افزایش 4.5 برابری ورودی آب به مخزن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون

تهران (پانا) - حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی 98-97 تاکنون 15 میلیارد و 258 میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به سال آبی گذشته 445 درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۸۹۴۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 4.5 برابری ورودی آب به مخزن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون

به‌گزارش وزارت نیرو، بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب ورودی به سدهای "کارون 4"، "کارون 3"، "شهید عباسپور"، "مسجد سلیمان" و "گتوند علیا" در استان خوزستان پنج میلیارد و 733 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در همین مدت از 314 درصد افزایش برخوردار بوده است.

بر همین اساس، سد مارون با 883 میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد 898 درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، 81 درصد مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 77 درصد رشد داشته است.

کاهش 38 درصدی مخازن سدهای استان سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای سال آبی (98-97) 84 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته حدود 100 برابر جهش یافته است.

بیشترین حجم آب ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری، مربوط به سد "پیشین" بوده که با 39.2 میلیون مترمکعب و 50 برابر سال گذشته درصد رشد رکورددار است.

اما با این وجود هم‌اکنون 25 درصد حجم مخازن این استان پر شده و این میزان حجم آب 38 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی‌است، سدهای "شمیل و نیان"، "استقلال" و "جگین" در استان هرمزگان نیز در همین مدت، مجموعاً 151 میلیون متر مکعب ورودی آب داشته که از رشد 5776 درصدی نسبت به سال آبی گذشته برخوردار بوده اند.

هم‌اکنون 47 درصد سدهای استان هرمزگان پر شده و این میزان حجم آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی (98-97) تا 23 بهمن‌ در مجموع 23.79 میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر رشد 270 درصدی نسبت به سال آبی گذشته است.

ظرفیت کل مخازن سدها 50 میلیارد متر مکعب گزارش شده است که نسبت به سال آبی گذشته 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار