رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی : کاهش 21 درصدی کانون بیماری نیوکاسل در مرغداریهای خراسان جنوبی

بیرجند(پانا)ـ رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی ازکاهش 21درصدی تعداد کانونهای بیماری نیوکاسل در مرغداریهای استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

کد مطلب: ۸۹۵۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی : کاهش 21 درصدی کانون بیماری نیوکاسل در مرغداریهای خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: بیماری نیوکاسل مهمترین مشکل بهداشتی در مرغداری های استان است که در سالهای گذشته بخش اعظم تلفات ناشی از بیماری در صنعت طیور استان را به خود اختصاص داده است.

قاسم عجم با بیان اینکه امسال 15 کانون بیماری نیوکاسل در سطح مرغداریهای استان وجود داشت، افزود: بیشتر کانونها در شهرهای بیرجند، خوسف، درمیان و قاین بوده که شهرستان خوسف با 6 کانون بیشترین آمار را داشته است و آمار کانونهای بیماری در سال گذشته 19 کانون بوده است.

اوتعداد تلفات مرغداریها براثر بیماری نیوکاسل را در امسال 46 هزار قطعه اعلام کرد و گفت: با وجود خطرناک بودن بیماری و بودن ویروس آن در اکثر مناطق پر تراکم استان و آلودگی گسترده طیور بومی، این بیماری به سادگی با واکسیناسیون بموقع و دقیق قابل پیشگیری است که متأسفانه برخی مرغداران به بهانه هزینه واکسن یا از روی بی اطلاعی آنرا انجام نداده و دچار خسارات شدیدی می شوند و مرغداری های اطراف این مکان را هم در معرض آلودگی و خسارت قرار می دهند.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای به سهولت قابل پیشگیری است، افزود: در خوسف با وجود دارابودن تعداد زیادی کانون بیماری در سالهای گذشته، امسال بیش از 50 درصد مقدار تلفات کاهش یافته و در درمیان هم با وجود داشتن 6 کانون بیماری در نیمه اول امسال، در حال حاضر کانونهای بیماری نیوکاسل در این شهرستان مشاهده نشده است.


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان از مرغداران خواست تا با هوشیاری و اجرای برنامه کامل واکسیناسیون ، خسارات ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار