در گفت‌وگو با پانا

کارگردان «آشغال‌های دوست‌داشتنی»: بعد از 6 سال دیگر حسی از اکران فیلم ندارم

برای رسیدن این فیلم به پرده سینماها ۶ سال صبوری کردم

تهران (پانا) - – کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در پایان توقیف 6 ساله این فیلم از آرزوی خود برای دیدن فیلمش بر پرده سینماها گفت.

کد مطلب: ۸۹۳۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان «آشغال‌های دوست‌داشتنی»: بعد از 6 سال دیگر حسی از اکران فیلم ندارم

محسن امیریوسفی کارگردان فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران این فیلم در پی دوران توقیف 6 ساله در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: فعلا فقط دلم می‌خواهد اکران شدن فیلم را ببینم.

وی احساس خود از رفع توقیف طولانی این اثر اجتماعی را این‌طور توصیف کرد: بعد از 6 سال و پشت سر گذاشتن همه آن دردسرها دیگر هیچ حسی ندارم. فقط منتظرم فیلم اکران شود تا بعد بتوانیم درباره آن به اظهارنظر بپردازیم.

این فیلمساز در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقیف مجدد فیلم بعد از صدور مجوز اکران گفت: با توجه به آنچه برما گذشت امروز دیگر به هیچ چیز نمی‌شود اطمینانی داشت.

امیریوسفی در اولین نمایش فیلم خود در جمع مخاطبان فیلم در پردیس ارگ تجریش گفت: برای من لحظه عجیب و غریبی است که بعد از 6 سال شاهد اکران فیلم هستم. زمانی که فیلم ساخته شد توقع عوامل این بود که به روال معمول فیلم اکران شود. اما انتظار عوامل برای دیده شدن 6 سال به طول انجامید و من برای رسیدن این فیلم به پرده سینماها 6 سال صبوری کردم.

وی در ادامه خطاب به تماشاگران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» گفت: خواهشم از شما این است که فکر کنید فیلم همین هفته پیش ساخته شد. همه این 6 سال و اتفاقاتی که افتاد را فراموش کنید.

کارگردان «آشغال‌های دوست‌داشتنی» خاطرنشان کرد: من امیدوارم تماشاگران با توجه به موضوع فیلم با آن ارتباط برقرار کنند. مهم این است که زحمات عوامل فیلم دیده شود.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی محصول سال ۱۳۹۱ است. این فیلم که دربارهٔ حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ است که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد موفق به دریافت مجوز پخش نشد. این توقیف در دوره دولت رئیس جمهور روحانی ادامه یافت تا روز 24 بهمن 97 که اکران عمومی فیلم در سینماهای کشور آغاز شد.

طبق اخبار غیررسمی داستان آشغال‌های دوست‌داشتنی در خانه یک پیرزن می‌گذرد که با دخترخالهٔ میانسالش (سیما) زندگی می‌کند. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درب خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آنها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آن‌جا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

در اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده‌است. قاب عکس دوم متعلق به برادر اوست که از اعضای سازمان مجاهدین بوده‌است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده‌است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد.

روند داستان به گفتگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد.

شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی از جمله بازیگران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هستند.

محسن امیریوسفی علاوه بر «آشغال‌های دوست‌داشتنی» فیلم «آتشکار» را نیز در کارنامه خود دارد که مدتی در توقیف بود و پس از آن در سینماها اکران شد. فیلم «خواب تلخ» نخستین فیلم بلند این سینماگر مستقل ایرانی نیز سرانجام پس از ۱۲ سال توقیف، در سال 94 در ایران اکران شد.

در مهر ۱۳۹۳، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که از آنها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده شده‌است. به گفته احمد سالک «برخی فیلم‌ها با این که مجوز فیلمنامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آنها به مصلحت نظام نیست.»

در دی ۱۳۹۴، شهاب حسینی، از جمله بازیگران این فیلم، با اعلام اینکه «موضع‌گیریِ محمد حیدری دبیر جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته» و به دلیل آنچه «نبود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه» در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد، از سمتِ خود به‌عنوان مشاور این جشنواره استعفا داد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار