معاون امور صنایع وزارت صنعت خبر داد:

افزایش 10درصدی صادرات صنایع غذایی

تهران (پانا) - معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت در نشست پایش وضع صنعت غذایی کشور از رشد 10درصدی صادرات این صنعت در 9 ماهه امسال با وجود چالش‌های ایجاد‌شده خبر می‌دهد و می‌گوید صادرات غیر نفتی در این بازه زمانی روند افزایشی داشته است و سهم صنایع غذایی نیز در این بین روبه رشد بوده به طوریکه صادرات این صنعت از نظر وزنی حدود 7درصد و ارزشی 10درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۹۴۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 10درصدی صادرات صنایع غذایی

به گزارش وزارت صمت، فرشاد مقیمی در این نشست که با محوریت بررسی شاخص‌های مهم صنایع نظیر تولید محصولات استراتژیک، وضع نقدینگی، روند تامین مواد اولیه و صادرات برگزارشده بود، روند واردات صنایع غذایی را کاهشی برشمرد و گفت: واردات این بخش صنعت از نظر وزنی 30درصد و از نظر ارزشی 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنانش صیانت و حفظ تولید را از اهداف اصلی وزارت صنعت، معدن وتجارت توصیف کرد و گفت: حفظ تولید نیازمند الزام‌هایی است که بخشی از این الزام‌ها از طریق وزارت صنعت، معدن وتجارت با تسهیل قوانین و مقررات و در برخی مواقع از طریق مراجع بالاتر قابل رفع است و بخشی دیگر نیز باید ازسوی تشکل‌ها و صاحبان صنایع حل و فصل شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی ضد ایران خاطر نشان کرد: در وضع فعلی با برگزاری نشست‌های پایش و بهره‌مندی از نظرها و پیشنهادهای تشکل‌های تخصصی سعی داریم تصویر و برنامه‌ای مبتنی بر نیازهای صاحبان صنایع و واقعیت‌های موجود ترسیم کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن وتجارت تدوین برنامه‌های مبتنی بر واقعیت صنعت غذایی را مستلزم همکاری صاحبان صنایع و تشکل‌های تخصصی برشمرد و افزود: کشور ما در صنعت غذایی دارای مزیت‌های رقابتی است و همکاری تشکل‌ها در توسعه این صنعت بسیار حایز اهمیت است.

مقیمی در ادامه افزود: هم اکنون 85هزار واحد‌ صنعتی در کشور مستقر هستند که از این تعداد حدود 10هزار واحد تولیدی در بخش صنایع غذایی مشغول به کار هستند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن وتجارت اشتغالزایی موجود در این بخش را حدود 400هزار نفر عنوان کرد و افزود: صنایع غذایی 11درصد ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص است.

مقیمی درادامه بااشاره به اهم مشکلات تولید‌کنندگان این بخش و‌ ارایه راهکارهای اجرایی خاطر نشان‌کرد: نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، مبادلات ارزی، تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ، افزایش نرخ حمل کالا ، قیمت‌های پایه صادراتی و همچنین چالش‌های گمرکی از مهمترین دغدغه‌های این صنعت به شمار می‌رود که در این راستا طی جلسه‌هایی با بانک مرکزی و گمرک تصمیم‌های خوبی اتخاذ شده است که بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان رفع خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار