گزارش پانا از انتقاد فعالان صنعت گوشت به نحوه توزیع گوشت وارداتی

موسوی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی:‌ دلالان نمی‌گذارند بازار گوشت آرام بگیرد

تهران (پانا) - باوجود واردات گسترده و برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار گوشت، قیمت این محصول هنوز آرام نگرفته است و در صنایعی مانند فرآورده‌های گوشتی نیز کمبود و افزایش قیمت موجب کاهش ظرفیت تولید در این واحدها شده است. محمدموسوی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی با انتقاد از نحوه توزیع گوشت وارداتی در کشور می‌گوید دلالان، گوشت وارداتی را به دو برابر قیمت به برخی از واحدها یا رستوران‌ها می‌فروشند.

کد مطلب: ۸۹۳۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
موسوی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی:‌ دلالان نمی‌گذارند بازار گوشت آرام بگیرد

عباس قبادی،‌ معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در گفت وگو با صدا و سیما از برنامه‌ریزی برای ساماندهی بازار گوشت و تنظیم این بازارخبر داد و گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز برنامه‌های خوبی صورت گرفته است. کماکان گوشت قرمز در شبکه‌های توزیع عرضه می‌شود که البته قرار بر این است که گوشت قرمز را در شبکه‌های خاص هم توزیع کنیم از جمله جامعه هدف کارکنان دولت که جزئیات آن در دو سه روز آینده اعلام خواهد شد.

صف‌های گوشت از هفته آینده حذف می‌شود

قبادی با بیان اینکه از جهت موجودی مرغ و گوشت و موجودی کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از هفته آینده برای گوشت قرمز شاهد صف نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: مشکل‌های ایجاد‌شده در بخش نهاده‌های دامی باعث شد تا در توزیع و قیمت گوشت و مرغ مشکل‌هایی به وجود بیاید که در این زمینه اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده است.

اخبار و پیش‌بینی‌های خوشایند درباره تنظیم بازار گوشت درحالی است که صنایع و تولیدات مرتبط با گوشت اکنون به دلیل آنچه دست‌اندرکاران آن نبود ساماندهی ومدیریت بازار می‌دانند با کمبود و افزایش قیمت همراه است و این وضع موجب شده است تا ظرفیت تولید در این واحدها کاهش داشته باشد.

محمد موسوی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در گفت وگو با پانا با انتقاد از نحوه توزیع گوشت وارداتی در کشور گفت:‌ دولت باید راسا توزیع گوشت وارداتی را به عهده می‌گرفت تا واسطه‌ها از این نابسامانی توزیع سوء استفاده نکنند.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی در ماه‌های گذشته با کمبود گوشت مواجه شدند و توان آنها برای تامین گوشت مورد نیاز تولید کاهش یافته است.

دلالان گوشت وارداتی را به دو برابر قیمت می‌فروشند

موسوی با بیان اینکه در گذشته تامین گوشت از طریق تعاونی‌ها یا خود تولیدکنندگان انجام می‌شد، گفت:‌ از زمان افزایش قیمت‌ها دلالان گوشت‌های وارداتی را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمتی که باید عرضه شود به تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی می‌فروشند.

وی ادامه داد: نحوه توزیع گوشت به گونه‌ای است که به طور مثال به یک فروشگاه در یک روز 12 هزار تن گوشت ارایه می‌شود و صف‌هایی نیز در جلوی این فروشگاه‌ها بسته می‌شود اما بخشی از آن توزیع می‌شود و بخش عمده دیگر به رستوران‌ها یا سایر مراکز فروخته می‌شود، آن هم به قیمتی بسیار بالاتر از آنچه که دولت برای گوشت وارداتی تعیین کرده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت:‌ بازرگانان یا واسطه‌ها باید گوشت را در اختیار شرکت‌ پشتیبانی دام قرار دهند و در فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای توزیع شود اما اکنون تنها بخشی از گوشت وارداتی در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت وارداتی برای مصارف صنعتی با قیمت 50 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفت:‌ به گفته وزیر صنعت امسال بیش از هزار و صد تن گوشت بیشتری در بازار عرضه شده است اما نابسامانی و نبود برنامه‌ریزی توزیع موجب شده است تا واسطه‌ها از وضع کنونی سوء‌استفاده کنند.

موسوی گفت:‌ قیمت فرآورده‌های گوشتی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

کمبود 20 درصدی تولید گوشت گوساله در بازار

علی خندان‌روی‌جوان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گوشت گاوی نیز در گفت وگو با پانا با اشاره به کاهش 20 درصدی گوشت گاو در بازار نسبت به سال گذشته گفت:‌ بخشی از گاوهای موجود کشور به دنبال قاچاق دام از کشور خارج شده است و به همین دلیل بازار با کمبود گوشت گوساله هم روبرو شده است.

حقوق ورودی واردات گوشت قرمز ۴ درصد تعیین شد

در خبری دیگر هیات دولت برای واردات گوشت قرمز به کشور در مصوبه‌ای حقوق ورودی واردات انواع گوشت قرمز به نرخ ارز در سامانه نیما را ۴ درصد تعیین کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه ای با موضوع تعیین حقوق ورودی واردات انواع گوشت قرمز با حقوق ۴ درصد و ارز به نرخ سامانه نیما» را به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار