رئیس انجمن علمی روان‌شناسی تربیتی: آدم‌های باهوش بیشتر دچار استدلال غلط می‌شوند، آدم خردمند تربیت کنیم

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی روان‌شناسی تربیتی توزیع هوش نرمال مدارس را مولفه‌ای مهم توصیف و تاکید کرد آزمون‌های ورودی مدارس غیردولتی به مدارس دولتی ضربه می‌زند.

کد مطلب: ۸۹۴۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن علمی روان‌شناسی تربیتی: آدم‌های باهوش بیشتر دچار استدلال غلط می‌شوند، آدم خردمند تربیت کنیم

فریبرز درتاج، رئیس انجمن علمی روانشناسی تربیتی در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «با وجود چالش‌هایی که آموزش و پرورش در همه جای دنیا دارد، ما در بسیاری از شاخص‌ها خیلی پیشرفت داشته‌ایم و وضع مطلوبی در مقایسه با منطقه و جهان داریم. اما در شاخص کیفیت آموزش در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی نداریم و عامل مهم هم برای تغییر این جایگاه، جدی گرفتن و هزینه‌کردن بودجه مناسب برای تربیت معلمان است.»

رییس هیات مدیره انجمن علمی روانشناسی تربیتی ایران ادامه داد: «در شاخص‌هایی مانند پوشش تحصیلی، برابری جنسیتی، نرخ باسوادی برای جمعیت ۱۵ تا ۲۴، رتبه‌ها در المپیادهای علمی و مواردی از این قبیل از چشم‌انداز ۱۴۰۴ زودتر به نتیجه رسیدیم اما در شاخص کیفیت آموزشی کاستی‌هایی داریم و مجددا تاکید می‌کنم باید بودجه آموزش و پرورش برای آموزش معلمان جدی گرفته شود.»

او افزود: «یکی از دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته توجه به یافته‌های علمی است، به عنوان مثال اطلاعات حوزه روانشناسی شناختی نشان می‌دهد بیشترین ارتباطات عصبی کودکان بین ۲ تا ۱۰ ماهگی است و یافته‌های جدید نشان می‌دهد استعداد پدیده‌ای ذاتی نیست و یک کودک از بدو تولد در اوج است و هر یک دقیقه آموزش به آنها کمک می‌کند.»

درتاج گفت: «میانگین بهره هوشی در حال افزایش است اما وضعیت بهتر نشده است و آدم‌های باهوش بیشتر دچار استدلال غلط می‌شوند و ویژگی‌هایی همچون همه چیزدانی و خود محوری را در آنها افزایش دارد و این مهم است که به سمت تربیت آدم خردمند برویم.»

رئیس انجمن علمی روانشناسی تربیتی مهم‌ترین مولفه رتبه‌بندی مدارس را توزیع هوش نرمال دانش‌آموز دانست و گفت: «مدارس غیردولتی باید روی شیوه‌های کاری خودشان و معلمان کار کنند. آزمون ورودی مدارس غیردولتی آسیب به مدارس دولتی است چرا که دانش‌آموزان ممتاز را غربال می‌کند.»

او ادامه داد: «تحولات فناوری آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقش معلمان متفاوت خواهد شد، تنوع در زمان و مکان آموزش خواهیم داشت، جهت‌گیری آموزش فردمحور خواهد بود و در نهایت باید انتخاب آزاد داشته باشیم. تاکید بر علوم میان رشته‌ای داریم و فقط باید قدرت تحلیل داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار