مشروح جلسه امروز دیوان لاهه؛

دیوان لاهه صلاحیت خود را در رسیدگی به پرونده ایران تایید کرد

تهران (پانا) - دیوان لاهه امروز با رد بخشی از اعتراض‌های آمریکا در مورد عدم صلاحیت این نهاد قضایی برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از واشنگتن، اعلام کرد بررسی این پرونده بر اساس بخشی از دعاوی ایران، در صلاحیت این دیوان است.

کد مطلب: ۸۹۳۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دیوان لاهه صلاحیت خود را در رسیدگی به پرونده ایران تایید کرد

در جلسه امروز که با حضور نمایندگان دو طرف در دیوان و بعضی از وکلا و مقامات دولتین برگزار گردید، دیوان تصمیم خود در خصوص اعتراض ایالات متحده به صلاحیت دیوان برای رسیدگی به پرونده را اعلام نمود.

بموجب این رای، ایرادات مقدماتی و صلاحیتی امریکا رد شد و دعوای ایران مسموع دانسته شد و پرونده وارد مرحله رسیدگی ماهوی گردید.

رای دیوان توسط آقای عبدالقوی یوسف رییس سومالیایی دیوان و باحضور قضات دیوان ( منجمله قاضی اختصاصی ایران و قاضی اختصاصی امریکا) قرائت و منتشر شد. در این رای دیوان به اکثریت آرا اعلام کرد که ایراد امریکا در باره قابل استماع نبودن ادعای ایران و عدم صلاحیت دیوان، وارد نمی باشد و مبنای حقوقی معتبری ندارد.

به عقیده دیوان عهدنامه مودت و روابط کنسولی و اقتصادی که در سال 1334 منعقد و امضا شده، در تاریخ طرح دعوی معتبر و لازم الاجرا بوده و رسیدگی به اقدامات امریکا در باره ضبط و مصادره اموال و وجوه نقد بانک مرکزی و سایر بانکها یا دستگاههای دولتی ایران که طبق دادخواست موجب تضییع حقوق ایران تحت آن عهدنامه گردیده، در صلاحیت دیوان می باشد.

درباره جنبه های ماهوی موضوع و ابعاد مسئولیتهای امریکا و خصوصا مبلغ غرامت، دیوان متعاقباً وارد رسیدگی ماهوی می‌شود و از طرفین می‌خواهد که لوایح خود در ماهیت و ابعاد حقوقی موضوع را به دیوان تسلیم کنند.

طبعا ایران به عنوان خواهان باید ابتدا ادعاهای خود را تفصیلا بیان کند و سپس امریکا لایحه دفاعیه خود را ارایه نماید. احیاناً دیوان جلسه استماع را مقرر خواهد نمود و سپس مبادرت به صدور رای ماهوی می کند.

این روند رسیدگی ماهوی ممکن است یک سال یا بیشتر طول کشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار