سیمرغ های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پرکشیدند

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر لحظاتی پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برج میلاد تهران برگزار شد و شبی که ماه کامل شد با هفت سیمرغ رکورددار جشنواره فجر شد.

کد مطلب: ۸۹۳۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سیمرغ های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پرکشیدند

مراسم پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر لحظاتی پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی سینما، رسانه، مسئولان و مردم در مرکز همایش های برج میلاد آغاز شد.

از دیگر حاضران در این مراسم، می توان به ابراهیم داروغه زاده عباس صالحی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی- رییس سازمان سینمایی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسول‌اف، نیلوفر خوش‌خلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز، گیتی معینی، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته طائرپور، سیروس الوند، پوران درخشند، ریما رامین فر، محمود کلاری...اشاره کرد.

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فجر سی و هفتم، با گرمیداشت ایام مبارک دهه فجر، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم.

او افزود: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال 1397 پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

دبیر جشنواره سی و هفتم گفت: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

او ادامه داد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

داروغه زاده با تاکید براینکه آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است، ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

وی تاکید کرد: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود.

وی افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

داروغه زاده در ادامه به صف‌های طولانی اشاره کردو گفت: صفهای طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از 10 فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت 3 بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

دبیر جشنواره در ادامه سخنان خود تاکید کرد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

معرفی برترین فیلم کوتاه و مستند

در ادامه برنامه با پخش کلیپی از نامزدهای بخش فیلم کوتاه، هیأت داوران این بخش شامل آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده، مازیار میری روی سن حاضر شدند تا فیلم برگزیده این بخش را معرفی کردند. سعید سهیلی هم از داوران این بخش بود که به دلیل کسالت در سالن حضور نداشت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره به فیلم بچه‌خور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم این جایزه را می‌گیرم و از همه عوامل این پروژه تشکر می کنم و امیدوارم حضور جدی فیلم کوتاه و مسند در جشنواره فیلم فجر مستمر باشد.

در ادامه و پس از نمایش تیزر معرفی نامزدهای بهترین فیلم مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند این دوره از جشنواره به مستند «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

بهداد نیز حین دریافت جایزه خود گفت: سیمای مستند سینمایی جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار داده است و در جهان مورد توجه است و امیدوارم این سینما در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

بهترین فیلم بخش نگاه نو/ برنده از پذیرش این جایزه اعلام «معذوریت» کرد

در بخش بعد نامزدهای بخش «نگاه نو» در غالب کلیپ معرفی شدند و پس از آن سیمرغ بهترین فیلم این بخش به همایون غنی‌زاده برای فیلم «مسخره‌باز» تعلق گرفت.

غنی‌زاده یک مهاجر افغانستانی را برای قرائت متنی به نمایندگی روی سن فرستاد. غنی‌زاده در این متن ضمن سپاس از هیأت داوران از پذیرش این جایزه اعلام «معذوریت» کرد. متن نامه به این شرح است:

«اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم .از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی ،امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم .امروز باید فقط حرف های خوب بزنیم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران ها می کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.»

تجلیل از فیلم «23 نفر»

در ادامه مراسم اختتامیه بعد از پخش کلیپی از فیلم »23 نفر» و چند دیالوگ ، از بازیگران آن تجلیل شد.

شهیدی‌فرد با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «23 نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی».

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «23 نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.

همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند.

سپس مجری برنامه از گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شهسواری- مدیرعامل خانه سینمابه نمایندگی از اهالی سینما دعوت کرد تا به روی سم بروند و از عوامل این فیلم تقدیر کنند

گوهر خیراندیش گفت: به شما قهرمانان کشور تعظیم می‌کنم. به سینما آستارا رفتم تا فیلم «قصر شیرین» را ببینم، قبل از آن وارد سالن شدم تا در هنگام دیدن «۲۳ نفر» شاید بتوانم چرت بزنم اما فیلمی بسیار خوب و درباره رشادت نوجوان‌هایی بود که این همه رشادت به خرج دادند تا یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیفتد. نتوانستم چشم از فیلم بردارم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم «۲۳نفر» گفت: ملاصالح عزیز کسی است که در ۳ دوره اسارت دید و شکنجه شد و این ۲۳ نفر بعد از آزادی برای همه روشن کردند که ملاصالح یک قهرمان است.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برای تجلیل از آزادگان روی سن حاضر شدند و یک سیمرغ بلورین به صورت نمادین به این ۲۳ آزاده اهدا شد. مالک محمدی بازیگر نوجوان فیلم این جایزه را به نمایندگی از عوامل فیلم دریافت کرد.

در همین بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی هم به مجتبی فرآورده و مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳نفر» تعلق گرفت.

مجتبی فرآورده در سخنان کوتاهی این سیمرغ زرین را به ۲۳ آزاده سوژه فیلمش تقدیم کرد و گفت: این سیمرغ را به کسانی که ۸ سال ۷ ماه ۱۳ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم، اهدا می‌کنم.

قرائت پیام رئیس‌جمهوری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن خوشامدگویی به حاضران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: جشن ملی سینما و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: در این فرصت کوتاه پیام رئیس‌جمهور را برای شما قرائت می‌کنم.

در بخشی هایی از متن پیام رئیس جمهوری کشورمان آمده است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است. ک

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده است.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.

حسن روحانی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران»

پس از سخنان وزیر ارشاد، کلیپی از مواضع ضد استکباری جمعی از هنرمندان به بهانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی پخش شد. در این بخش با اشاره شهیدی‌فرد، مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس‌تی‌وی که چندی پیش به‌صورت غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بود و در میان جمعیت حاضر در اختتامیه فیلم فجر حضور داشت، روی پا ایستاد و حاضران در سالن او را تشویق کردند.

بیانیه هیئت داوران بخش سودای سیمرغ قرائت شد

بعد از نمایش کلیپی از فیلم های بخش سودای سیمرغ که با تشویق حضار همراه شد، اعضای هیئت داوران در این بخش روی سن رفتند.

شهیدی فرد از پوران درخشنده، ریما رامین فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری دعوت کرد که روی سن بروند.

مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.

جایزه‌های فنی

برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد.

ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.

محمود کلاری برای اهدای جایزه جلوه های ویژه بصری پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

جواد مطوری پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم ک این جایزه را دریافت می کنم از هیات داوران تشکر می‌کنم. همچنین از همایون غنی زاده به خاطر اعتمادش تشکر می کنم و این جایزه را به همه بچه های گروهم تقدیم می‌کنم چون کار بصری یک کار تیمی است.

در بخش دیگر این مراسم، ریما رامین فر برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی پشت تریبون قرار گرفت.

بهترین چهره‌پردازی؛ ایمان امیدواری(شبی که ماه کامل شد)

در این بخش نامزدهای بهترین چهره‌پردازی شامل ایمان امیدواری برای «شبی که ماه کامل شد»، مجید اسکندری برای «سمفونی نهم»، شهرام خلج برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون»،‌سعید ملکان برای «غلامرضا تختی»،‌ عباس عباسی برای «۲۳ نفر»و ایمان امیدواری برای «مسخره باز» معرفی شدند.

سیمرغ بلورین این بخش به ایمان امیدواری برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

بهترین طراحی لباس؛ محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)

سیمرغ بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد. مشکین مهرگان برای «سمفونی نهم»، محمدرضا شجاعی برای «ماجرای نیمروز: ردخون»، امیر ملک پور برای «غلامرضا تختی» و الهام معین برای «مسخره باز» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم (غلامرضا تختی)

سهیل دانش برای «مسخره باز»،‌ محمدرضا شجاعی برای «شبی که ماه کامل شد»، کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی»، محسن نصراللهی برای «متری شش و نیم» و «سرخپوست» و کامیاب امینی عشایری برای «۲۳ نفر» نامزدهای بخش بهترین طراحی لباس بودند که پس از پخش ویدئوی معرفی آن‌ها سیمرغ بلورین این بخش به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید.

بهترین صدابرداری؛ ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)

نامزدهای بخش بهترین صدابرداری شامل ایرج شهزادی برای «متری شش و نیم»، مسیح سراج برای «پالتو شتری»، بهمن اردلان برای «۲۳ نفر»،‌ منصور شهبازی برای «طلا» و مهدی ابراهیم‌زاده برای «قسم» معرفی شدند.

ایرج شهزادی برای «متری شیش و نیم» توانست سیمرغ بلورین این بخش را از آن خود کند.

بهترین صداگذاری؛ مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز؛ رد خون)

امیرحسین قاسمی برای «متری شیش و نیم»، حسین ابوالصدق برای «سمفونی نهم»، مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون»، امیرحسین قاسمی برای «غلامرضا تختی» و آرش قاسمی «شبی که ماه کامل شد» نامزدهای بهترین صداگذاری بودند که از این میان سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اهدا شد.

مهرشاد ملکوتی هم پس از دریافت سیمرغ خود از همکاران و عوامل فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تشکر کرد.

بهترین تدوین؛ بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)

در بخش بهترین تدوین، محمدرضا موئینی برای «سمفونی نهم»،‌ بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم»،‌ خشایار موحدیان برای «قسم»، محمدنجاریان برای «ماجرای نیمروز:ردخون» و میثم مولایی برای «غلامرضا تختی» بعنوان کاندیدا معرفی شدند.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین در این بخش به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد. جمال ساداتیان تهیه‌کننده این فیلم به نمایندگی از بهرام دهقانی که به دلیل سفر امکان حضور در مراسم را نداشت، این جایزه را دریافت کرد.

بهترین موسیقی متن؛ امین هنرمند (قصر شیرین)

پیمان یزدانیان برای «متری شیش و نیم» و «بنفشه آفریقایی»، امین هنرمند برای «قصر شیرین»،‌ افشین عزیزی برای «غلامرضا تختی»،‌ مسعود سخاوت دوست برای «شبی که ماه کامل شد» و کریستف رضاعی برای «ناگهان درخت» و «سال دوم دانشکده من» نامزدهای بخش بهترین موسیقی متن بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.

بهترین فیلمبرداری؛ حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)

در بخش بهترین فیلم‌برداری حمید خضوعی برای «غلامرضا تختی»،‌ هومن بهمنش برای «متری شیش و نیم»،‌ شهرام نجاریان برای «خون خدا»،‌ علی قاضی برای «مسخره باز»، هادی بهروز برای «ماجرای نیمروز :ردخون» و مسعود سلامی برای «آشفته‌گی» به‌عنوان نامزد معرفی شدند.

محمود کلاری که در این بخش به نمایندگی از هیأت داوران برای معرفی برترین فیلمبرداری پشت میکروفن قرار گرفت پیش از اهدای سیمرغ بهترین فیلمبرداری گفت: سطح فیلمبرداری سینمای ایران به سطح جهانی رسیده است و کار همه عالی بود. کاش می توانستیم کاندیدهای بیشتری معرفی کنیم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی‌ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد. حمید خضوعی ابیانه هم به دلیل مسافرت در این مراسم حضور نداشت و مدیرتولید فیلم به نمایندگی جایزه‌اش را دریافت کرد.

بهترین نقش مکمل زن؛ فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)

زهره عباسی «ناگهان درخت»، ژیلا شاهی «قصر شیرین»، فرشته صدرعرفایی «شبی که ماه کامل شد»، نیوشا علیپور «قصر شیرین» و پانته‌آ پناهی‌ها «درخونگاه» نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین این بخش به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

بهترین نقش مکمل مرد؛ علی نصیریان (مسخره‌باز)

آرمین رحیمیان برای «شبی که ماه کامل شد»، نوید محمدزاده برای «متری شیش و نیم»، حسن پورشیرازی برای «قسم»، یونا تدین برای «قصر شیرین»،‌علی نصیریان برای «مسخره باز» و جواد عزتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزدهای بخش بهترین نقش مکمل مرد بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین این بخش به علی نصیریان برای فیلم «مسخره‌باز» اهدا شد.

باشه‌آهنگر به نمایندگی از هیأت داوران قبل از اهدا سیمرغ بلورین بهترین مکمل مرد تاکید کرد: انتخاب در این بخش بسیار سخت بود و همه نامزدها بسیار عالی بودند.

علی نصیریان نیز پس از دریافت این جایزه تأکید کرد: تا به حال سیمرغ نگرفته بودم و حالا بعد از ۴۰ سال، سیمرغ درجه ۲ به من دادند که البته با افتخار آن را می‌پذیرم. حس کردم باید در این مراسم باشم تا از این تریبون استفاده کنم و بگویم که آدم سعادتمندی بودم که در این سن این امکان را پیدا کردم تا با کسی که جای نوه‌ام است یعنی همایون غنی‌زاده کار کنم، سناریوی «مسخره‌باز» برای من بسیار جذاب بود و شانس من بود که در یک کار خلاق و نوآورانه شرکت کنم. من برای همایون غنی زاده آتیه درخشانی در سینمای ایران می‌بینم.

جمشید مشایخی پیش از استقرار علی نصیریان در جای خود او را در آغوش گرفت و در سخنان کوتاهی درگذشت این هنرمند را به او تسلیت گفت.

بهترین انیمیشن؛ آخرین داستان (اشکان رهگذر)

از میان سه انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر، «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی و «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی سیمرغ بلورین این بخش به اشکان رهگذر اهدا شد.

اشکان رهگذر نیز بعد از دریافت سیمرغ بهترین انیمیشن گفت: از همه عوامل این انیمیشن تشکر می کنم که تلاش کردند تا کاری ساخته شد که بتوان نام فردسی و شاهنامه را برای آن آورد.

بهترین فیلم هنروتجربه؛ مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)

همایون غنی‌زاده که در بخش «نگاه نو» سیمرغ فیلم «مسخره‌باز» را دریافت نکرده بود با قبول سیمرغ بلورین بخش هنروتجربه روی سن حاضر شد و گفت: آقای نصیریان گفتند بعد از 60 سال هیچ سیمرغی دریافت نکرده بودند اما امشب دو سیمرغ به من می‌دهند! سیمرغ اول را نگرفتم چون آن سیمرغ را دوست نداشتم چرا که فیلم من موفق نشد نگاه نویی به جشنواره تزریق کند، اما این سیمرغ هنر و تجربه را دوست دارم، اجازه دهید برای بخش نگاه نو، نگاه سلیقه‌ای خود را داشته باشم.

بهترین بازیگر نقش اول زن؛ الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)

مهناز افشار برای «قسم»،‌ الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد»، ژاله صامتی برای «درخونگاه»،‌ بهنوش طباطبایی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» و فاطمه معتمدآریا برای «بنفشه آفریقایی» نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن این دوره بودند که از میان آن‌ها الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

بهترین فیلمنامه؛ محسن قرایی و محمد داوودی (قصر شیرین)

مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در کنار داوران روی سن ادامه یافت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.

محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از داوران گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.

محمد داوودی هم گفت: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است.

جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی رسید

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد.در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد.

بهترین کارگردانی؛ نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

بهرام توکلی برای «غلامرضا تختی»،‌ نیما جاویدی برای «سرخپوست»،‌ نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد»، سعید روستایی برای «متری شیش و نیم»، رضا میرکریمی برای «قصرشیرین» و محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز: ردخون» کاندیدای بخش بهترین کارگردانی بودند که از میان آن‌ها نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد.

محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.

منوچهر شاهسواری گفت: امشب را به همه سینمای ایران تبریک می گویم. باور دارم که بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می شود و همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد. سینمای ایران و همه ما مرهم زخم های این مملکت هستیم. ما زخم نمی زنیم. آن که زخم می زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همکاران من علی آشتیانی پور و همکارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار کردند. همینجا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند. امشب می خواهیم فاصله این 5فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان (متری شیش و نیم)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.

منوچهر شاهسواری گفت: امشب را به همه سینمای ایران تبریک می گویم. باور دارم که بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می شود و همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد. سینمای ایران و همه ما مرهم زخم های این مملکت هستیم. ما زخم نمی زنیم. آن که زخم می زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همکاران من علی آشتیانی پور و همکارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار کردند. همینجا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند. امشب می خواهیم فاصله این 5فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.

او آرای پنج فیلم برتر را چنین اعلام کرد:

«ماجرای نیمروز: رد خون» به تهیه کنندگی محمود رضوی با 78:5 رده پنجم
«شبی که ماه کامل شد» به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی 79:75 رده چهارم
«غلامرضا تختی» به تهیه کنندگی سعید ملکان 84:25 رده سوم
«سرخپوست» به تهیه کنندگی محید مطلبی 86:25 رده دوم
و جایزه تماشاگران به فیلم «متری شیش و نیم» به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان با 88:25 در رده اول

سیدجمال ساداتیان گفت: متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. 5ماه فیلمبرداری و 15 ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می شود تصویر به خدمت می آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر 2تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما 200 میلیارد باشد؟

تهیه کننده متری شیش و نیم در ادامه گفت: سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.

خبر در حال بروزرسانی است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار