رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: آگاهی جمعی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش شکل گرفته است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد مشکلات حوزه آموزش و پرورش با آگاهی جمعی در میان مدیران این حوزه و دغدغه کارشناسی آن‌ها حل خواهد شد.

کد مطلب: ۸۹۴۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: آگاهی جمعی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش شکل گرفته است

حسین سلیمی در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش که از صبح امروز در این دانشگاه در حال برگزاری است، با خیر مقدم به وزیر آموزش و پرورش و سایر مهمانان این همایش گفت: «آرزو می‌کنم این همایش که برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کشور برگزار می‌شود، موفق باشد. با توجهی که دولت در یک سال اخیر انجام داده است امروز می‌توانیم بگوییم که دانشگاه و حوزه اجرا با تقاضای دولت به هم نزدیک شده‌اند.»

حسین سلیمی ادامه داد: «امروز دولت از دانشگاه‌ها خواسته در حوزه مشکلات کشور به دولت راه‌حل بدهند. در جلسه چند هفته گذشته، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد گزارش کار دانشگاه‌ها را درباره مسائل اقتصادی شنیدند و خوشبختانه بسیاری از آنها در حال اجراست.»

او افزود: «در هر حوزه‌ای اگر نهاد دانشگاه در کنار نهاد اجرا قرار بگیرد اتفاقات خوبی می‌افتد. وقتی می‌گوییم نهاد دانشگاه، منظور افراد و اشخاص نیست. شیوه‌ اندیشه‌ورزی نهاد اجرا با نهاد دانشگاه متفاوت است. منظور من از همکاری، همکاری بین نهاد دانشگاه و دولت است. امیدوارم همایش‌ها و هم‌اندیشی‌هایی از این دست همکاری کارکردی بین نهاد دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش را شکل دهد و این نقطه آغازین باشد و گام مستحکمی برداریم.»

سلیمی گفت: «کارنامه آموزش و پرورش در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی به راستی درخشان است، امروز متاسفانه عادت کرده‌ایم نقاظ منفی را ببینیم و برجسته کنیم و آهی بکشیم، در حالی که عملکرد آموزش و پرورش و نتایج این عملکرد در انقلاب اسلامی درخشان است.»

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بر لزوم بازنگری‌ در نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: «پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی هم در چرخه‌های سی چهل ساله دچار مشکلاتی می‌شوند. بنابراین وجود برخی بحران‌ها به معنای نادیده گرفتن عملکرد درخشان گذشته نیست. به نظر می‌رسد آگاهی جمعی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش شکل گرفته است و همه مدیران این حوزه دغدغه کارشناسی دارند و این نشان می‌دهد که مشکلات این حوزه حل خواهد شد. دانشگاه علامه آمادگی کامل برای همکاری و حمایت با وزارت آموزش و پرورش در این زمینه دارد.»

حسین سلیمی درباره اقتصاد آموزش و پرورش چند سوال و پیشنهاد مطرح کرد و گفت: «وقتی سخن از اقتصاد آموزش و پرورش به میان می‌آید ذهن همه سراغ بودجه‌های دولتی می‌رود. در چند حوزه باید بازنگری جدی انجام شود. ما نیاز به یک طراحی مالی و مدیریتی مجدد در درون آموزش و پرورش داریم. امروز یک‌سوم بودجه جاری کشور را آموزش و پرورش به خود اختصاص می‌دهد و در این حال برخی از مدارس و حوزه‌هایش به عنوان فقیرترین حوزه‌های کشور شناخته می‌شوند؛ چگونه می‌توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه ما داریم بیشترین سهم بودجه کشور را به آموزش و پرورش می‌دهیم و دست مدیران آن همیشه خالی است؟»

او ادامه داد: «چگونه حدود نه‌ صد هزار کارمند در آموزش و پرورش هستند و اینها امکان آن را ندارند که آموزش و پرورش دولتی را اداره کنند، چگونه می‌توان بهره‌وری این حوزه در آموزش و پرورش را ارتقا داد؟»

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «حجم بزرگی از کمک‌های خیران آموزش و پرورش آیا می‌تواند تغییر جهت پیدا کند؟ آیا ما همچنان در آموزش و پرورش نیازمند ساختن دیوارهای سیمانی هستیم و این پول‌ها باید به آن آختصاص یابد؟ آیا این کمک‌ها را نمی‌توان به نیروی متخصص و تشکیل یک شبکه مدارس خیریه و تامین نیروی انسانی متخصص اختصاص داد؟ آیا می‌شود بخش مهمی از بودجه دولت که خارج از بودجه رسمی مصوب مجلس است را به سمت آموزش و پرورش کشاند؟ صدها هزار میلیارد تومان در جریان شرکت‌های دولتی است، آیا نمی‌توان از این بودجه برای تشکیل شبکه آموزشی مناسب استفاده کرد؟»

او افزود: «به نظر می‌رسد می‌شود راه‌حل‌‌های مناسب برای اقتصاد آموزش و پرورش پیدا کرد و این نیازمند تفکرهای خارج از سیستم است. مطمئن هستم که با حضور دکتر بطحایی و معاونان این زمینه فراهم است و جامعه علمی کشور هم این حمایت را دارد تا پشتوانه‌ای برای خدمات بزرگانی که در آموزش و پرورش هستند و گاهی خدمات آنها نادیده گرفته می‌شود باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار