بلاتکلیفی در پرونده بازگشت دختر دبیرستانیِ عضو داعش به انگلیس + تصویر

تهران (پانا) - وکیل دختر دبیرستانی که چهار سال پیش برای پیوستن به گروهک داعش از انگلیس فرار کرد و اینک با نوازد پنج‌روزه‌اش قصد بازگشت از سوریه به این کشور را دارد، در تلاش است تا از طریق انتقال نوزاد به انگلیس، زمینه قانونی الحاق مادرش را فراهم کند.

کد مطلب: ۸۹۵۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بلاتکلیفی در پرونده بازگشت دختر دبیرستانیِ عضو داعش به انگلیس + تصویر

به گزارش ایرنا، «تسنیم آکونجی» در گفت وگو با اسکای نیوز اظهار کرد که وضعیت سلامتی نوزاد «شمیمه بیگم» به دلیل کمبود مواد غذایی و دارویی درخطر است و بایستی با فوریت به انگلیس منتقل شود.

او می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع نزدیکی مادر و فرزند شود مگر اینکه روان‌پزشک مادر را بیمار تشخیص دهد.

شمیمه یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی به نام های امیره عباسه و خدیجه سلطانه است که بهمن‌ سال 1393 همراه با دوستان خود برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شد.

گزارش ها حاکی است که او از یک سرباز داعشی هلندی تبار صاحب فرزند شده و اینک در حالی قصد بازگشت به انگلیس را دارد که افکار عمومی پذیرای او در این کشور نیست. وزیر کشور انگلیس هم او را تهدیدی برای امنیت ملی خوانده و خواستار لغو ملیت انگلیسی او شده است.

قانون سال 1981 حق شهروندی انگلیس، به وزیر کشور اجازه داده تا درصورتی‌که منافع عمومی در میان باشد و این تصمیم موجب بی ملیتی آن شهروند نشود، تابعیت یک انگلیسی را لغو کند.

آن‌طور که گفته‌شده او از طریق مادرش شهروندی بنگلادش را به ارث برده اما خودش تأکید دارد که هیچ‌گاه به بنگلادش سفر نکرده و گذرنامه این کشور را هم ندارد. دولت بنگلادش هم انگلیس را به دلیل شناسایی بیگم به‌عنوان بنگلادشی مورد شماتت قرار داده و تأکید دارد که او را به این کشور راه نخواهد داد.

بیگم بر اساس ملیت همسرش درخواست ملیت هلندی کرده بود اما مقام‌های این کشور هم روزگذشته (پنجشنبه) آب پاکی را روی دست او ریخته و اعلام کردند که با اعطای اقامت هلندی به وی مخالف هستند.

جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آی تی وی» گفت: شمیمه متولد انگلیس است و حق دارد در این کشور زندگی کند. بی‌تردید او بایستی به سؤالات زیادی درباره اقداماتی که انجام داده پاسخ دهد و آن موقع تصمیم بگیریم که علیه او اقدامی کنیم یا نه.

بااین‌حال به گفته او، لغو حق شهروندی بیگم که متولد انگلیس است، مانوری تند و افراطی به شمار می‌رود.

وزیر دادگستری انگلیس هم درباره پرونده بیگم گفته که این کشور به لحاظ قانونی نمی‌تواند ملیت او را باطل کند. «دیوید گاوک» در گفت‌وگو با 'اسکای نیوز' نسبت به بازگشت افرادی که از 'مناطق خطرناک' به انگلیس بازمی‌گردند ابراز نگرانی کرده و افزود: دولت وظیفه دارد تا از جان مردم حفاظت کند اما باید در محدوده قانون رفتار کند.

وکیل شمیمه می‌گوید دادگاه می‌تواند برای سرپرستی نوزاد او، قیم تعیین کند اما این رأی قابل چالش است، چون 'چطور می‌توان مادر را بی‌وطن کرد و فرزندش را نه؟ چنین سناریویی غیرممکن است'

شمیمه در آخرین گفت‌وگویی که با بی.بی.سی داشته ابراز امیدواری کرده که دولت انگلیس متوجه شود او در دوران نوجوانی «تصمیم اشتباهی» را گرفته و به داعش پیوسته است. او بااین‌حال هیچ نشانی از پشیمانی از خود بروز نداده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار