در صحن علنی مجلس قرائت شد

نامه 227 نماینده برای افزایش قیمت تضمینی خرید گندم

تهران (پانا) - 227 نماینده مجلس شورای اسلامی در صحن علنی خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی گندم شدند.

کد مطلب: ۸۹۵۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نامه 227 نماینده برای افزایش قیمت تضمینی خرید گندم

متن این نامه که احمد امیرآبادی فراهانی، دبیر هیات رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح زیر است:

«طی سه دهه اخیر قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی فراز و فرودهایی داشته است، به گونه‌ای که در برهه‌های مختلف زمانی همچون سال‌های 79 تا 83 و 92 تا 95 که نرخ خرید گندم متناسب با تورم و همچنین شرایط بازار بوده است. تولید این محصول اساسی روند سعودی را تجربه نموده که در سال 83 و 95 در تولید گندم خود کفا شده است.

در برهه‌های زمانی دیگر از جمله سال های 87 تا 91 و 96 تا 97 شاهد عدم افزایش قیمت گندم بوده ایم که نتیجه آن قاچاق گندم یه دیگر کشورها و فروش گندم به واحده های دام و طیور و در نهایت خروج میلیون ها دلار ارز از کشور شد.

باتوجه به تجربه 7 میلیون تن گندم و قاچاق آن در برهه‌های مختلف زمانی انتظار می‌رفت در سال جاری باتوجه به اختلاف قابل توجه قیمت گندم با کشورهای همسایه و تورم 55 درصدی محصولات تولیدات کشاورزی دولت نرخ عادلانه‌ای را برای خرید گندم داده شود.

کم توجهی دولت نسبت به 96 و 97 و همچنین اختلاف قیمت‌های داخلی با گندم کشورهای همسایه زمینه برای قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم کرده است.

طبق محاسبات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس قیمت مناسب با متناسب با نرخ تورم بخش کشاورزی هزار و 930 تومان است به خصوص از شخص جنابعالی تقاضا داریم با تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق که تاثیرات سو غیر قابل پیش بینی فراوانی دارد و در نتیجه خروج میلیون ها دلار ارز با تسهیل به موقع جلوگیری کنید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار