بطحایی: بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاران برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند

یکی از تلقی‌های ناصحیح این است که وقتی اسم اقتصاد آموزش و پرورش به میان می‌آید فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به برخی تصمیم‌های مرتبط با اقتصاد آموزش و پرورش در گذشته اشاره کرد و آنها را ناشی از بی‌توجهی به اقتصاد در آموزش و پرورش توصیف کرد که آثار زیان‌باری به همراه داشته‌اند.

کد مطلب: ۸۹۴۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاران برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند

سیدمحمد بطحایی در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش که صبح امروز در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد گفت: «اقتصاد آموزش و پرورش در کشور ما متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، البته در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای بهبود وضع اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است اما این تلاش‌ها نظام‌مند نبوده و به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال نشده است.»

او ادامه داد: «آنچه ما باید در گام اول به آن توجه کنیم آن است که چه موانعی در کشور ما وجود دارد که اجازه توجه به این موضوع مهم را نمی‌دهد. چرا ما از سال‌های اخیر تا به امروز به اصول، توصیه‌ها و پیشنهادهایی که علم اقتصاد آموزش و پرورش برای بهبود شرایط ارائه می‌دهد توجه نکرده‌ایم؟»

بطحایی گفت: «در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است. البته منشأ این تصمیمات توجه به آثار تربیتی بوده است و به آثار اقتصادی این تصمیمات کمتر توجه شده است. متأسفانه ما در سال‌های گذشته تصمیماتی گرفته‌ایم که کاملاً بیگانه با اقتصاد آموزش و پرورش بوده است که آثار زیان‌باری به جای گذاشته است.»

وزیر آموزش و پرورش اولین مانع جدی برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور را تلقی ناصحیح و برداشت غلط مسئولان کشور به اقتصاد آموزش و پرورش دانست و گفت: «متأسفانه بخش عمده‌ای از سیاست‌گذاران کشور ما برداشت ناصحیح و غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند، به محض آنکه واژه اقتصاد آموزش و پرورش مطرح می‌شود بلافاصله ذهنشان به این سمت می‌رود که معنی اقتصاد آموزش و پرورش این است از اعتبارات تخصیص‌یافته به آموزش و پرورش صرفه‌جویی کنیم و این اعتبارات را در سایر بخش‌های اجتماعی هزینه کنیم. این تلقی ناصحیح یکی از مهم‌ترین موانع ورود سیاست‌گذاران نظام آموزشی به حوزه علم اقتصاد آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «ما در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش باید از منابع محدود با استفاده از روش‌های صحیح و بهره‌‌وری برای فعالیت‌های اثربخش استفاده کنیم. علم اقتصاد آموزش و پرورش به ما سیاست‌گذاران نظام آموزشی این مسئله را گوش‌زد می‌کند که باید فعالیت‌های کم‌اثر به نفع فعالیت‌های اثربخش‌تر کنار گذاشته شود.»

بطحایی در ادامه به رشد 30 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 97 نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: «نیاز ما برای رشد کمی و کیفی آموزش و پرورش با توجه به منابع محدود کشور مرتفع نخواهد شد، بنابراین توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و اینکه اعتبارات خود را برای فعالیت‌های دارای اولویت‌های بالاتر و اثربخش‌تر هزینه کنیم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.»

وزیر آموزش و پرورش اقتصاد آموزش و پرورش را یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «ما اگر بخواهیم در آموزش و پرورش به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم باید در مرحله اول در اقتصاد امروز آموزش و پرورش بازنگری جدی‌ کنیم.»

بطحایی گفت: «یکی از تلقی‌های ناصحیح این است که وقتی اسم اقتصاد آموزش و پرورش به میان می‌آید فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنیم، به طور مثال در بحث خرید خدمات آموزشی این اتهام به ما وارد شد که ما می‌خواهیم آموزش و پرورش را خصوصی کنیم. این اتهام نیز به دولت وارد می‌شود که می‌خواهد تکلیف خود در حوزه آموزش و پرورش را بر دوش مردم بگذارد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. این موضوع هیچ‌وجه صحت ندارد، آموزش عمومی وظیفه اصلی و اساسی همه دولت‌هاست.»

او ادامه داد: «اینکه ما با روش کم‌هزینه‌تر و اثربخش‌تری خدمات آموزشی را به مردم ارائه دهیم خلاف اصول تعلیم و تربیت نیست اینجاست که باید متخصصان علم اقتصاد آموزش و پرورش به کمک ما بیایند و این تلقی نادرست را اصلاح کنند.»

وزیر آموزش و پرورش دومین مانع جدی برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش را تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش دانست.

او در این باره گفت: «متأسفانه در برخی از استان‌های ما در سال حدود هزار بخشنامه از ستاد به مدارس ارسال می‌شود. این به معنی نهایت تمرکزگرایی برای تصمیم‌گیری در مدرسه است. از این‌رو، رفتن به سمت تفویض اختیار به مدرسه و مدرسه‌محوری اجتناب‌ناپذیر است. این تفویض‌اختیار راه را برای توصیه‌های علم اقتصاد آموزش و پرورش درباره استفاده صحیح از منابع هموار می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار