پوتین: آمریکا اگر بخواهد آماده بحران موشکی به سبک کوبا هستیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که اگر ایالات متحده بخواهد، روسیه به لحاظ نظامی برای یک بحران موشکی دیگر به سبک کوبا آماده است و کشورش در بحث اجرای اولین حمله هسته‌ای برتری دارد.

کد مطلب: ۸۹۵۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
پوتین: آمریکا اگر بخواهد آماده بحران موشکی به سبک کوبا هستیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اوت ۱۹۶۲ اتحاد شوروی در کوبا اقدام به ساختن سکوهای پرتاب موشک‌های میان برد کرد. بعد از شکست عملیات آمریکایی خلیج خوک‌ها، شوروی موشک‌هایی را به بهانه محافظت از کوبا در برابر حمله ایالات متحده آمریکا در کوبا مستقر کرد. از نظر شوروی این کار به همان اندازه توجیه‌پذیر بود که قرار گرفتن کلاهک‌های هسته‌ای توسط آمریکا در بریتانیا، ایتالیا، یونان و مهم‌تر از همه ترکیه.

جان اف‌ کندی، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به محض آگاهی از حضور موشک‌های روسی، در پیام خود در شب ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ آماده باش نیروهای آمریکایی را اعلام و حرکت کلیه کشتی‌های شوروی به مقصد کوبا را ممنوع اعلام کرد. او همچنین از نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد شوروی خواست موشک‌ها را تحت نظارت سازمان ملل از کوبا خارج کند. با پذیرش درخواست کندی از سوی کرملین در ۲۸ اکتبر، بحران موشکی کوبا که جهان را تا آستانه جنگ اتمی پیش برد، پایان یافت و در مقابل، ایالات متحده نیز موشک‌های اتمی خود را از ترکیه خارج کرد.

با گذشت پنج دهه از آن زمان تنش‌ها دوباره بر سر نگرانی روسیه از احتمال استقرار موشک‌های هسته‌ای میان برد آمریکا در اروپا که نقض توافق کنترل تسلیحاتی دوران جنگ سرد موسوم به آی‌ان‌اف است، بالا گرفته است.

اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که عصر چهارشنبه در جمع رسانه‌های روس مطرح شد، این پیام را در برداشت که مسکو با هر اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌های جدید در نزدیکی روسیه از طریق استقرار موشک‌های خودش در نزدیکی آمریکا یا استقرار موشک‌های سریع‌تر یا هر دو واکنش نشان می‌دهد.

پوتین برای اولین بار در تشریح هشدارش گفت روسیه احتمالا موشک‌های مافوق صوت روی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایی که نزدیک آب‌های اراضی آمریکا هستند مستقر می‌کند و این در صورتی است که واشنگتن به استقرار تسلیحات هسته‌ای میان برد در اروپا اقدام کند.

براساس اطلاعیه کرملین، پوتین گفته است: ما درباره کشتی‌ها و زیر دریایی‌ها صحبت می‌کنیم و ما می‌توانیم آنها را طبق سرعت و برد موشک‌هایشان در آب‌های بی‌طرف مستقر کنیم. علاوه بر این، آنها متحرک هستند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری روسیه آنها را سخنانی تبلیغاتی با هدف انحراف توجه از نقض‌های روسیه در پیمان آی‌ان‌اف دانسته است. پوتین گفته است مایل به ایجاد رقابت تسلیحاتی با ایالات متحده نیست اما اگر واشنگتن موشک‌های جدید در اروپا مستقر کند چاره‌ دیگری ندارد. او می‌گوید، واکنش دریایی او به چنین اقدامی بدین معناست که روسیه می‌تواند سریعتر از موشک‌های آمریکایی مستقر در اروپا که مسکو را هدف قرار دادند، شلیک شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار