در گفت و گو با پانا

سخنگوی شورای صنفی نمایش: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، فیلم‌های نوروزی مشخص نمی‌شود

هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش بهای بلیت سینماها در سال آینده اتخاذ نشده است

تهران (پانا) - غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، می‌گوید، شورای صنفی نمایش برای اعلام فیلم‌های اکران نوروزی منتظرتصویب آیین‌نامه کارگروه اکران است تا تکلیف سرگروه‌ها مشخص شود.

کد مطلب: ۸۹۴۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی شورای صنفی نمایش: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، فیلم‌های نوروزی مشخص نمی‌شود

سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار پانا درباره زمان اعلام فیلم‌های اکران نوروزی گفت: امروز در جلسه شورای صنفی پیش‌جلسه‌ای برای انتخاب فیلم‌های نوروزی خواهیم داشت ، البته منتظر تصویب آیین‌نامه کارگروه اکران نوروزی هستیم تا تکلیف سرگروه‌ها مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از این اتفاق ما از دفاتر سینمایی می‌خواهیم کاندیداهای اکران نوروزی را به ما معرفی کنند و ما پس از آن از بین این نامزدها نام فیلم‌های نوروزی را انتخاب می‌کنیم.

وی درباره زمان رسمی اعلام فیلم‌های اکران نوروزی اظهار کرد: بعد از اینکه آیین‌نامه کارگروه‌ها و سرگروه‌های سینمایی مشخص شد، زمان اعلام فیلم‌های نوروزی را مشخص می‌کنیم.

فرجی همچنین درباره این موضوع که احتمال می‌رود فیلم های «شبی که ماه کامل شد»، «متری شیش و نیم»، «سرخپوست» و حتی «ماجرای نیمروز2/رد خون» جزو آثار اکران نوروزی باشند ، تصریح کرد: تمام این موضوعات گمانه‌زنی رسانه‌هاست زیرا هنوز تکلیف سرگروه‌های سینمایی مشخص نیست. نمی‌دانیم آیا همانند سال 97 این سرگروه‌ها باقی خواهند ماند یا نه. تا آیین‌نامه کارگروه اکران برای سال جدید مشخص نشود نمی‌توانیم درباره اکران نوروزی تصمیم بگیریم. همانگونه که گفتم در صورت روشن شدن تکلیف آیین‌نامه فیلم‌های شاخص و مدنظر اکران نوروزی، ابتدا باید پروانه نمایش بگیرند در ادامه دفاتر سینمایی به ما اعلام کنند تا قراردادشان در شورای صنفی نمایش بسته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره اکران‌ یا برداشتن فیلمی از سینماها فردا در شورای صنفی تصمیم‌گیری می‌شود به حداقل و حداکثر فروش‌ها توجه داریم که احتمالاً‌ فیلم‌هایی برداشته می‌شود و آثار سینمایی جدید به سینماها می‌آید.

این روزها رقابت فیلم‌ها برای حضور در اکران نوروزی به شدت بالا گرفته است و با نزدیک شدن به ایام نوروز تب و تاب سازندگان فیلم‌ها، دفاتر سینمایی و رایزنی آنها برای انتخاب شدن در جمع فیلم‌های نوروزی افزایش است.

هر سال رقابتی بین فیلم‌ها برای حضور در اکران نوروزی وجود دارد که حاشیه‌هایی برای سینما بوجود می‌آورد.برخی از کارشناسان ملاک انتخاب فیلم‌ها را حضور در جشنواره فجر و گرفتن سیمرغ در این رویداد هنری می‌دانند و برخی نیز مناسب بودن ژانر برای اکران نوروزی عنوان می‌کنند.

حال از گوشه و کنار به گوش می‌رسد فیلم‌های «رحمان ۱۴۰۰»، «درخونگاه» و«متری شش و نیم»، «ژن خوک»، «سرخ پوست»، «چهارانگشت»، «کار کثیف» «ماجرای نیمروز (ردّ خون)»، «زندانی‌ها» و «شبی که ماه کامل شد» در صف اکران نوروزی قرار دارند.

اما با اعلام سخنگوی شورای صنفی به پانا تا اعلام رسمی فیلم‌های نوروزی سینمای ایران نزدیک به دوتا سه هفته باقی مانده است و باید منتظر ماند تا آیین‌نامه برای انتخاب هفت گروه اصلی سینما مشخص شوند تا فیلم‌ها زیر این سرگروهها قرار گیرند..

با توجه به اینکه فیلم‌ها باید در ژانرهای مختلف باشند و همچنین ایام نوروزی می‌طلبد که کمدی‌ها انتخاب اصلی برای اکران باشند باید منتظر ماند و دید که کدامیک از چهار فیلم رحمان ۱۴۰۰» منوچهر هادی، «چهار انگشت» حامد محمدی، «ژن خوک» سعید سهیلی و «زندانی‌ها» مسعود ده‌نمکی به عنوان گزینه‌های اصلی اکران نوروز قرار می‌گیرند.

غلامرضا فرجی همچنین درباره احتمال افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید گفت: این خواسته تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار است، ولی باید منتظر ابلاغ و دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم؛ هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است که بهای بلیت سینماها برای سال آینده افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سینمادارها و صاحبان آثار و تهیه‌کنندگان پیشنهاد دادند به دلیل افزایش بهای انرژی (آب، برق، تلفن و گاز) و دو تا دو و نیم برابر افزایش هزینه‌های تولید فیلم‌های سینمایی، شاهد افزایش بهای بلیت سینماها باشیم. این در حد یک پیشنهاد است؛ اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد باید وزارت ارشاد مصوبه صادر کند و کانون پخش و انجمن سینماداران و پخش گردهم بیایند و درباره درصد افزایش بهای بلیت تصمیم بگیرند.

در ادامه فیلم‌های متری شش و نیم» سعید روستایی، «درخونگاه» سیاوش اسعدی، «کار کثیف» خسرو معصومی، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار و «ماجرای نیمروز: ردّ خون» محمدحسین مهدویان، «سرخ پوست» نیما جاویدی قرار می‌گیرند که در ژانرهای دیگر قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار