مدیرکل گمرک استان سمنان خبر داد:

پیش‌بینی 160 میلیون دلاری صادرات کالا از گمرک سمنان/ درآمد گمرک استان سمنان به ۲۶۰ میلیارد ریال رسید

سمنان (پانا) - مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به پیش‌بینی 160 میلیون دلاری صادرات کالا از گمرک استان تا پایان سال، گفت: سمنان، استانی صادرات‌محور است.

کد مطلب: ۸۹۲۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی 160 میلیون دلاری صادرات کالا از گمرک سمنان/ درآمد گمرک استان سمنان به ۲۶۰ میلیارد ریال رسید

علی سعدالدین، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل گمرک استان سمنان برگزار شد، با اشاره به صادرات کالا از گمرک استان، اظهار کرد: صادرات کالا از گمرک این استان در سال 1387، حدود دو میلیون دلار بود و در 10 ماه امسال 140 میلیون دلار کالا از طریق گمرک استان به 50 کشور دنیا صادر شد و رشد 70 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کالاهای صادراتی این استان به بسیاری از کشورها و از جمله برخی از مهمترین کشورهای اروپایی قطع نشده و همچنان در حال انجام است.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه میزان صادرات کالا در 10 ماه امسال به 263 هزار تن رسیده است، اضافه کرد: این کالاها به 45 کشور دنیا از جمله کرواسی، انگلستان، ایتالیا، آفریقای جنوبی، فرانسه، سوئد، آفریقای جنوبی، آسیای میانه، عراق و صادر می‌شود و ارزش صادرات از گمرک این استان از نظر وزنی طی 10 ماه به 26 میلیارد تومان رسیده است.

سعدالدین با اشاره به اینکه سومین منبع درآمد کشور از طریق گمرک است، عنوان کرد: درآمد حاصل از تبادلات گمرکی به خزانه دولت واریز و صرف هزینه جاری و عمرانی می‌شود.

این عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از تحول در خدمات گمرکی در دولت تدبیر و امید و از جمله در استان سمنان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد تشریفات گمرکی با هدف تسریع و تسهیل در کار صادرکنندگان استان در خارج از گمرک استان انجام می‌شود؛ ضمن اینکه گمرک این امکان را برای صادرکنندگان و خصوصا تولیدکنندگان هم‌استانی که به صدور کالا نیز اشتغال دارند فراهم کرده که در هر زمان و حتی در روزهای تعطیل نیز امکان صدور تولیدات خود را داشته باشند.

سعدالدین با بیان اینکه صادرکنندگان بدون اینکه کالای خود را وارد گمرک سمنان کنند، می‌توانند فرآیند صادرات را انجام دهند، افزود: در حال حاضر با تلاش همکاران ما، امکان صدور کالا در خود کارخانه‌ها و یا در هر مکان و زمانی که صادرکننده اراده کند، قابل انجام است.

وی از تلاش برای به حداقل رساندن بروکراسی اداری و کاهش هزینه‌های صادرات خبر داد و گفت: در همین راستا کالاهای صادرکنندگان تولیدی استان برای مدت یک سال ملاک عمل قرار می‌گیرند و نیاز به مراجعه مجدد به آزمایشگاه را ندارند که این امر ضمن کوتاه کردن فرآیندهای اداری، هزینه‌های صادرکنندگان را کاهش می‌دهد.

درآمد گمرک استان سمنان به ۲۶۰ میلیارد ریال رسید

مدیرکل گمرک استان سمنان بابیان اینکه درآمد گمرک طی ۲۰ سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت، گفت: درآمد گمرک استان به بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال رسیده است و این در حالی است که سال ۷۸ درآمد گمرک ۷۷ میلیون ریال گزارش می‌شود.

سعدالدین، بابیان اینکه میزان صادرات گمرک سمنان سال ۷۸ دو میلیون دلار بود، اضافه کرد: این رقم با رشد ۷۰ برابری به ۱۴۰ میلیون دلار رسید که طبق برآوردها میزان صادرات استان ۱۶۰ میلیون دلار تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود.

افزایش ۸۰ برابری واردات کالا

وی بابیان اینکه صادرات واقعی کالاهای استان سمنان سال گذشته بالغ‌بر ۳۳۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از صادرات کالا از طریق گمرک استان‌های مرزی به دلیل حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل گمرک استان سمنان با عنوان این مطلب که گمرک استان سمنان از ابتدای سال جاری لغایت بهمن‌ماه جاری ۲۸ میلیون دلار واردات از دیگر کشورهای دنیا داشته است، اضافه کرد: ارزش واردات گمرکی این استان در ۱۰ ماه گذشته بالغ‌بر ۲۸ میلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم از سال ۸۰ تا به امروز ۸۰ برابر افزایش‌یافته است.

سعدالدین به رشد واردات کالا طی 20 سال اخیر اشاره کرد و گفت: ارزش دلاری کالاهای وارداتی به 28 میلیون دلار رسیده و واردات کالا از سال 1380 تاکنون به 80 برابر افزایش یافته است.

وی به عمده کالاهای وارداتی به استان سمنان اشاره کرد و گفت: این کالاهای وارداتی شامل ماشین‌آلات و مواد اولیه کارخانجات است که عمده آنان از کشورهای اروپایی و چین وارد می‌شود.

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به آمادگی برای استقرار گمرک در سه منطقه ویژه اقتصادی سمنان، بیان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار اقدامات در حال انجام است و در دامغان و سمنان اقداماتی همچون فنس‌کشی و دوربین مداربسته صورت گرفته و احتمال افتتاح آن در سال آینده وجود دارد.

سعدالدین به صادرات بسته‌های پستی طی 10 ماه امسال اشاره کرد و گفت: 316 بسته پستی به وزن یک‌هزار و 55 کیلوگرم از گمرک استان سمنان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه 37 هزار دلار بسته‌های پستی به‌عنوان هدیه و سوغات از سمنان ارسال شده است، گفت: بسته‌های وارداتی 35 بسته و به وزن 54 کیلوگرم بوده است.

مدیرکل گمرک استان سمنان راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 100 درصد تشریفات گمرکی استان به‌صورت الکترونیکی و سیستمی انجام می‌شود که این کار امر صادرات و واردات را تسهیل کرده و مانع از رفت و آمد و اتلاف وقت می‌شود.

سعدالدین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی، زمان واردات را از 26 روز به سه روز و زمان صادرات را از یک هفته به 24 ساعت رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار