در نشست قطبی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی؛

معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی: پرورش تفکر، یادگیری فعال و مسئولیت‌پذیری در تالیف کتب درسی مدنظر قرار می‌گیرند

تهران (پانا) - دومین روز از نشست قطبی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی از صبح امروز به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ۱۱ آغاز شده است.

کد مطلب: ۸۹۴۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی: پرورش تفکر، یادگیری فعال و مسئولیت‌پذیری  در تالیف کتب درسی مدنظر قرار می‌گیرند

کوروش امیری‌نیا، معاون متوسطه دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در دومین نشست قطبی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در آموزش و پرورش منطقه ۱۱ برگزار شد درباره اهمیت کتب درسی گفت: «توزیع کتب درسی در مدارس بسیار حائز اهمیت است تا دانش‌آموزان از اول مهر آموزش رسمی خود را آغاز کنند‌.»

او ادامه داد: «کتب درسی زمینه‌های رشد همه‌جانبه را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند، کتب درسی تنها سند رسمی در نظام آموزشی و جلوه‌گاه عینی اهداف کلان آموزش و پرورش است. ما باید برای ساعات آموزشی محتوا تولید کنیم که این محتوا باید بر مبنای معیار و نقشه راه باشد. همه همکاران در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بخش تالیف، تولید نقشه راه منطبق با اهداف مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش را مدنظر دارند.»

معاون متوسطه دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: «توجه به نیازهای نسل جوان و کاربردی بودن محتوا در کتب درسی از دیگر موضوعات مهم مدنظر مولفان کتب درسی دانش‌آموزان است. توجه به ترویج جلوه‌های فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی نیز در تالیف کتب درسی برای ما مهم است.»

او به ایجاد یک نگاه مثبت و امیدوارانه در تالیف کتب درسی اشاره کرد و ادامه داد: «پرورش تفکر، یادگیری فعال، مسئولیت‌پذیری و استقلال‌پذیری از مضامینی هستند که در تالیف کتب درسی مدنظر قرار می‌گیرند.»

امیری‌نیا گفت: «کتاب درسی آینده ملت و منبع اصلی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان همواره دانش، مهارت و نگرش را از کتاب درسی فرا می‌گیرند و کتب درسی قلب مراکز آموزشی هستند و بازخوردهایی مانند بازنمایی اطلاعات، هدایتگری دانش‌آموزان، آموزش راهبردها و گوناگون‌سازی یادگیری را دارا هستند.»

معاون متوسطه دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی «آیا با تغییر هر وزیر کتب درسی هم تغییر می‌کند؟» افزود: «بسیاری از کتب درسی ۲۰ تا ۳۰ سال تغییر نکرده بود. سندی که تولید می‌شود باید عملیاتی شود و این موضوع بستگی به وزیر وقت دارد که در چه بازه‌ای این سند را اجرا کند.»

او گفت: «گروه تالیف درسی باید طبق اسناد تحولی کتب را تالیف یا تغییر دهند. شما تا سال ۱۴۰۰ به بعد می‌توانید کتب درسی جدید را مشاهده کنید. سندی که در مراکز رسمی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش مصوب می‌شود دفتر تالیف طبق آن راهنمای ۱۱ حوزه یادگیری را مشخص می‌کند.»

امیری‌نیا گفت: «شورای برنامه‌ریزی ما رکن اصلی برنامه‌ریزی است که ۱۳ نفر در آن عضو هستند. نمایندگان گروه‌های آموزشی و افراد آشنا به کار در این شورا حضور دارند تا پس از مصوب مطالب آنان را وارد کتب درسی کنند.»

معاون متوسطه دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری درباره حجم کتب درسی افزود: «براساس نیاز جامعه، دانش‌آموز و معلمان مطالب در کتب درسی آورده می‌شود، هر زنگ آموزشی ۵۰ دقیقه است که باید از سوی معلمان رعایت شود.»

او گفت: «در جلساتی که با سازمان سنجش داشته‌ایم تاکید کردیم مبنای کنکور و امتحانات نهایی کتاب درسی است. این موضوع در سایت دفتر تالیف و سنجش نیز مطرح شده است.»

امیری‌نیا درباره کتب تفکر و سبک زندگی و مدیریت خانواده هم افزود: «سند تحول بنیادین دروسی را مانند تفکر و سبک زندگی، تفکر و پژوهش، تفکر و سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زندگی، مدیریت خانواده و سبک زندگی را پیشنهاد کرده است که متناسب با شرایط سنی و نیاز دانش‌آموزان است.»

در این جلسه هر یک از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی سوالاتی را مطرح کردند و براساس آن هر یک از کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی در قالب جلسه پرسش و پاسخ به سوالات آنان پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست هر یک از نمایندگان این دوره از مجلس دانش‌آموزی فعالیت‌ها و گزارش کار هر یک از استان‌های خود را ارائه کردند. در ادامه زهرا پناهی‌روا، رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی راهکارهایی برای بهتر شدن فعالیت‌های نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی ارائه کرد.

دومین نشست قطبی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی در قطب اول کشوری شامل شهر تهران، شهرستان‌های تهران و استان‌های البرز، مرکزی، قم، قزوین و گیلان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار