شجاعی طباطبایی: 27 پوستر به یاد 27 شهید حادثه تروریستی زاهدان رونمایی می‌شود

تهران (پانا) - سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» در نشست خبری این رویداد از اهدای مدال و یا نشان ویژه «ابولفضل عالی» به هنرمندی خبر داد که در مسیر اهداف جشنواره حرکت کرده است.

کد مطلب: ۸۹۴۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد
شجاعی طباطبایی: 27 پوستر به یاد 27 شهید حادثه تروریستی زاهدان رونمایی می‌شود

نشست خبری هفتمین جشنواره تجسمی «هنر جوان» امروز(یکشنبه 28 بهمن) با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» و جمعی از اصحاب رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مرزبانان سپاه در استان سیستان و بلوچستان گفت: تلاش داریم تا همزمان با هفتمین روز شهادت 27 مرزبان سپاه پاسداران انقلاب که در جاده خاش ــ زاهدان هدف حمله انتحاری قرار گرفتند نمایشگاهی با تعداد 27 اثر پوستر برگزار کنیم. آثار این نمایشگاه با هنر هنرمندان عرصه گرافیک سراسر کشور در حال آماده سازی است.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به برخی فعالیت‌های سال آینده این مرکز گفت: کتاب سال تصویر سازی و کتاب کارتون و کاریکاتور در هفته هنر انقلاب سال آینده چاپ و منتشر خواهد شد. همچنین نشریه‌ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم که چند سالی تعطیل شده بود بار دیگر فعال می‌شود.
شجاعی در ادامه به برپایی هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان پرداخت و گفت: هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان با توجه جدی به استعدادهای جوان سراسر کشور برای پوشش و حمایت از فعالیت‌های هنرمندان جوان برگزار می‌شود. در این جشنواره هنرمندان جوان و انقلاب شناسایی می‌شوند.
وی افزود: این جشنواره با وقفه 5 ساله مواجه شد. اما بار دیگر این جشنواره را که رویدادی ارزشمند برای حوزه هنری و هنرهای تجسمی کشور است، زنده کردیم.
شجاعی ادامه داد: بر اساس اهداف والای انقلابی و فرهنگ انقلابی برنامه‌هایی برای هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره داریم. چراکه معتقدیم پیش از جشنواره، همراه با آن و پس از آن جشنواره ادامه داشته باشد و با اختتامیه جشنواره به پایان نرسد و ارتباط با هنرمندان شرکت کننده و جوان را برای رشد هرچه بیشتر آن ها حفظ کنیم.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: قرار است تا فضای نمایشگاهی جدیدی به فضاهای نمایشگاهی هنرهای تجسمی حوزه هنری یعنی گالری ابولفضل عالی و گالری خانه عکاسان اضافه کنیم. درب ورودی این فضای جدید از سمت خیابان سمیه خواهد بود و گسترش خوبی برای برپایی نمایشگاه دارد.
شجاعی که عنوان چهره هنر انقلاب در سال 95 را کسب کرده است، ادامه داد: اقتصاد هنر نیز در سال آینده از سوی ما پیگیری می‌شود و در سایت خود نیز قرار است در مورد این موضوع مطالبی قرار دهیم.
شجاعی در مورد پوستر و تندیس این جشنواره گفت: پوستر هفتمین جشنواره تجسمی جوان سوره را استاد علی وزیریان طراحی کرده و تندیس جشنواره را نیز استاد قشقایی ساخته‌اند. البته امروز از پوستر و ماکت تندیس رونمایی می‌شود. تندیس قرار است با جنس مس تا روز برپایی آیین پایانی آماده شود.
وی در پایان گفت: آیین پایانی هفتمین جشنواره تجسمی هنر جوان و اهدا جوایز این رویداد سه‌شنبه 30 بهمن ساعت18 در تالار سوره حوزه هنری برپا می‌شود.
شریفی: راه‌یافتگان به نمایشگاه جشنواره تندیس برنزی می‌گیرند
سید حمید شریفی‌آل هاشم دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» نیز در این نشست گفت: جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» برای نخستین بار سال 82 یعنی 15 سال پیش برپا شد و بنده برای شروعی دوباره دبیر آن باشم. در آن دوره‌های قبلی با ابوالفضل عالی تصمیم گرفتیم تا برای شناسایی، رشد و تعالی هنرمندان جوان هنرهای تجسمی این جشنواره را راه اندازی کنیم. امروز شاهد بازگشایی مجدد این جشنواره از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و حمایت های سید مسعود شجاعی طباطبایی هستیم.
شریفی افزود: پژوهش و مقاله یکی از بخش‌های این جشنواره است. چرا که هنرهای تجسمی به لحاظ ظرفیت تولید آثار مکتوب و علمی از امکان بالایی برخوردار است. در حالی که آنچنان که باید به آن پرداخته نشده و نمی‌شود.
شریفی افزود: اهدای مدال و یا نشان ویژه «ابولفضل عالی» یکی دیگر از بخش های جشنواره است. این مدال به کسی داده می‌شود که بر اساس اهداف جشنواره معرفی می‌شود. ممکن است این نشان در هر دوره به یکی از هنرمندان هنرهای تجسمی اعم از نقاشی ، خوشنویسی، مجسمه سازی و... اهدا شود. هنرمند دریافت کننده این نشان بر اساس تصمیم هیئت داوری هر دوره از جشنواره مشخص خواهد شد.
دبیر هنری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» افزود: برپایی نمایشگاه و برپایی باشکوه جشنواره یکی دیگر از برنامه‌های ما هست. اما این موضوع هدف اصلی جشنواره نیست. چرا که جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» در پی شناسایی و معرفی هنرمندان به جامعه هنری، فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای ارتقا کیفی و کمی فعالیت‌های هنری هنرمندان جوان، افزایش سطح سواد بصری جامعه مردمی کشور و همچنین ایجاد جریان‌های سالم و دغدغه‌مند جهت تعالی فرهنگ و هنر جامعه است.
شریفی در ادامه گفت: انشاالله با برنامه‌های منسجم، مستمر و حمایت‌ها و همکاری‌های هنرمندان این عرصه برای برپایی هرچه بهتر جشنواره و دست‌یابی به اهداف والای آن گام برداریم. هنرمندان در جامعه خود وظیفه دارند تا نکات مثبت و منفی جامعه خود را بیایند و به عنوان هنرمند به آن بپردازند.
وی افزود: در این دوره از جشنواره در نظر داریم تا تندیس جشنواره تهیه شود و به شرکت کنندگان برای یادبود و ایجاد انگیزه اهدا شود.
شریفی ادامه در مورد تعداد آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره گفت: مجموع آثار راه یافته به دبیرخانه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» 1143 اثر است. این آثار از سوی بیش از 331 نفر شرکت کننده هنرمند جوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی در همین راستا افزود: 35 اثر در بخش پوستر و تایپوگرافی، 38 اثر در بخش تصویر سازی، 43 اثر در بخش طراحی، 34 اثر در بخش عکس، 38 اثر در بخش کارتون، 17 اثر در بخش کاریکاتور و در بخش مقاله 4 اثر به نمایشگاه جشنواره راه یافتند.
نگاه ما در این جشنواره حمایتی بوده اما سخت گیری‌های هنری و فنی داشته‌ایم و آثاری که کیفیت لازم را نداشتند حذف شدند. چرا که اهداف تعالی سطح هنری هنرمندان جوان بهتر دنبال شود.
وی با ارائه آماری از جنسیت و شهرهای شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: 143هنرمند زن و 188 مرد در این جشنواره شرکت کردند. حضور جدی و موفق بانوان در این جشنواره مورد توجه است. چرا که نشان می‌دهد با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی ایران زنان حضوری موفق و سازنده در جامعه دارند. بیشترین شرکت کننده در این دوره از جشنواره را استان تهران و کمترین شرکت‌کننده از استان‌های ایلام و خراسان جنوبی بودند.
شریفی در خصوص جوایز هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» گفت: 64میلیون تومان جوایز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. اما با توجه به حجم آثار مبلغ بزرگی نیست. با این حال ما در تلاش بودیم تا فعلا جشنواره را مجدد زنده کنیم.
وی در مورد ویژه‌برنامه‌های این جشنواره گفت: در برنامه‌های این جشنواره مرتضی اسدی نقاش معاصر ایرانی تقدیر و تجلیل می‌شود. این کار با هدف معرفی ریشه‌های هنرهای تجسمی کشور برای جوانان است. قرار است تا در هر دوره جشنواره از هنرمندان پیشکسوت معاصر هنرهای تجسمی تجلیل و آنها را به هنرمندان جوان جهت الگوی‌برداری و ایجاد انگیزه معرفی کنیم.
شریفی در پایان افزود: فضاهای لازم برای برپایی گسترده نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در حوزه هنری با پی‌گیری‌های سید مسعود شجاعی طباطبایی در حال آماده شدن است.
در پایان این نشست از ماکت تندیس و پوستر این جشنواره رونمایی شد.
گفتنی است، هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» روز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه و برگزاری نمایشگاهی از آثار راه یافته به کار خود پایان می‌دهد. این رویداد هنری به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار