رئیس اتاق ایران: راهبری اقتصاد نیازمند بازبینی است

تهران (پانا) -  به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران ساختار فعلی تصمیم‌گیری دچار واگرایی است و راهبری اقتصاد نیاز به بازبینی دارد.

کد مطلب: ۸۹۴۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق ایران: راهبری اقتصاد نیازمند بازبینی است

غلامحسین شافعی صبح امروز و در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی سیستان و تبریک چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، افزود: وضع پیش‌ آمده بعد از تحریم‌ها این واقعیت را نشان داد که مسیر پیموده‌شده برای توسعه کشور ناصحیح بوده است.

وی افزود: به جز چند برهه خاص زمانی که به آنها هم نقد وارد است، مسیر پیموده شده برای توسعه کشور به دلیل استفاده نکردن از دانش کاربردی اقتصاد هیچ‌گاه در مسیر توسعه کشور نبوده است و تصمیم‌گیران از دانش کافی برای اداره کشور برخوردار نبودند.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: البته این موضوع ریشه تمام نابسامانی‌ها نیست و با مجموعه ای از مسائل مواجهیم؛ تصمیم‌های اقتصادی از برآیند تجربه جمع نخبگان و افراد دارای صلاحیت اتخاذ می‌شود و نه اینکه نخبگان به تنهایی به نتایجی رسیده و خواهان عملی شدن آن باشند.

شافعی تصریح کرد: امروز صرفا با اصلاح یک مورد خاص نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و با مجموعه‌ای از مسائل مواجهیم که برآیند آنها نیازمند بازبینی و بازنگری است.

وی تاکید کرد: ما خواستار برآیند خرده دانش ها و مستقل بودن از ذی نفعان هستیم. ساختار فعلی تصمیم گیری دچار واگرایی است و راهبری اقتصاد نیازمند بازبینی است.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم این موضوع را اصلاح کنیم باید بدانیم که امنیت ما نیز امکان تغییر دارد.

شافعی خواستار اصلاح در ساختار صنعت، کشاورزی و بازرگانی شد و افزود: به دلیل نبود برنامه، صنعت کشور به جای آنکه ارزآور باشد، ارزبر و نیازمند واردات ماشین‌آلات است و کشاورزی با آب بری بالا حیات ما را به خطر انداخته است و بازرگانی نیز به جای آنکه در خدمت صادرات و تولید باشد در خدمت توزیع کالا و مصرف کالاهای خارجی بوده است.

وی تاکید کرد: تمامی این خطاها نیز در توزیع یارانه‌ها وجود دارد و بدون زیرساخت لازم، یارانه حامل‌های انرژی توزیع می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما در مسیر توسعه دانش کافی نداشتیم و حرفه‌ای‌ها را در آن مشارکت جدی ندادیم؛ به تاخیر انداختن تصمیم درباره اصلاح حتما ما را پشیمان خواهد کرد.

شافعی ادامه داد: با وجود پیش‌بینی واقعی رهبر معظم انقلاب و صدور دستور ایشان درباره اجرای اقتصاد مقاومتی، تمهیدات لازم اندیشیده نشد و متاسفانه به اعتماد مردم به حاکمیت لطمه وارد شده و فاصله طبقاتی افزایش یافته است.

وی، افزایش فاصله طبقاتی را عامل از بین رفتن اخلاق در جامعه دانست و گفت: آنچه که بیش از اقتصاد ما را تهدید می‌کند، سقوط اخلاق در جامعه است که هیچ کس به آن توجهی نمی‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: فاصله طبقاتی تعامل بین مردم و دولت را سخت‌تر می‌کند ومانعی برای اجرای سیاست هاست؛ بازگرداندن اعتماد به جامعه باید در دستور کار همه ما قرار بگیرد.

وی نداشتن افق روشن برای بخش‌های مولد را خطری جدی برای کشور توصیف کرد و اظهار داشت: اگر تولید در کشور آسیب ببیند، عواقب جدی در انتظار ماست پس هم ما و هم دولت باید راه جدیدی را در پیش بگیریم.

شافعی، بیکاری در کنار تورم فزاینده را عاملی برای نابسامانی‌های اجتماعی عنوان‌کرد و گفت: هدف اصلی تحریم‌ها نیز ایجاد نابسامانی‌های اجتماعی است؛ همه ما مسئولیت بزرگی را به دوش می‌کشیم و باید این وضع خطیر را درک‌ کنیم.

وی در ادامه گزارشی از روند برگزاری انتخابات آتی اتاق‌های بازرگانی ارائه کرد و گفت: این انتخابات فرصتی برای تجدید قوای بخش خصوصی است. سال‌های پیش‌رو سال‌های سختی است و حضور پر رنگ نمایندگان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را می‌طلبد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار