مسعود شکوهی: تربیت صحیح بدون همراهی خانواده با نظام تعلیم و تربیت امکان پذیر نیست

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش و خانواده را دو شریک جدی در امر تربیت دانش آموزان دانست و تربیت صحیح بدون همراهی خانواده با نظام تعلیم وتربیت را کاری سخت و تقریبا غیر ممکن خواند.

کد مطلب: ۸۹۵۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مسعود شکوهی: تربیت صحیح بدون همراهی خانواده با نظام تعلیم و تربیت امکان پذیر نیست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت و گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی با اشاره به نقش خانواده در امور تربیتی گفت : در حقیقت آموزش و پرورش و خانواده دو شریک جدی در امر تربیت دانش آموزان محسوب می شوند و بدون همراهی خانواده با آموزش و پرورش و یا بالعکس نمی توان انتظار داشت که این تربیت صحیح و پایدار اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: بدون تردید خانواده و مدرسه دو نهاد تاثیرگذار هستند و هر مقدار که این هم افزایی و هم سویی در تربیت فرزندان جامعه وجود داشته باشد، می توان به بهبود وضعیت تربیتی آینده سازان جامعه امیدوار بود. عدم نقش آفرینی والدین در روند تربیت فرزند و ارتباط برقرار نکردن مستمر با اولیاء مدرسه، از صدمات بزرگ آموزشی به شمار رفته و در روند تربیت و آموزش، اختلال به وجود می آورد. اکنون به علت ضعف در کارکردهای مدارس ما شاهد پیوند عمیق بین خانواده و آموزش و پرورش نیستیم و در بعد تربیتی به نقش و مشارکت خانواده کمتر توجه شده و این امر آسیب زاست.

وی افزود : بدون شک نقش نظام آموزشی و خانواده به صورت توأمان در کاهش ناهنجاری هایی نظیر ترک تحصیل، روی آوردن به مواد مخدر، استعمال دخانیات و قرص‌های روان گردان بسیار موثر است و از سوی دیگر باید به این نکته هم بیش از گذشته توجه کرد که در سالیان گذشته، مدرسه محلی برای انتقال دانش درسی به دانش‌آموزان بود، اما امروز وضع با گذشته خیلی فرق کرده و با توجه به هجمه های مختلف فرهنگی و ورود گسترده اطلاعات و فناوری در زندگی روزمره باید مثلث معلم، مدرسه و کتاب در کنار هم حفظ شود و مهارت های زندگی و اصل ورود به اجتماع را به دانش آموزان بیاموزند. به عبارت دیگر این مسئله دارای اهمیت است که مدرسه علاوه بر دغدغه برای یادگیری دانش آموز، ضامن رشد اجتماعی، سلامت و ارتقاء مهارت های رفتاری، فکری و عملی اوست.

مسعود شکوهی ادامه داد : در همین حال اعضای خانواده و اولیاء دانش آموزان نیز نقش حلقه مکمل را برای انتقال مباحث تربیتی به فرزندانشان بر عهده دارند. از آنجایی که اولین مکتب تربیتی برای فرزندان، کانون خانواده محسوب می شود باید در این محیط مسئله تربیت و پرورش در کنار امور فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در ادامه وی امور تربیتی را یک نهاد انقلابی دانست و افزود : بعد از انقلاب، امور تربیتی به‌عنوان یک نهاد انقلابی شکل گرفت و با روحیه، انگیزه و یک چارچوب جدید آغاز به‌کار کرد. می‌توان گفت بنیانگذاران امور تربیتی به‌عنوان یک نهاد انقلابی شهید رجایی و شهید باهنر بودند و به‌ویژه در دوره وزارت شهید باهنر که در کابینه شهید رجایی وزیر آموزش و پرورش بودند، امور تربیتی به‌گونه‌ای انقلابی و گسترده‌ شکل گرفت. در آغاز جوانان باانگیزه و متدین در مسائل پرورشی و به‌خصوص با تاکید بر اشاعه و ترویج خط فکری حضرت امام (ره) وارد مدارس شدند و فراتر از چارچوب‌های حقوقی و استخدامی و بدون هیچ چشم داشتی و بدون انتظار برای حقوق ماهانه یا استخدام در آموزش و پرورش ورود پیدا کردند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره با اشاره به مقابله با جریان های انحرافی در امور تربیتی گفت :اولین موجی که امور تربیتی با آن مواجه شد، مقابله با جریان‌های انحرافی احزاب و گروهک‌هایی بود که سعی می‌کردند در مدارس نفوذ پیدا کنند و دانش آموزان را با اصل انقلاب اسلامی و حتی اسلام و آموزه‌ها و قابلیت‌های اسلام برای اداره ی جامعه با شک و تردید روبه رو کنند. بعد از اینکه امور تربیتی جریان نیرومندی در مدارس ایجاد کرد و پس از دوران تصفیه و پاکسازی مدارس از وجود عناصر ضد اسلامی و ضد انقلابی. نوبت به مرحله ی تثبیت و بازسازی رسید، مدارس ما باید به تعداد دانش آموزان مربی می‌داشت و این مربی هم برای دانش آموزان کار مشاوره را انجام می‌داد هم کار فوق برنامه و هم سعی می‌کرد که ارتباطی بین دانش آموزان و آموزه‌های دینی بوجود بیاورد.

شکوهی افزود: به نظر می‌رسید که دوران تثبیتی فراهم شد که مربیان با آمادگی علمی بیشتر و شیوه شناسی در تعلیم و تربیت و وقت شناسی مناسب بتوانند به صورت جذاب بچه‌ها را به سمت آموزه‌های دینی سوق بدهند. مجموعه بسیار بزرگی از وظایف و مسئولیت‌ها برعهده امور تربیتی بود، هرچند به‌تدریج بر اساس اقتضای شکل‌گیری نظام اسلامی و سامان‌یابی فعالیت‌های تربیتی در آموزش و پرورش، به‌تدریج به یک معاونت پرورشی تبدیل شد، ولی در آغاز و به‌خصوص در سال های اول تاسیس، صرفا به‌عنوان یک نهاد انقلابی و کمک‌کن نده به شکل‌گیری سایر نهادهای انقلابی به شمار می‌آمد. به‌خصوص بعد از آغاز دوره دفاع مقدس، امور تربیتی در این عرصه و در جهت تربیت و آماده‌سازی نیروهای فعال در آموزش و پرورش نقش ویژه‌ای را ایفا کرد که به‌نظر من بازخوانی این نقش برای امروز آموزش و پرورش ما می‌تواند مفید باشد که بتوان از آن تجربه‌ها به خوبی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار