سپندارمذگان جشنی برای ترویج و پیروی از صفات پاک است

کاشان (پانا) - یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: سپندارمذ، در عالم معنوی مظهر دوستداری، بردباری، فروتنی و در جهان خاکی نگهبان خرمی و آبادانی است و در عالم جسمانی فرشته موکل بر زمین است و موظف است زمین را خرم و پاک نگه دارد.

کد مطلب: ۸۹۴۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سپندارمذگان جشنی برای ترویج و پیروی از صفات پاک است

مینا خادم الفقرا در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: در همه ادیان توحیدی، ایزدان و اربابان دارای نیروهای اهورایی و اهریمنی هستند که سپندارمذگان، ایزد آبان، ایزد دین و ایزدآرد نیروهای اهورایی و دیوناخشنودی و خیره سری، نیروی اهریمنی است.

وی افزود: به استناد متون کهن، خوشی های روی زمین در دست سپندارمذ است که از هیچ کاری برای آفریدگان فروگذاری نمی کند . سپندارمذ، نماد ایثار و پرستش است. و از جمله هفت فرشته ای است که خصوصیت اخلاص دارد. سپندارمذ همراه با فرشته راد، نگهبان خشنودی و آسایش در روی زمین است .

وی تاکید کرد: در ایران باستان روزهای هرماه، یک نام داشته است، مثلاً روز اول ماه را هرمز، روز دوم هر ماه بهمن و زمانی که این روزها با ماه تداخل پیدا می کرد، آن روز را جشن می گرفتند و پنجم اسفند که روز اسپند را جشن سپندارمذگان می نامیدند .

وی تاکید کرد: سپندارمذگان جشنی است که برای ترویج و پیروی از صفات پاک برگزار می شد و سپندارمذ مظهر محبت، تواضع و بردباری است. سپندارمذ همواره از روان کسی که سرگردان است و دلی استوار ندارد، دلجویی می کند و به او یاری می رساند، به زندگی او پایداری می دهد.

این پژوهشگر گفت: اسطوره های ایرانی چنین می گویند که خوشی های روی زمین در دست سپندارمذ است و از آنجا که از هیچ کاری برای آفریدگان فروگذار نمی کند، می تواند علت نامگذاری برای روز عشاق باشد زیرا عاشقان برای شادی یکدیگر از هیچ کوششی مضایقه نمی کنند و آرامش راستین را تجربه می کنند .

خادم الفقرایی تصریح کرد: سپندارمذ همان فرشته ای است که زمین را حمایت و مردم را به کار و آبادانی دلگرم می کند و عشق به شرط اینکه با احساسات دیگر اشتباه گرفته نشود، زیباترین واژه و پاک ترین احساس در پهنه گیتی و بهترین خوشی های روی زمین است.

وی تاکید کرد: وقتی عاشق می شویم، دلگرمی، بردباری و اخلاص ویژگی برتر ما می شود. البته که ما اینجا از عشق زمینی صحبت می کنیم، عشقی که اگر درست آن را دریابیم وجودمان را صاف می کند.

وی گفت: اخلاص، از دیدگاه روانشناسی و روانپزشکی، فاکتورهای خونی بدن را تنظیم می کند و از دیدگاه علمی نیز عشق باعث مثبت اندیشی می شود.اما باید عشق را بشناسیم و آن را با احساسات دیگر اشتباه نگیریم و مثبت اندیشی پایین آورنده قند و چربی خون است و تنظیم کننده فشار است.

وی تصریح کرد: سپندارمذ رفتارهای نیک منشانه را پاداش می دهد و مظهر عشق و بردباری است که پاداش دهنده به تمام کسانی که حافظ این ارزشهای زیبا هستند. بنابراین در ایران کهن، نیاکان ما حافظ و پاسدار مهر، عشق بوده اند و امیدوارم این اخلاق منش برای همه ایرانیان نمایه شود.

خادم الفقرا گفت: باید تلاش کنیم که سرزمین ما از این بهره های مینویی برخوردار کنیم که این تفکر زیبا نیز درمان بخش است. این هم دلیلی دیگر برای زیبایی این روز و نامگذاری آن به روز عشق است .

به گزارش پانا، جشن اسفندگان یا سپندارمذگان، یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز 29 بهمن برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌ است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار