مدیرکل ذخایر راهبردی وزارت جهاد

مدیرکل ذخایر راهبردی وزارت جهاد خبر داد: راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز از 25 بهمن

تهران (پانا) - یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی خبر داد و گفت که واردات گوشت گوسفندی ۱۴۶ درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۹۳۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل ذخایر راهبردی وزارت جهاد خبر داد: راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز از 25 بهمن

به گزارش مهر، مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی از طراحی سامانه‌ای برای توزیع گوشت وارداتی خبر داد و در این باره افزود: چند روز قبل این سامانه در کارگروه تنظیم بازار معرفی و قرار شد صفر تا صد عملیات واردات و توزیع گوشت قرمز وارداتی از طریق این سامانه ثبت شود.

بصیری با بیان اینکه این سامانه به تایید کارگروه تنظیم بازار رسیده است، گفت: بخشی از عملیات این طرح توسط شرکت پشتیبانی امور دام و بخشی توسط وزارت صنعت انجام و به ثبت می‌رسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی با بیان اینکه سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی، اقدام‌های اولیه خود را آغاز کرده است اما کارهای تکمیلی آن باقی‌مانده است درباره اینکه این سامانه چه زمانی رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت:این سامانه قرار است فعالیت خود را رسما از ۲۵ بهمن آغاز کند با این حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم.

بصیری اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه مذکور این است که جلوی خروج گوشت یارانه‌ای از شبکه توزیع گرفته شود و واسطه‌هایی که نقشی در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی ندارند، از این فرایند حذف شوند.

وی درباره نحوه عمل این سامانه توضیح داد: تمام گوشت قرمزی که وارد کشور می‌شود در این سامانه ثبت خواهد شد. به عبارت بهتر ما در کشتارگاه‌های مبدا دامپزشک داریم، دامپزشک حاضر در آن کشتارگاه، گوشت قرمز را بعد از آماده‌شدن وقتی که قرار است بارگیری شود در سامانه ثبت می‌کند. زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد و واردکننده آن را تحویل گرفت مجددا ثبت خواهد شد و وقتی هم که به شرکت مباشر توزیع داده می‌شود شرکت مباشر توزیع نیز مقدار تحویلی را ثبت می‌کند که باید برابر با مقدار ورودی باشد؛ اگر مغایرتی وجود داشت علت آن باید ذکر شود.

وی ادامه داد:‌ بعد از آن در فروشگاه‌های منتخبی که عملیات عرضه به مردم را انجام می‌دهند، نیز در زمان فروش به مردم، با ثبت اطلاعات خریدار و کشیده‌شدن وجه گوشت در دستگاه کارتخوان، میزان فروش ثبت می‌شود و می‌توان آن را با میزان گوشت تحویل داده شده به فروشگاه تطبیق داد. بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می‌شود لاشه‌ای که وارد کشور شده و خرد شده است به کجاها رفته و به دست چه کسانی رسیده است.

صفر شدن تعرفه واردات گوشت برای کمک به اقشار کم درآمد بود

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صفر شدن تعرفه واردات گوشت قرمز که چند روز قبل از سوی معاون اول رئیس جمهوری اعلام شد، اظهارداشت: حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتن میانگین واردات گوشت قرمز به کشور است و این واردات با ارز دولتی انجام می‌شود. باتوجه به افزایش قیمت گوشت داخلی، تقاضا برای گوشت وارداتی بالا رفته و وارداتی که انجام‌شده جامعه هدف را نمی‌تواند پوشش دهد، بنابراین ما مجبوریم برای جامعه هدف‌مان تدابیری را بیندیشیم که این تدابیر در حال انجام است. برای مابقی جامعه هم که توان خرید بالایی ندارند، اعلام کردیم هر واردکننده‌ای هر چقدر می‌خواهد با ارز نیمایی و با سود بازرگانی صفر می‌تواند گوشت وارد کند و در بازار به فروش برساند.

بصیری سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور را حدود ۱۱ کیلوگرم و نیاز کشور به این کالا را سالانه حدود ۹۶۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد:ما سالانه پتانسیل تولید حدود ۸۵۰ هزارتن گوشت را در داخل کشور داریم و در سال‌های گذشته حدود ۱۴۰ هزارتن واردات انجام می دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار