در همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر

آیت‌الله محقق داماد: آموزش و پرورش به کودکان دیگرپذیری و دیگردوستی را یاد بدهد

تهران (پانا) - آیت‌الله مصطفی محقق داماد از آموزش و پرورش خواست دیگردوستی را به کودکان بیاموزند و به آن‌ها یاد بدهند که هر کس با هر فکر و اعتقاد قلبی از جامعه حق دارد.

کد مطلب: ۸۹۵۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله محقق داماد: آموزش و پرورش به کودکان دیگرپذیری و دیگردوستی را یاد  بدهد

استاد حوزه و دانشگاه در همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر» که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد٬ به تقسیم ایمان و کفر در قرآن مجید اشاره کرد و گفت: «سوال اصلی این است که جایگاه ایمان و کفر قلب است یا زبان؟ یعنی نشانه‌های ایمان و کفر در زبان انسان‌ها مشهود است یا قلب آن‌ها؟»
او ادامه داد: «قرآن در این خصوص می‌فرماید: «نگویید که ایمان آورده‌اید چون ایمان درون قلب شما وارد نشده است. این بدان معناست که جایگاه کفر و ایمان قلب است. در آیات قرآن آمده است هرکس خدا و رسولش را اطاعت کند از حق اجتماعی برخوردار است. چه کسی تردید دارد ابوسفیان ایمان قلبی نیاورد؟ او اما از حقوق شهروندی در زمان پیامبر برخوردار بود.»

محقق داماد گفت: «آنچه که امام موسی صدر بدان معتقد بود و باید در حوزه آموزش و پرورش به آن توجه کنیم این است که باید بچه‌ها را به دیگرپذیری عادت دهیم. به آنها یاد بدهیم که دیگران را بپذیرند. باید به آنها بگوییم حق تنها برای تو نیست و بقیه نیز حق دارند. هرکس هرطور می‌اندیشد و هرچیزی که درقلب خود دارد به جای خود٬ تو و باقی افراد جامعه حقوق شهروندی برابر دارد.»


او ادامه داد: «شیوه و سبک تربیتی امام موسی این است. ما نباید عداوت و دشمنی را در قلب کودکان بکاریم.»

این استاد دانشگاه گفت: «بعد چندین سال به این نتیجه رسیده‌ایم که یاددهی این مسأله در بزرگسالی بی‌فایده است و وظیفه این کار مهم بر عهده آموزش و پرورش است. یاددهی این مسایل در دانشگاه هم بی‌فایده است.»
او گفت: «شما عزیزان در آموزش و پرورش باید این نکته را از کودکی به دانش‌آموزان یاد بدهید که تو تنها نیستی و دیگری به غیر تو و با هرفکری و اعتقاد قلبی از جامعه و حقوق شهروندی حق دارد. به بچه‌ها یاد بدهید که برای کرامت بشری ارزش قایل شوند. ما باید به آموزش و پرورش تفکر دیگرپذیری و دیگر دوستی را تزریق کنیم.»

او ادامه داد: «ما حق نداریم در قلوب افراد تفتیش کنیم. باید با هرکس که قوانین اجتماعی را رعایت می‌کند٬ همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. این بزرگترین درسی است که می توانیم از مکتب امام موسی صدر یاد بگیریم.»

همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر، از صبح امروز در مدرسه دارالفنون آغاز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار