در نشست قطبی مجلس دانش‌آموزی؛

مددی: آموزش علم یکی از وظایف مدرسه است اما همه هم و غم مدارس شده است

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول تاکید کرد دانش‌آموز فارغ‌التحصیل شده از مدارس باید انواع مهارت‌ها، ارتباط‌‌ها و گفت‌وگوها را یاد گرفته باشد.

کد مطلب: ۸۹۴۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مددی: آموزش علم یکی از وظایف مدرسه است اما همه هم و غم مدارس شده است

رضا مددی در دومین نشست قطبی نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در آموزش و پرورش منطقه ۱۱ برگزار شد سیاست آموزش و پرورش را اجرایی کردن سند تحول بنیادین دانست و گفت: «مجلس دانش‌آموزی موضوع سند را در اولویت خود قرار داده و کمیسیون خاصی هم برای آن پیش‌بینی کرده است.»

او ۱۸ ساله شدن مجلس دانش‌آموزی را یادآوری کرد و گفت: «ما در آموزش و پرورش در حوزه پرورشی براین باوریم که تعلیم و تربیت متعلق به بچه‌ها است. مأموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت و موصوع اصلی تربیت، دانش‌‌آموزان است.»

مددی گفت: «تربیت بدون حضور فعال دانش‌آموزان به شکل مطلوب اتفاق نمی‌افتد و بدون مداخله و مشارکت دانش‌‌آموزان امکان‌پذیر نیست.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: «معلمان و مدیران زمینه تربیت شما را فراهم می‌کنند تا شما با اختیار و کسب آگاهی قدم‌های موثری را در زندگی بردارید و مجلس دانش‌آموزی وسیله‌ای برای تربیت شدن شماست.»

او گفت: «مهم‌ترین سرمایه کشور شما هستید بنابراین تمام تلاش آموزش و پرورش برای این است که فرصت‌های مناسب برایتان فراهم شود.»

مددی سند تحول بنیادین را نقشه راه اصلاح آموزش و پرورش دانست که در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است تا آموزش و پرورش مسیر آینده خود را در راستای این سند طی کند. او گفت: «آموزش و پرورش باید با یک برنامه طولانی‌مدت و جامع اداره شود که سند تحول بنیادین برنامه جامع و بلندمدت آموزش و پرورش است.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین علت تنظیم این سند را برای رفع کاستی‌ها و حل اشکالات آموزش و پرورش دانست و گفت: «این سند در پی حل مشکلات و مسایل آموزش و پرورش است. امروزه دانش‌آموزان در مدرسه تربیت می‌شوند و موظف‌اند تابع تصمیمات مدیران مدارس باشند درنتیجه نقش آنان در جریان تربیت کمرنگ می‌شود.»

او افزود: «دانش‌آموزان در مدارس تجربه زندگی کردن را یاد نمی‌گیرند. جا دارد مجلس دانش‌آموزی روی ماموریت، فلسفه تشکیل و کارکرد مدارس کار کند. ۱۲ سال از بهترین عمر بچه‌ها در مدرسه و یکی از وظایف مدرسه درس دادن است.»

مددی افزود: «حرف سند تحول بنیادین این است که مدرسه محل کسب تجربیات زندگی و یکی از کارکردهای مدرسه درس خواندن است. اما چرا تمام هم و غم مدارس آموزش علم و فیزیک است؟ این موضوع بخشی از آموزش است. در مدرسه باید روابط اجتماعی و فعالیت‌های زیستی بدنی پررنگ باشد که مهم‌ترین حرف سند این است مدرسه مهم‌ترین محل کسب تجربه باشد.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: «دانش‌آموز فارغ‌التحصیل شده از مدارس باید انواع مهارت‌ها، ارتباط‌‌ها و گفت‌وگوها را یاد گرفته باشد. آستانه تحمل و کنترل خشم باید در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

او مدرسه را محل کسب تمام تجربیات زندگی دانست و گفت: «سند تحول بنیادین می‌گوید انتظارمان را از مدرسه تصحیح کنیم. طبق سند تحول بنیادین مدرسه مأموریت‌های مختلف دارد. باید نگاه مدیران، معلمان، سیاست‌گذاران آموزش و پرورش، والدین و دانش‌آموزان تصحیح شود و مدرسه را محل کسب تجربه بدانند.»

مددی راه اصلاح جامعه را از طریق تربیت خواند و گفت: «یکی از بهترین موقعیت‌های تربیتی، مدارس هستند لذا باید به محیط مدارس توجه کنیم. یکی از شاخص‌های حرف سند تحول، قلمداد کردن مدارس به عنوان محل کسب مهارت‌های زندگی است تا در درازمدت جامعه نیز اصلاح شود.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: «مهم‌ترین انتظار ما از شما نمایندگان مجلس دانش‌آموزی این است که نگاه‌ها به مدرسه عوض شود و مدارس به عنوان محیط زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود. این تغییر را از دست‌اندرکاران مطالبه کنید.»

او ادامه داد: «باید برای نمایان شدن قابلیت‌ها و توانمندی‌های شما نمایندگان مجلس دانش‌آموزی تلاش شود. همچنین باید تلاش کنیم فرهنگ جامعه بالا رود تا نگاه به معلم مطلوب شود.»

مددی بر پررنگ شدن نقش تربیتی معلمان تاکید کرد زیرا با این وجود آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود، او افزود: «اگر مجلس دانش‌آموزی در سرنوشت آموزش و پرورش موثر نباشد مجلس نمایشی خواهد بود. خروجی مجلس دانش‌آموزی باید به تصمیم‌گیری آموزش و پرورش کمک کند‌.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی شدن سند تحول بنیادین بر این موضوع که مجلس دانش‌آموزی باید قدرت اجرایی پیدا کند تاکید کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم تمام برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش در جهت‌گیری سند تحول بنیادین باشد و ریل‌های آموزش و پرورش اصلاح شود.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش و مدارس باید جز اولویت‌های جامعه باشد. اکنون از بین حدود ۸۶ هزار مدرسه یک سوم مدارس از سوی خیران ساخته شده است و سالانه بیش از هزار میلیارد از سوی خیران برای مدرسه‌سازی سرمایه‌گذاری می‌شود.»

مددی تاکید کرد: «مدارس تک‌بعدی نباشند و در امر تربیت بر نقش دانش‌آموزان تأکید داشته باشیم تا با یک نگاه بلند مدت آینده کشور و مدرسه دانش‌آموزی را ترسیم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار