مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

صدای زنگ آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان بلند شده است

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: صدای زنگ خطر تهدیدات جسمی و آسیب‌های اجتماعی بلند شده و باید توجه ویژه به راهکارهای پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها داشت.

کد مطلب: ۸۹۳۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
صدای زنگ آسیب های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان بلند شده است

محمد دستورانی، در همایش رابطین معاونت اجتماعی سازمان های دولتی، به آنچه روند فزایند آسیب و تهدیدهای موجود در جامعه اشاره و اضافه کرد: بین آسیب های مختلفی که حیات اجتماعی ما و فرزندانمان را در خانواده و مدرسه تهدید می کند، نگرش جوانان و نوجوانان ما نسبت به این موضوع هم، با توجه به مقتضیات رشد آنها تهدید کننده است.

وی با بیان اینکه امروز زنگ خطر شدیدتر و قوی تر از قبل برای جامعه ما به صدا در آمده است، گفت: امروز بیشتر از گذشته سلامت جسمی و روانی نسل های آتی در خطر است و نوجوانان و جوانان ما به طرق مختلف به شدت مورد تهدید هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، با اشاره به شاخص های بسیارخوب استان خصوصا در حوزه آموزش و پرورش، اظهارداشت: باوجود تمامی شاخص های خوبی که استان داراست، اما حقیقت این است که در کنار تمام ویژگی های مثبت، آسیب های اجتماعی هم داریم که اگر شرایطش در جامعه فراهم شود، به واقعیت تبدیل می شود.

دستورانی با بیان ویژگی و شرایط تمامی کسانی که دچار آسیب های اجتماعی می شوند، گفت: دو ویژگی و شرایط اینگونه افراد، اول انگیزه مجرمانه و دوم صحنه مجرمانه است.

وی افزود: ما وقتی در نظام تربیتی خودمان در آموزش و پرورش، از طریق رسانه و دستگاه های فرهنگی نتوانیم نیازهای روانی که ارکان شخصیت یک انسان را تشکیل می دهد، تامین کنیم، قطعا یک خلاء در شخصیت روانی آن انسان ایجاد می شود و هرچه سن تقریبی فرد بیشتر شود، آن آسیب هم رشد می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: بنابراین وظیفه داریم از مبادی تعلیم و تربیت، جلوی آسیب را بگیریم و اجازه ندهیم که انگیزه مجرمانه در فرزندان و آینده سازان ما شکل بگیرد که اگر انگیزه شکل گرفت، یقینا این آسیب نیز حقیقت پیدا می کند.

دستورانی، یکی از راهکارهای موثر جهت ریشه کن کردن آسیب های اجتماعی را پیشگیری اجتماعی عنوان کرد و گفت: اگر این اقدام صورت گیرد، انگیزه مجرمانه حذف شده و یا تقلیل پیدا می کند و اگر در این راستا پیشگیری وضعی نیز کنیم، قطعا صحنه مجرمانه را هم حذف می کنیم.

هم افزایی کلیه دستگاه های اجرایی، راهکار برون رفت از بحث آسیب های اجتماعی

وی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی باید با هم افزایی تلاش کنند تا اقدامات خوبی را برای رفع آسیب های اجتماعی فراهم کنند، گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی، تنها صحبت کردن، بروشور دادن، تبلیغات کلامی و ... نیست؛ بلکه اتفاقا این موارد در زمان فعلی، اصلا اثربخش نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: ما الان برای اینکه شرایط لازم و کافی را برای کسی که انگیزه مجرمانه دارد، محقق نکنیم، باید همه دستگاه های اجرایی وارد عمل شوند تا بتوانیم کم کم آسیب های اجتماعی را ابتدا ریشه یابی و سپس ریشه کن کنیم.

دستورانی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در خشکاندن آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: اصل سند تحول بنیادین این است که ما از یک نظام صرفا آموزشی به نظام تربیتی تبدیل شویم و این خود گام موثری در راستای ریشه کن کردن آسیب های اجتماعی در جامعه به خصوص قشر کودک و نوجوان هست درست همان طور که تصفیه آب، در سرچشمه، بسیار راحت تر از بستر اقیانوس ها و کشتزارهاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار