هشدار پکن به ریاض رسید؛ چین خواهان روابط استراتژیک عمیق با ایران است

تهران (پانا) - مقام‌های ارشد دیپلماتیک دولت چین یک روز پس از آنکه ولیعهد عربستان از پکن دیدار کرد دیروز به وزیر امور خارجه ایران گفتند که چین خواهان «اعتماد استراتژیک» عمیق با ایران است.

کد مطلب: ۸۹۵۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
هشدار پکن به ریاض رسید؛ چین خواهان روابط استراتژیک عمیق با ایران است

به گزارش رویترز، پکن با وجود وابستگی به نفت منطقه به شکل سنتی نقش کوچکی را در مناقشات و دیپلماسی در خاورمیانه دارد اما به نظر می‌رسد که این کشور در تلاش است که این نقش را به ویژه در میان کشورهای عربی پررنگ کند.

سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان پیش از این در سال 2017 از پکن بازدید کرده بود و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز اواخر هفته جاری به پکن رسید.

به هر حال چین قصد دارد در حالی که روابط نزدیک با عربستان سعودی، دشمن منطقه‌ای ایران دارد در مسیر مطمئنی حرکت کند.

یانگ وی، وزیر امور خارجه چین در ملاقاتی که روز گذشته با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پکن داشت به او گفت که سخنرانی ظریف را در کنفرانس امنیتی مونیخ، جایی که ظریف به موضوع جنگ‌طلبی اسرائیل پرداخت، دیده است.

یانگ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «من در تلویزیون دیدم که شما چطور از حقوق ایران با صدای بلند و روشن در کنفرانس امنیتی مونیخ دفاع کردید‌. من فکر می‌کنم میلیون‌ها نفر از مردم چین نیز (شما ) را دیدند و اکنون شما یک فرد مشهور (در چین) هستید.»

او گفت: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا ارتباط عمیق استراتژیک با دوست قدیمی‌ام را به اعتماد عمیق استراتژیک بین دو کشور و تضمین پیشرفت تازه همکاری جامع و استراتژیک دوجانبه قرار دهم.»

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، یانگ همچنین گفت که چین اهمیت فراوانی برای ایران قائل است و انتظار دارد ایران نقش سازنده‌تری در امور منطقه ایفا کند.

ظریف به همراه هیأتی متشکل از علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به پکن سفر کرده است.

ایران در سال گذشته چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت چین بوده است.

ظریف پس از دیدارش با وزیر امور خارجه چین در مقابل رسانه‌ها گفت: «روابط با چین برای ما بسیار ارزشمند است. ما روابط همه‌جانبه استراتژیک بین ایران و چین را مد نظر داریم و این رابطه یکی از مهم‌ترین روابط برای ایران است. »

او گفت: «طرف ایرانی از نقش مهم چین در موضوعات مربوط به منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و صلح در افغانستان استقبال می‌کند.»

دوطرف همچنین در این دیدار درباره برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام نیز گفت‌و‌گو کردند.

آنها تأکید کردند که به تقویت ارتباطات و هماهنگی و تلاش‌های فعال برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی، اجرای توافقنامه و دفاع از قوانین چند جانبه ادامه خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار