رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خبرداد:

سمنان 4 برابر میانگین کشوری پزشک دارد/ امید به زندگی مهمترین شاخصه سلامت طی چهار دهه گذشته

سمنان (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تحولات عمده کمی و کیفی در خدمات بهداشتی درمانی این استان در چند دهه اخیر خبر داد و گفت: استان سمنان چهار برابر میانگین کشوری پزشک دارد.

کد مطلب: ۸۹۲۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
سمنان 4 برابر میانگین کشوری پزشک دارد/ امید به زندگی مهمترین شاخصه سلامت طی چهار دهه گذشته

دکتر نوید دانایی، در نشست با خبرنگاران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی سالگی دانشگاه، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: استان سمنان در حال حاضر با بهره‌مندی از 292 پزشک متخصص و فوق تخصص و بیش از 160 پزشک عمومی، به نسبت جمعیت چهار برابر متوسط کشوری پزشک دارد.

وی با اشاره به کیفیت و کمیت مطلوب خدمات حوزه سلامت در این استان، دستاوردهای این بخش را از برکات انقلاب اسلامی خواند و افزود: یکی از شاخص‌هایی که با سنجش آن می‌توان به‌طور نسبی به برآیندی از وضعیت سلامت در یک جامعه دست یافت، شاخص امید به زندگی است.

امید به زندگی در استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از افزایش خیره‌کننده امید به زندگی در استان سمنان طی چند دهه گذشته خبر داد و اضافه کرد: تا قبل از انقلاب امید به زندگی در سطح کشور 56 و در استان سمنان 54 سال بوده که براساس دو آمار بهداشت جهانی و وزارت بهداشت این شاخص در استان سمنان امسال در آمار سازمان بهداشت جهانی به 78 و بر مبنای آمار داخلی به 79 سال افزایش یافته است.

دانایی با بیان اینکه افزایش شاخص امید به زندگی نیازمند هزینه‌های زیادی است، ادامه داد: برای افزایش هر یک سال در شاخص امید به زندگی باید سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالایی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و زیرساختی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص مرگ و میر و به ویژه مرگ و میر نوزادان و مادران شاخص مهم دیگری است که می‌تواند گویای حجم خدمات انجام شده در حوزه سلامت باشد، گفت: تا قبل از انقلاب در استان سمنان به ازای هر 1000 تولد زنده، 110 نوزاد فوت می‌کرد امروز این شاخص در کشور به 11 نوزاد به ازای هر 1000 تولد و در استان سمنان به ازای هر یک‌هزار تولد زنده به کمتر از 6 نوزاد رسیده است و این درحالی است که میانگین این شاخص در کشور یازده و در سطح جهان 17 نوزاد است و لذا ما در این بخش از متوسط‌های جهانی بسیار جلوتر هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به رشد شاخص های بهداشتی در استان اظهارداشت: در استان سمنان امروز شاخص پوشش واکسیناسیون به 100 درصد رسیده و به برکت این خدمات برخی بیماری ها همچون فلج اطفال ریشه کن شده است.

دانایی بابیان اینکه در چهل‌سالگی انقلاب و در آستانه سی‌سالگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، همواره نگاه بر درمان بیماران محروم بوده است، تصریح کرد: به دلیل فقر یا مشکلات مالی، درمان افراد نیازمند بی‌پاسخ نخواهد ماند و این موارد به مددکاران بیمارستان نیز توصیه‌شده است.

افتتاح 27 پروژه بهداشتی، درمانی و پژوهشی در استان سمنان

وی با اشاره به تقارن 40 سالگی انقلاب اسلامی با 30 سالگی افتتاح دانشگاه علوم پزشکی سمنان، از افتتاح 27 پروژه بهداشتی درمانی با اعتباری 102 میلیارد تومانی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در اولین هفته اسفندماه همزمان با سالروز 30 سالگی علوم پزشکی سمنان در مناطق تحت پوشش این دانشگاه به بهره‌برداری می‌رسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با بیان اینکه این پروژه‌ها در سه بخش پژوهشی، درمانی و بهداشتی راه‌اندازی می‌شوند اضافه کرد: پایگاه‌های بهداشتی روستایی، مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت،درمانگاه طب سالمندی، سلامت‌کده طب ایرانی و... از جمله این پروژه‌ها است.

سلامت کده طب ایرانی در سمنان افتتاح می شود

دانایی، از افتتاح سلامتکده طب ایرانی و درمانگاه طب سالمندی به عنوان دو پروژه مهم این دانشگاه نام برد و گفت: جمعیت سمنان به نسبت جمعیت از سالمندان بیشتری برخوردار است و از همین رو از همین حالا برای ارائه خدمات تخصصی به این قشر در قالب این درمانگاه تخصصی برنامه‌ریزی کردیم.

وی با اشاره به توجه ویژه اقشاری از مردم به طب سنتی و ایرانی خاطرنشان کرد: سلامتکده طب سنتی با هدف استفاده علمی از روش‌های سنتی برای اولین بار در استان آماده افتتاح شده است. همچنین آموزش، درمان، اصلاح تغذیه افراد جامعه و ارائه خدمات به متقاضیان را، از دیگر اهداف افتتاح این مرکز عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، با اشاره به اینکه ساماندهی فعالان حوزه طب ایرانی و فروش گیاهان دارویی با تاسیس داروخانه در همان محل، از دیگر اهداف افتتاح سلامت کده طب ایرانی در استان سمنان است، افزود: این سلامت کده با حضور یک متخصص طب ایرانی فعالیت خود را آغاز می کند و در سال آینده یک متخصص طب ایرانی دیگر نیز به مجموعه اضافه می شود.

دانایی با بیان اینکه طب ایرانی در سال های اخیر در جامعه مورد اقبال عموم قرار گرفته است، گفت: مردم اقبال زیادی را نسبت به آن نشان دادند و در این میان افرادی در صدد سودجویی از این شرایط هستند.

وی افزود: برخی افراد غیرمتخصص و حتی دارای رشته هایی غیر از حوزه سلامت، وارد این طب می شوند، سلامت مردم را به خطر می اندازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: این مرکز با مساحت 150 متر مربع و یک میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و نوسازی بنا راه اندازی می شود. سلامت کده طب ایرانی در ضلع جنوبی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی واقع است.

کسب رتبه حسابرسی مطلوب دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

دانایی در ادامه بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه «مطلوب» حسابرسی مستقل دانشگاه شد.

وی افزود: کسب رتبه حسابرسی مطلوب برای سومین سال متوالی تاکنون توسط تعداد معدودی از دانشگاه ها کسب شده است که این امر نشان از عملکرد موفق این دانشگاه در زمینه های مختلف دارد. اخذ و کسب رتبه مطلوب حسابرسی سخت و دشوارتر از آن، حفظ این جایگاه است.

به گزارش پانا، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، حدود سه هزار دانشجو دارد که 2 رشته مقطع کاردانی، 18 رشته مقطع کارشناسی، 10 رشته مقطع کارشناسی ارشد، 2 رشته مقطع پزشکی عمومی، پنج رشته مقطع دکتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود.

این دانشگاه هشت دانشکده، 6 بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهد‌یشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار