نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر در باکو آغاز شد

تهران (پانا) - نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه دریای خزر روز سه شنبه (30 بهمن‌ماه) با حضور کارشناسان پنج کشور ایران‌، آذربایجان‌، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در باکو آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۸۹۵۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر در باکو آغاز شد

به گزارش ایرنا، این کار گروه عالی در پی امضای پیش‌نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در مردادماه از سوی روسای جمهوری پنج کشور ساحلی در شهر آکتائو قزاقستان، تشکیل شده است.

در این اجلاس دو روزه، تعیین روش‌های تقسیم خط مبدا در دریای خزر که باید به توافق هر پنج کشور برسد‌، بررسی می‌شود‌.

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی رضا نظر آهاری، مدیرکل دفتر هماهنگی روابط سیاسی دو جانبه و ابتکارهای منطقه‌ای وزارت امور خارجه در این کار گروه عالی در این اجلاس حضور دارد.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه بخشید. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، مرداد ماه امسال اعلام کرد که امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.

به گفته وزیر خارجه کشورمان، در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و بهموافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است و کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار