تسهیل ازدواج جوانان؛ قانونی که 13 سال معطل تشکیل صندوق اندوخته جوانان مانده است

تهران (پانا) - بیش از 13 سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد ؛ قرار بود بعد از 6 ماه از تصویب، آیین‌نامه اجرایی آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود اما تاکنون این موضوع مسکوت مانده و خبری از ابلاغ آن نشده است.

کد مطلب: ۸۹۴۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل ازدواج جوانان؛ قانونی که  13 سال معطل تشکیل صندوق اندوخته جوانان مانده است

قانون تسهیل ازدواج در سال 84 از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، قانونی که در آن مواردی چون صندوق اندوخته ازدواج جوانان، تأمین مسکن موقت، پرداخت وام قرض‌الحسنه و مهم‌تر از همه آموزش‌های فرهنگی در بند‌ها و ماده‌های قانونی گنجانده شده بود. بر اساس قانون تسهیل ازدواج و به منظور توانمندسازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف به ایجاد صندوق «اندوخته ازدواج جوانان» شد. اساسنامه صندوق شامل ماهیت صندوق، منابع مالی، ارکان، شرح وظایف صندوق و نحوه عضویت در آن نیز قرار بود ظرف سه ماه از تصویب این قانون از سوی دولت تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود اما این اقدام هرگز عملی نشد.

سید جواد رضوی، مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان پیش از این درباره علت اجرا نشدن این قانون گفته بود یکی از ارکان اصلی این قانون، تشکیل صندوق اندوخته ازدواج جوانان بود که در صندوق فرصت‌های شغلی و صندوق مهر امام رضا(ع) که برای وام ازدواج تشکیل شده بود، ادغام شد و به این ترتیب عملا منابع مالی لازم برای این قانون تامین نشد و در نهایت بخش‌های دیگر آن نیز معطل ماند.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره می‌گوید قانون تسهیل ازدواج نیاز به بازنگری دارد، در این زمینه چندین جلسه با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شده است و برای اجرای این قانون رهبر معظم انقلاب نیز به شورای اجتماعی کشور تاکید کرده‌اند و مجلس هم به موضوع ورود کرده است.

سکینه سیف جمالی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزرات ورزش و جوانان، نیز مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن این قانون، تشکیل نشدن صندوق اندوخته جوانان می‌داند. او در این‌باره به پانا می‌گوید: در دولت نهم به دلیل اینکه صندوق مهر امام رضا تشکیل شد، این صندوق به عنوان صندوق اندوخته جوانان به مجلس معرفی شد اما مجلس آن را نپذیرفت، از طرفی مجلس نیز خواستار تشکیل صندوق برای اجرای قانون شد که به دلیل استنکاف دولت از ایجاد این صندوق، قانون اجرا نشد.

او ادامه می‌دهد در ماده 11 قانون تسهیل ازدواج آمده است که آیین‌نامه اجرایی این قانون بعد از شکل‌گیری صندوق اندوخته تدوین می‌شود و از آنجا که صندوق مذکور تشکیل نشد، نهایتا آیین‌نامه‌ای هم برای آن نوشته نشد. البته تلاش‌هایی در آن سال‌ها از سوی سازمان ملی جوانان وقت صورت گرفت و هم‌اکنون معاونت جوانان وزارت ورزش پیگیر اجرای این قانون است و فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع ورود کرده است تا اصلاحاتی را در این قانون انجام دهند که نقایص برطرف شود.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، نیز درباره دلایل اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج و اظهارات سرپرست دفتر برنامه‌ریزی معاونت جوانان وزارت ورزش نیز مبنی بر استنکاف دولت از تشکیل صندوق اندوخته جوانان به پانا می‌گوید: ایجاد صندوق کافی است و به هیچ وجه صندوقی تشکیل نمی‌شود. حتی نماینده‌هایی هم که به شدت موافق اجرای قانون تسهیل ازدواج هستند، با تشکیل صندوق مخالفند چون یک بار صندوق امام رضا تشکیل شد، بعد به صندوق مهر تبدیل شد و در نظر نداریم که دیگر صندوق تشکیل دهیم.

طبق آخرین سرشماری سال 95 تعداد ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در سن متعارف ازدواج و هرگز ازدواج نکرده در کشور وجود دارد و تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیدند یک میلیون و ۸۱۰ هزار نفر است. همچنین بر اساس آمارهای سال ۹۵ ثبت احوال، تعداد ازدواج‌ها رو به کاهش است و بالاترین میزان تعداد ازدواج در سال ۹۰ با رقم حدود ۸۹۰ هزار مورد بوده است در حالی که این میزان در سال ۹۵ به حدود ۷۰۰ هزار مورد رسیده است. به نظر می‌رسد تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عمده‌ای در موضوع ازدواج بین نسل جوانان و نیازهای آنها ایجاد شده است، حال باید دید برای حل مشکل جوانان که بخش مهمی از جمعیت کشور هستند، چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کاربردی در دستور کار قرار خواهد گرفت و آیا بالاخره قانون تسهیل ازدواج اجرا خواهد شد یا خیر؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار