معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان:

جشنواره های علمی میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کنند

رقابت دانش آموزان هرمزگانی در دومین دوره جشنواره علمی- پژوهشی

هرمزگان (پانا)- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان با تاکید بر اینکه جشنواره های علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کنند، از برگزاری دومین دوره جشنواره علمی- پژوهشی دانش آموزان استان خبرداد.

کد مطلب: ۸۹۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره های علمی میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کنند

به گزارش خبرگزاری پانا هرمزگان و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، محمد قویدل افزود: اولین دوره این جشنواره در سال تحصیلی 97-96 با هدف ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش و شیوه ی کشف و حل خلاقانه مسائل، فرصت آفرینی برای رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت دانش آموزان، کاربردی کردن دانش و ارتباط دادن آن با نیازهای جامعه و موقعیت زندگی و تنوع بخشی به محیط های یادگیری در هشت محورو در سه سطح آموزشگاه یا پژوهش سرا، منطقه و استان برگزار شد و با تلاش همکاران دومین دوره این رویداد بزرگ نیز از هشتم تا دهم اسفندماه برگزار می شود.

وی در تشریح جزییات برنامه های اجرایی برای برگزاری دومین دوره این جشنواره، تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری از آذرماه شیوه نامه دومین دوره این جشنواره به مناطق استان ارسال و در همین راستا جلسات هماهنگی با مدیران پژوهش سرا، رابطین پِژوهشی پژوهش سراهای استان برگزار شد.

به گفته قویدل جهت آماده سازی رابطین پژوهشی برای این جشنواره دوره های تربیت مدرس و مربی در محورهای نجوم، رباتیک، هوافضا، پژوهش، نوآورشو، خلاقیت و کار آفرینی نیزبا حضور مدرسین کشوری و استانی برگزارگردید.

این مسوول محورهای دومین دوره جشنواره علمی- پژوهشی دانش آموزان استان را هوافضا ( گلایدر، میکرو گلایدر، موشک آبی، موشک کاغذی)، نجوم (توانایی نجومی، تحقیق و پژوهش نجومی)، سازه های ماکارونی (سازه سنگین، سازه راندمانی، سازه سبک (هدفمند )، سازه زیبایی، رباتیک، پژوهش (محیط زیست، زیست فناوری، نانو فناوری، سلول های بنیادی، قرآن پژوهی، علوم اجتماعی( آئین ها و رسوم بومی، غذاهای سنتی و پوشش های محلی) دریا، نجوم، نوآورشو، هنر، کتابخوانی نانو و برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی عنوان کرد و گفت: دبیرخانه جشنواره پژوهش سرای دانش آموزی ناحیه دو بندرعباس است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت و اهمیت موضوع خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را دانش آموزان، معلمان، مدیران و کارکنان آموزش و پرورش تشکیل می دهند، چنین جمعیتی به عنوان نیروی انسانی فعال می تواند در جهت رشد و توسعه ی پایدار کشور تاثیرگذار باشد .

وی اضافه کرد: بی شک تحقق این هدف در شرایط فعلی منوط به نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و پژوهش به ویژه در بین نسل آینده ساز جامعه و نیز بهره گیری از دانش های پژوهش محور و فناوری های نوین است.

قویدل پژوهش و تجارب علمی دانش آموزان را مهمترین جلوه های اجرای برنامه های درسی عنوان کرد و بیان داشت: این فعالیت باعث خواهد شد دانش آموزان شرایط بهتری برای بروز استعدادهای خود بیابند و بر اساس علایق، آینده ی تحصیلی و شغلی خود را رقم بزنند .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان همچنین گفت: امروزه افرادی توانمند شناخته می شوند که بتواند خوب نگاه کنند، خوب فکر کنند، توانایی های لازم را در تجزیه و تحلیل پدیده های علمی در موقعیت های مختلف زندگی داشته باشند، به روش های ساختارمند علمی پژوهشی آشنا و از ابزار و وسایل تحقیقاتی مربوط به خوبی استفاده نمایند.

وی تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق در جهت سامان دهی پژوهش های دانش آموزی و بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای موجود عنوان کرد و گفت: اصولا جشنواره های علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کنند و به علت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به دانش آموزان می آموزد، بنابراین می توانند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشند.

قویدل در پایان یادآورشد: مسابقات و جشنواره های علمی، پژوهشی و مهارتی در غنای فرایند یاددهی -یادگیری و تقویت بنیه ی علمی دانش آموزان و نیز ظهور و افزایش توانمندی های آنان از طریق رشد شخصیت عاطفی و روانی بسیار موثرواقع شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار