لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را برای توضیح اظهارات نتانیاهو احضار کرد

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه لهستان روز جمعه سفیر رژیم صهیونیستی را برای ارائه توضح درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم که لهستانی ها را شریک در هولوکاست دانسته بود ، احضار کرد.

کد مطلب: ۸۹۴۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را برای توضیح اظهارات نتانیاهو احضار کرد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه ، گزارش های مربوط به این اظهارات نتانیاهو که 'آنا آزاری' Anna Azari سفیر اسرائیل آنها را تکذیب کرده است، موجب مناقشه در لهستان شده و حتی این تهدید را ایجاد کرده که اجلاسی که قرار است هفته آینده در اسرائیل بین نتانیاهو و چهار همتای او از کشورهای اروپایی مرکزی برگزار شود را مخدوش سازد.
ورشو همواره تاکید کرده که کشور لهستان که در جنگ جهانی دوم تحت اشغال آلمان نازی بود نمی توانسته در هولوکاست مشارکت کند و این کار را نکرده است هر چند برخی افراد لهستانی ممکن است همکاری کرده باشند.
روزنامه جروزالم پست به نقل از نتانیاهو گزارش داد که 'لهستانی ها با آلمانی ها' در هولوکاست همکاری داشتند و بعد از روزنامه هاآرتص هم چنین نقل قولی از نتانیاهو منتشر کرد. اما سفیر اسرائیل این گزارشها را تکذیب کرده است.
وی روز جمعه با ارسال بیانیه ای برای مقامات لهستان اعلام کرد: من در جلسه توجیهی نخست وزیر حضور داشتم و او نگفت که ملت لهستان با نازی ها همکاری کرده است؛ او تنها گفت که هیچ کسی برای صحبت کردن درباره لهستانی هایی که با نازی ها همکاری کرده اند تحت پیگرد قرار نگرفته است.
پیش از بیانیه سفیر رژیم صهینویستی ، آندریج دودا رئیس جمهور لهستان حتی پیشنهاد داده بود که اجلاس 'گروه ویزگراد' بین چهار کشور اروپای مرکزی با اسرائیل در هفته آینده مورد تجدید نظر قرار گیرد.
یک سخنگوی ریاست جمهوری لهستان بعدا تایید کرد که اجلاس کشورهای اروپایی مرکزی با اسرائیل برگزار خواهد شد و افزود که این مناقشه ناشی از دستکاری مضر رسانه ها بوده است.
نتانیاهو در این هفته برای شرکت در نشست ورشو به میزبانی مشترک لهستان و آمریکا درباره خاورمیانه به ورشو رفته بود.
مناقشه تازه در روابط لهستان با اسرائیل در حالی است که سال گذشته هم در پی تصویب قانونی مبنی بر جرم بودن اتهام به ملت یا دولت لهستان درباره دست داشتن در جرایم آلمان نازی ، جنجالی ایجاد شده بود. پس از اعتراضات آمریکا و اسرائیل ، لهستان آن قانون را اصلاح کرد و احتمال جریمه و زندان را حذف کرد. نخست وزیر لهستان در این ارتباط گفت که حتما یهودیانی هم بوده اند که در جنایات نازی ها مشارکت داشته اند و این مساله خشم نتانیاهو را برانگیخت. لهستان در جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی اشغال شد و شش تن از شهروندان این کشور از جمله 3 میلیون یهودی را از دست داد.
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در خصوص این مناقشه در توییتر خود نوشت: «نتانیاهو در پایان جلسه در ورشو و در حضور خبرنگاران، لهستانیها را همدست نازیها در هولوکاست و قتل عام یهودیان معرفی نمود و دولت میزبان و مردم لهستان را در کشور خودشان توهین و تحقیر کرد. نمک خورد و نمکدان شکست و نشان داد که آنها حتی به خادمان خود هم رحم نمی کنند. هنیئا لهم!»
بنا به گزارشها ، نتانیاهو از اظهارات جنجالی خود عقب نشینی نکرده است. او روز جمعه هنگام بازگشت از لهستان در هواپیما در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه 'لهستانی ها با نازی ها همکاری کرده اند' گفت: شما دیروز بخوبی حرف من را شنیدید! از سخنگو سوال کنید !

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار