باغداران از عرضه سیب تولیدی خودداری می کنند

ارومیه(پانا) - رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه از کمبود سیب در ارومیه و آذربایجان غربی خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۵۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
باغداران از عرضه سیب تولیدی خودداری می کنند

قاسم عزتی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار سیب در ارومیه اظهارداشت: با وجود اینکه آذربایجان غربی قطب تولید سیب کشور به شمار می رود اما هم اکنون با کمبود سیب در ارومیه مواجه هستیم.

وی خودداری باغداران از فروش سیب های ذخیره شده در سردخانه های استان به دلیل مشخص نبودن قیمت و نیز با هدف فروش سیب با قیمت بالا را از مهمترین دلایل کمبود سیب در استان عنوان کرد و افزود: در این راستا برای جبران کمبود سیب و رفع نیاز مردم در حالی که یکی از صادرکنندگان مهم سیب کشور به شمار می رویم ولی تبدیل به وارد کننده این محصول شده ایم.

عزتی میزان مصرف روزانه سیب استان ۵۰ تن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با وجود اینکه سیب به اندازه کافی در استان موجود است تنها ۲۰ تن از نیاز روزانه از استان تامین می شود مابقی ۳۰ تن از مشکین شهر و مراغه وارد استان می شود.

وی با بیان اینکه واردات سیب موجب افزایش قیمت این محصول به دلیل هزینه های ناشی از واردات این محصول شده است گفت: هم اکنون سیب ارومیه به قیمت ۸۵ هزار ریال و سیب های وارداتی از مراغه و مشکین شهر نیز به قیمت ۱۰۰ هزار ریال در استان به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه با بیان این‌که میزان برداشت سیب امسال ۱۰ تن در هر هکتار بوده اما هزینه‌های تولید از جمله کود و سم و سبد و ... افزایش داشته، ادامه داد: مشکل سپرده گذاری ارزی، وجود تعرفه‌های بالای گمرکی و هزینه‌های حمل و نقل باعث شده فروش سیب با قیمت سال گذشته برای باغدار صرفه اقتصادی نداشته باشد و خواهان فروش با قیمت بالاتر برای جبران هزینه‌های تولید باشد.

عزتی خاطرنشان کرد: جود واسطه و دلالان را عامل موثر در افزایش قیمت سیب عرضه شده به بازار عنوان کرد و گفت: باغداران استان خرده مالک هستند و قسمت عمده سیب به دست دلالان عرضه و به فروش می‌رسد که دود آن به چشم باغدار می‌رود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی معین تامین سیب شب عید ۱۴ استان کشور است اضافه کرد: در زمان حاضر بالای ۱۷۰ هزارتن سیب در سردخانه های استان موجود است و برای تامین میوه شب عید سه هزار تن پرتقال و هزارتن سیب نیز خریداری شده است.

عزتی با گلایه از عدم اطلاع رسانی تعاونی روستایی استان در خصوص نحوه خرید محصولات باغی گفت: عدم اطلاع از نحوه خرید موجب نابسامانی بازار سیب در استان شده و با توجه به نزدیک شدن بازار شب عید این وضعیت موجب نارضایتی مردم خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار