برای اولین بار در بیرجند

درب ارگ کلاه فرنگی به روی دانش آموزان دبستان علامه حلی 1 دوره اول باز شد

بیرجند(پانا) ـ درب ارگ کلاه فرنگی بیرجند برای اولین بار به روی دانش آموزان دبستان هیأت امنایی پسرانه علامه حلی 1 دروه اول باز شد.

کد مطلب: ۸۹۶۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
درب ارگ کلاه فرنگی به روی دانش آموزان دبستان علامه حلی 1 دوره اول باز شد

علیرضا بنی اسدی مدیر دبستان علامه حلی 1 دوره اول افزود : با توجه به هم جواری این آموزشگاه با ارگ کلاه فرنگی در فرمانداری بیرجند ، بازدید دانش آموزان از این عمارت تاریخی در دستور کار آموزگاران این دبستان قرار گرفت .


بنی اسدی افزود : به منظور بازدید دانش آموزان کلاس دوم 201 ، توسط سرکار خانم یوسفی آموزگار کلاس هماهنگی لازم با حراست فرمانداری انجام شد و 26 دانش آموز این کلاس از ارگ کلاه فرنگی بازدید کردند .


او تصریح کرد : ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهربیرجند واقع در خیابان مطهری است که به علت قرار گرفتن در فضایی دولتی تاکنون مورد بازدید عموم قرار نگرفته است .


گفتنی است ، این بنا در دوره قاجار و بین سالهای ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده‌است و در حال حاضر این ارگ در محل فرمانداری بیرجند واقع است. این ساختمان که در گذشته به نام‌های دیگری همچون ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار نیز خوانده می‌شد؛ صرف نظر از فرم زیگوراتی آن در بخش هم کف کاملترین نقشه و فضاسازی را دارا می‌باشد و قسمت ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ایجاد شده‌است که با چندین قوس طاق‌های زیبایی را در بنا به وجود آورده‌است.


این ارگ منسوب به امیرحسن خان شیبانی است و متعلق به امیرعلم خزیمه بوده که وی آن را به فرمانداری بیرجند اهدا نمود.


سازمان میراث فرهنگی این بنا را به عنوان یک ساختمان قدیمی و ارزشمند به ثبت رسانده‌است. این ارگ به شکل شش ضلعی و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید می‌باشد و مصالح این ساختمان از گل، آجر، آهک و ساروچ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار