رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

دلایل روند کُند صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت تشریح شد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می‌گوید وضع موجود در روند صدور پروانه‌های ساختمانی بسیار نامطلوب است و نسبت به سال‌ها و دهه‌های گذشته وضع بدتر شده است.

کد مطلب: ۸۹۴۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
دلایل روند کُند صدور پروانه‌های ساختمانی  در پایتخت تشریح شد

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره روند کند صدور پروانه ساختمانی اظهار کرد: علی‌رغم اقداماتی که در حوزه هوشمندسازی، الکترونیکی کردن و تسهیل‌گری در حوزه صدور پروانه‌های ساختمانی به زعم دوستان معاونت معماری و شهرسازی انجام شده است اما وضع موجود بسیار نامطلوب است و نسبت به سال‌ها و دهه‌های گذشته وضع بدتر شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: یکی از وعده‌هایی که هنگام تدوین طرح تفصیلی شهر تهران از سوی مدیریت شهری داده می‌شد، این بود که با ابلاغ طرح تفصیلی شاهد از رده خارج‌شدن بقیه بخشنامه‌ها و ضوابط‌های موازی در حوزه معماری و شهرسازی خواهیم بود و در اصل شفاف‌سازی در حوزه مقررات معماری و شهرسازی اتفاق خواهد افتاد و نهایتا فرایند ارائه صدور پروانه و خدمات مربوط به آن ساماندهی خواهد شد اما متاسفانه پایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که بعد از ابلاغ طرح تفصیلی نه تنها بخشنامه‌های گذشته جمع‌آوری نشد بلکه به دلیل انجام نشدن تکالیف مندرج در مفاد طرح تفصیلی نیز بیش از هزار بخشنامه مازاد هم در شهرداری تهران بعد از سال 91 ایجاد و به بخشنامه‌های قبلی اضافه شد.

وی اضافه کرد: انبوه میزان ارسال پرونده‌ها به شوراهای معماری مناطق و همچنین انبوه ارسال پرونده‌های دارای تخلفات ساختمانی به کمیسیون‌های ماده 100 نشانگر این است که وضع ارائه خدمات صدور پروانه و ساخت و ساز و رعایت مقررات شهرسازی و معماری بحرانی است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی صدور پروانه ساختمانی چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟ توضیح داد: بررسی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد که مدت زمان لازم برای صدور پروانه بسیار بسیار طولانی است و علی‌رغم اینکه شهرداری تهران در آمارهایی که می‌دهد، اعلام می‌کند زمان صدور پروانه کم شده است اما ما باید کل فرایند صدور پروانه را به عنوان زمان مورد نیاز برای صدور پروانه‌ در نظر بگیریم به طوری که زمان صرف بررسی نقشه‌های ساختمانی در سازمان نظام مهندسی، زمان بررسی در کمیسیون‌های ماده 7 و کمیسیون تشخیص باغات شورا، زمان بررسی در سازمان آتش‌نشانی برای لحاظ کردن مقررات ایمنی و اطفای حریق و سایر سازمان‌های مربوطه را هم در نظر گرفت و این موارد نمایانگر این است که زمان طولانی است.

سالاری خاطرنشان کرد: در اصل وجود مقررات شهرسازی موازی و غیرشفاف باعث می‌شود که میزان فساد و رانت در این حوزه افزایش یابد، بنابراین اولویت جدی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر این است که با همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران نسبت به هوشمندسازی فرایند صدور پروانه به عنوان یک اقدام اساسی در این حوزه عمل شود. قطعا با برون‌سپاری ارائه خدمات این حوزه به دفاتر الکترونیک شهر، امید داشتیم که فرایند صدور پروانه تسهیل شود اما شهرداری تهران به مصوبه شورا عمل نکرد.

وی با اشاره به عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک شهر نیز بیان کرد: دفاتر الکترونیک با 1700 تا 1800 نیروی جدید ایجاد شدند در حالی که قرار بود نیروهای حوزه شهرسازی تعدیل شوند و در این دفاتر مستقر شوند اما نیروهای حوزه معماری و شهرسازی نه تنها تعدیل نشد بلکه چندین برابر هم نیرو اضافه شد. هم‌اکنون ارائه خدمات به صورت همزمان و موازی در دفاتر الکترونیک و حوزه شهرسازی مناطق شهرداری تهران انجام می‌شود، بنابراین میزان فساد و رانت حتی از گذشته هم بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: در نهایت تسهیل‌گری و کاهش زمان صدور پروانه که نتیجه ایجاد دفاتر الکترونیک و برون‌سپاری خدمات حوزه شهرسازی است وضع نامطلوب‌تری پیدا کرده است. البته این به مفهوم این نیست که ایجاد دفاتر کار اشتباهی بوده است در صورتی که کار درستی بوده است و اساسا در هر حوزه‌ای اگر برون سپاری شود وضع بهتر می‌شود مشروط بر اینکه حوزه نظارتی و کمیته‌های انضباطی به صورت جدی فعال باشند و آن حوزه رقابتی شود نه اینکه محصور به تعدادی از دفاتر باشد.

سالاری افزود: اصل ایجاد دفاتر درست است ولی چرا به این وضع رسیده است چون به صورت موازی همچنان کار در شهرداری ها انجام می شود. برخورد با تخلفات بعضا انجام نشد ما دفاتری داریم که بارها و بارها تخلف کردند و در کمیته های انضباطی هم رفته است ولی با اغماض نگاه شده است و فضای رقابتی باید ایجاد شود.

وی تأکید کرد: بر اساس سلسله نشست‌هایی که با معاونت شهرسازی و فاوا برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که به صورت مرحله‌ای در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات و رفتن به سمت ارائه خدمات شهروندمحور عمل کنیم. البته بستر لازم برای چنین اتفاقی هنوز رقم نخورده است و شهرداری تهران را مکلف کردیم که تکالیف طرح تفصیلی را به صورت کامل انجام دهد و به سمت هوشمندسازی حرکت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار