیار ترکمن همچنین به برخورد سلیقه‌ای با قوانین اشاره کرد و گفت: «با حجم آموزش‌ها و دروس هم مواجه‌ایم، دانش‌آموزان در ایران 13900 ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این نرخ در جهان کمتر از 9000 ساعت است و این مساله روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.»

او در پاسخ به اینکه مگر خود آموزش و پرورش نباید نسبت به حل این موضوع اقدام کند؟ گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها هم بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته شروع کار با ماست و حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می‌خواهد.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «نسبت توزیع معلم به دانش‌آموز در مناطق مختلف متفاوت و نامتوازن است؛ در برخی مناطق یک به 43 است و در یک جا 1 به 5 است و مدارسی هم با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند.»

الهیار درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آن‌ها و بهره‌وری سه برابری و عملیاتی بودن این پیشنهاد گفت: «این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و تلاش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمان است.»

او در پایان گفت: «مواردی وجود دارد که باید در کلان اصلاح شود و مواردی در داخل آموزش و پرورش که ما در دستورکار داریم. در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری مالی خاص هستیم و سیاست‌های مدرسه‌محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال انجام است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار