در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «همین الان یهویی»: مخاطب امروز گول نمی‌خورد

تهران (پانا) - تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «همین الان یهویی» با بیان هوشیاری مخاطبان امروز برنامه‌های تلویزیونی بر ضرورت تولید برنامه‌هایی باکیفیت و قابل رقابت با محصولات سایر رسانه‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۹۵۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «همین الان یهویی»: مخاطب امروز گول نمی‌خورد

آیا شما هم از کسانی هستید که هنگام خرید با کارت بانکی خود رمز آن را با صدای بلند به فروشنده اعلام می‌کنید؟ آیا به هر درگاه پرداخت اینترنتی که وارد می‌شوید بدون چک کردن موارد ایمنی، اطلاعات حساب خود را وارد می‌کنید؟ آیا تصورتان این است که کلاهبرداری و سوءاستفاده همیشه مال همسایه است و هیچ وقت دامن شما را نمی‌گیرد؟ سید جواد سید محسنی برای پاسخ به این سوالات، یک برنامه ترکیبی ساخته که هر جمعه ساعت22 از شبکه دو سیما پخش می‌شود. خبرنگار پانا در گفت و گویی با این برنامه‌ساز به موضوع اهمیت کیفیت برنامه‌های تلویزیونی در فضای رقابتی امروز می‌پردازد:

شما قبل از ساخت «همین الان یهویی» کجا مشغول بودید؟

من سید جواد سیدمحسنی هستم و خیلی‌ها مرا به اسم نیما می‌شناسند. فعالیت خودم را حدود 13 سال است که شروع کرده‌ام. ما ابتدا یک آموزشگاه گرافیک، انیمیشن و تدوین داشتیم و کمی بعد تصمیم گرفتم وارد کار ساخت انیمیشن بشوم. شاید مجموعه انیمیشنی «بهار» را به خاطر داشته باشید که درباره انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن بود. اندکی بعد وارد فضاهای رئال شدم و کارگردانی هنری و تلویزیونی برنامه‌های تلویزیونی را بر عهده گرفتم، برای مثال چند پروژه برای پلیس راهنمایی و رانندگی ساختیم که در آن زمان خداراشکر خیلی دیده شد و سروصدا کرد. فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند و مستند هم ساختم که با موضوعاتی مثل «ایران»، «سوانح رانندگی» و ... کار شد. چند سال هم انیمیشن و مستندهای مربوط به پلیس فتا را ساختم.

تحصیلات شما هم مرتبط است؟

من لیسانس کارگردانی سینما و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارم. چندینکتاب هم نوشته‌ام با موضوعاتی مثل آموزش تدوین و فتوشاپ و گرافیک و مایا و پریمیر و ...

چطور شد که به فکر ساخت برنامه‌ای با موضوع «همین الان یهویی» افتادید؟

همیشه فضای افسارگسیخته مجازی یکی از دغدغه‌های من بوده است. متأسفانه ما با فرهنگی که درست و حسابی ساخته نشده وارد این عرصه شدیم و گاهی عواقب بدی برای خودمان و سایرین رقم خورد. برای ساخت این برنامه، شرکت شاپرک به عنوان حامی در کنارمان بود و پلیس فتا هم به ما مشاوره داد. راستش هنوز اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که باعث کلاهبرداری از مردم می‌شود. هدف ما این بود که مباحث سخت و تخصصی را به زبان ساده بیان کنیم. حامی برنامه از ما خواسته بود درباره کلاهبرداری‌های مربوط به دستگاه کارتخوان و فرهنگ صحیح استفاده از کارت بانکی برنامه ساخته شود و ما با حوزه تخصصی و سنگینی مواجه بودیم. اتاق فکر تشکیل دادیم که ندا غفاری، مجری، ایمان صابر، نویسنده و من بود. این متون را می‌نویسیم و همیشه به این فکر می‌کنیم که چطور می‌شود جذاب‌تر بود. ما به این نتیجه رسیدیم که اگر این مباحث به شکل خشک و رسمی و باید و نبایدهای آن مطرح شود، حتما توسط مردم پس زده می‌شود، مباحثی مثل ویروس‌های تروژان، اسکیمر و ... که ممکن است تا به حال به گوش مردم هم نخورده باشد باید حتما به یک شیوه عمومی و جذاب فتح باب شود. بنابراین برنامه را از آیتم‌های مختلفی مثل دوربین مخفی و گفت و گو باعروسک و گزارش مردمی و ... بهره‌مند کردیم.

آیا شما هم فضای مجازی را به عنوان یک رقیب جدی برای صداوسیما شناخته‌اید؟

ببینید، تلویزیون همیشه یکی از قدرتمندترین رسانه‌ها‌ و قابل استنادترین آنهاست. در فضای مجازی شایعه بیداد می‌کند و قابل اطمینان نیست. از طرفی تلویزیون هم هنوز مخاطب خود را دارد. حتی کسانی که می‌گویند تلویزیون نگاه نمی‌کنند در صحبتهای خود ناخودآگاه به آن استناد می‌کنند. بنابراین باید پذیرفت که تلویزیون عضوی از همه خانواده‌های ایرانی شده است. البته فضای مجازی هم قدرت خود را دارد ما هم داریم تلاش می‌کنیم مخاطب خود را در فضای مجازی هم همراهی کنیم تا او با ترفندها و راهکارهای افراد سودجو آشنا شود و اسیر دام آنها نشود. متاسفانه افراد سودجو در حال رشد هستند و باید مقابله کرد.

استقبال مردم از «همین الان یهویی» چطور بوده است؟

خدا را شکر و به لطف مردم و تلاش همه اعضای تیم، بازخورد برنامه خیلی خوب بوده و حتی حامی برنامه معتقد است فراتراز حد انتظار بوده. تلاش کردیم دوست داشته شویم. مردم هم سوالاتی دارند که ما در تلاشیم به بهترین شکل ممکن به آنها پاسخ بدهیم.

راستی جالب است که با وجود مدت زمان کم، برنامه خود را با آیتم‌های متعددی آماده می‌کنید. چرا؟

بله رویکرد سختی را در پیش گرفتیم. اول از یک بازیگر استفاده می‌کردیم و حالا 5 بازیگر داریم. ما سعی داریم کلیپ‌ها را مطابق با ذائقه مردم بسازیم. مخاطب محبت کرده که وقت خود را به ما داده و ما هم وظیفه داریم به بهترین شکل آموزش و سرگرمی او را فراهم کنیم. جالب است بگویم که مخاطب هم این توجه و ارزش‌گذاری را متوجه می‌شود و دیگر همان بیننده پذیرا و منفعل دهه 50 نیست. این مخاطب امروز با همه رسانه‌ها در ارتباط است و دست به مقایسه می‌زند و ما نمی‌توانیم یک برخورد سرسری با او داشته باشیم.

و حرف پایانی؟

یک تشکر ویژه دارم از تک تک اعضای تیم «همین الان یهویی» که در کنارم هستند. همچنین سپاسگزارم از مهندس جعفری جلوه، سردار هادیانفر ریاست محترم پلیس فتا ناجا، محسن قادری و بهزاد عادلی مدیر گروه فرهنگی اجتماعی شبکه دو که با راهکارهایی که دادند باعث پیشرفت ما شدند.

گفتنی است برنامه «همین الان یهویی» در ۳۰ قسمت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای جمعه‌ها حوالی ساعت 22 از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های نمایشی، عروسکی، انیمیشن، موشن گرافیک و دوربین مخفی است که از لحاظ موضوعی به فضای مجازی و مسائل آن می‌پردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار