در گفت‌وگو با پانا

کارگردان فیلم «آبجی»: مناسبات سینمای تجاری به فیلم‌های فرهنگی آسیب می‌زند

از داستان اکران «آبجی» کمی دلخسته و رنجور شدم

تهران (پانا) –-کارگردان فیلم «آبجی» با ابراز ناخرسندی از زمان انتظار طولانی برای اکران فیلم خود، این اتفاق را نتیجه غلبه مناسبات سینمای تجاری می‌داند که همیشه به سینمای فرهنگی صدمه می‌زند.

کد مطلب: ۸۹۵۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم «آبجی»: مناسبات سینمای تجاری به فیلم‌های فرهنگی آسیب می‌زند

مرجان اشرفی‌زاده، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی است فیلم سینمایی «آبجی» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی را آماده اکران دارد، بعد از گذشت 3 سال از ساخت فیلم و حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی در گفت‌وگو یا خبرنگار پانا درباره اکران نشدن فیلم در سینماهای کشور گفت: من هم بی‌صبرانه مشتاق اکران «آبجی» هستم. زمان به نفع ما نیست و هرچه این اتفاق به تعویق بیفتد دلسردی بیشتری برای سازندگان و عوامل فیلم درپی خواهد داشت.

این فیلمساز که علیرغم موفقیت در فستیوال‌های بین‌المللی نتوانست شاهد اکران عمومی نخستین تجربه سینمایی خود باشد در پاسخ به این سوال که «آیا فیلم مشکلی برای نمایش عمومی دارد؟» گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و پروانه نمایش فیلم صادر شده است؛ اما زمان اکران فیلم هربار تغییر می‌کند و به عقب انداخته می‌شود و هنوز هم زمانی برای اکران مشخص نشده است.

وی درباره موانع پنهانی که بر سر راه اکران فیلم‌های اصطلاحا «غیرتجاری» در کشور وجود دارد گفت: همیشه مناسبات سینمای تجاری به فیلم‌های فرهنگی آسیب می‌زند. اسپانسرها عموما به فیلم‌های تجاری و کمدی علاقه‌مند هستند و تهیه‌کننده هم نمی‌خواهد هزینه‌های اکران فیلم را متقبل شود. این درحالی است که جای خالی فیلم‌های اجتماعی و فرهنگی در سبد خانواده‌ها به چشم می‌خورد و متولیان و گردانندگان دستگاه‌های فرهنگی کشور که داعیه فرهنگسازی دارند، تنها به شعار اکتفا کرده‌اند و آنچه در عمل وجود دارد صرفا یک سری بنگاه‌های پولسازی است که علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری برای محصولات مفید و ارزشمند فرهنگی ندارند.

در حال طراحی سریال «الف دزفول» هستم

اشرفی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا به پروژه سینمایی بعدی خود فکر می‌کند گفت: فعلا در حال طراحی سریال «الف دزفول» برای شبکه یک سیما هستم ولی فعلا تا اکران فیلم «آبجی» نمی‌خواهم به فیلم بعدی فکر کنم. از داستان اکران «آبجی» کمی دلخسته و رنجور شدم و امیدوارم با اکران این فیلم خستگی از تن من و سایر عواملی که برای فیلم زحمت کشیده‌اند بیرون برود تا با امید و انگیزه بیشتری به سراغ پروژه‌های بعدی برویم.

فیلم «آبجی» نخستین تجربه بلند سینمایی مرجان اشرفی‌زاده است که در سال 94 تولید شده و در جشنواره های جهانی فجر، جشنواره فیلم سلامت، جشنواره زنان هرات، جشنواره کرالای هند، جشنواره فیلم داکا و جشنواره بین المللی سینمای ارتدوکس «میتینگ» روسیه به نمایش درآمد.

«آبجی» به هیچ عنوان به ورطه سیاه‌نمایی نمی‌افتد

اشرفی‌زاده پیشتر با بیان اینکه ساخت فیلمی درباره شخصیت اصلی فیم آبجی مدت‌ها یکی از دغدغه‌های زندگی‌اش شده بود، اظهار کرد: پرداختن به این قبیل موضوعات اجتماعی به ویژه موضوعاتی که کمتر در سینما به آنها پرداخته می‌شود نیاز جامعه ماست. در جامعه انسان‌های زیادی را داریم که از مشکلات متعدد و متفاوتی رنج می‌برند اما متأسفانه به دلیل آنکه در اقلیت قرار دارند هیچ گاه به خوبی دیده نمی‌شوند و وظیفه فیلمسازان سینمای اجتماعی است که دردها، مشکلات و رنج های زندگی این قبیل افراد را که اغلب آن‌ها دارای بیماری هستند، به جامعه بازگو کنند.

این فیلمساز افزود: «آبجی» موضوعی انسانی و اجتماعی دارد و دغدغه‌های زندگی روزمره یک مادر و دختر را روایت می‌کند که به تنهایی با یکدیگر زندگی می‌کنند و زندگی آن‌ها دچار بحران شدیدی می‌شود. اما با اینکه داستان این فیلم تلخ است، برای جذب مخاطبان رگه‌های طنزی را نیز به آن اضافه کردیم تا مخاطب از فیلم خسته و دلزده نشود؛ با این همه هرچند که «آبجی» نگاهی به مصائب و مشکلات زنان دارد، اما به هیچ عنوان به ورطه سیاه‌نمایی نمی‌افتد و روایت خود را روان و بی‌غل‌وغش برای مخاطب بیان می‌کند.

داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنارهم زندگی می‌کنند؛ سال هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال. اما این وضع پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی‌مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آینده‌ای بدون حضور خودش.

گلاب آدینه، معصومه قاسمی‌پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش و بابک حمیدیان بازیگران اصلی فیلم سینمایی «آبجی» هستند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار