احمد مسجد جامعی: دستفروشی مسئله‌ای ملی است

تهران (پانا) - یک عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به این که دستفروشی مسئله ای ملی است گفت نگرانی من آن است که مدیریت شهری بخواهد پاسخگوی نارسایی عملکرد همه دستگاه‌‏های اقتصادی باشد.

کد مطلب: ۸۹۳۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
احمد مسجد جامعی:  دستفروشی مسئله‌ای ملی است

احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون در شهر تهران گفت: این طرح اگر بخواهد اجرایی شود بهتر است خود شهرداری لایحه بیاورد.

وی ادامه داد : چون ما از این دست مصوبات داشتیم که هیچ گاه اجرایی نشد. خود شهرداری اگر برای این موضوع لایحه بیاورد در اجرا راحت‏تر و کوشاتر خواهد بود. دست فروشی نابسامان کنونی سرریز اقتصاد ناسالم کشور است. یعنی الان ما در گزارش ها داریم که ۶ میلیون شغل در کشور ایجاد شود و برای ایجاد هر شغل هم ۱۶۰ میلیون تومان پیش بینی شده که هزینه شود. حالا شما ۶ میلیون را ضربدر ۱۶۰ میلیون کنید مبلغی است که نمی شود تأمین اعتبار کرد بنابراین بخشی ازاین سرریز بصورت دستفروشی ظاهر می‏شود. نگرانی من آن است که مدیریت شهری بخواهد پاسخگوی نارسایی عملکرد همه دستگاه‏های اقتصادی باشد.

وی با اشاره به این که، نکته مهم این جاست که ما می خواهیم به دستفروشی که وجه ملی دارد بدون کمک های دولتی سامان بدهیم اظهار داشت: در این طرح وزارت رفاه و وزارت بهداشت و برخی دستگاه های اجرایی دیگر هم آمده که در سطح ادارات کل و آنهم به عنوان ناظر حضور دارند. به همین دلیل، این نگرانی بیشتر می شود که همه مسئولیت را در چارچوب مدیریت شهری جلوه دهند و همه نارسایی ها را به پای ما بگذارند. حالا ما قرار است زیر باری برویم که وجه ملی و کلان دارد و بخواهیم یک تنه موضوع را سامان دهیم و مشکل را حل کنیم.

او در پیشنهاد دیگری که در جریان بررسی این طرح مطرح کرد به حضور نیروهای انتظامی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد من این است که نیروی انتظامی هم در کنار دستگاه های دیگر در این طرح باشد، در بعضی جاها مداخله لازم است، اما وقتی ما به عنوان شهرداری مداخله می کنیم، بازتاب منفی دارد، از این رو حضور نیروی انتظامی در اینجا متفاوت است. این بازارچه ها پدیده های خودجوش اجتماعی هستند و چون درمراحل ابتدایی‎اند گاهی اوقات با حیطه کاری اصناف تداخل پیدا می کند. یعنی درحقیقت با مشاغل سیار یک فرصت های شغلی برای عده ای ایجاد می کنیم و فرصت را برای دیگری محدود می کنیم قسمتی از این کار به مدیریت شهری مربوط است، یک قسمتی به اصناف مربوط است رفع این تعارض شغلی نیازمند همکاری شهروندان و مدیریت شهری، اصناف و دیگر نهادهاست.

وی با اشاره به سابقه تلخ مداخله شهرداری در برخی جاها افزود: آنچه که ما سابقه داشتیم و خیلی تلخ می شد جایی بود که دخالت عملیاتی لازم بود. از این جهت پیشنهادم این است که بودن نیروی انتظامی می تواند حدود و ثغور دخالت عملیاتی را به صورت قانونمند مشخص کند. جنس کار نیروی انتظامی در چنین مواردی با دیگر دستگاهها فرق می کند و حضوری در چنین تصمیماتی لازم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار