ادعای جدید رسانه‌های غربی؛ دومین پرتاب ماهواره ایران هم ناموفق بود

تهران (پانا) - رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، در حالی مدعی دومین تلاش و ناکامی ایران در ارسال ماهواره به فضا شدند که دستگاه‌های مسئول در کشورمان این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

کد مطلب: ۸۹۲۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ادعای جدید رسانه‌های غربی؛ دومین پرتاب ماهواره ایران هم ناموفق بود

شبکه ملی رادیویی آمریکا (NPR) در گزارشی مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند جمهوری اسلامی ایران یک پرتاب ناموفق دیگر برای ارسال ماهواره به مدار زمین داشته است. ان‌پی‌آر بخشی از گزارش خود می‌نویسد: «تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی امام خمینی در شمال ایران از دومین پرتاب ناموفق ماهواره در این کشور خبر می‌دهند.»

در گزارش این شبکه آمده است: «این تصاویر را امروز یک مرکز تحقیقات ماهواره‌ای در سانفرانسیسکو تهیه کرده و در اختیار این شبکه قرار داده است. تصاویری که در آن‌ها خراش‌هایی بر روی یک سکوی پرتاب موشک دیده می‌شود.»

کارشناسان شرکت تحقیقات فضایی «پلنت» در سانفرانسیسکو بر اساس این تصاویر و خراش‌هایی که گفته شده تازه هستند، نتیجه گرفته‌اند که ایران یک پرتاب دیگر را تجربه کرده است.

دیوید اشمیرلر، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری در همین رابطه به NPR می‌گوید: «آنچه در این تصاویر می‌بینم چند اثر سوختگی است که می‌تواند بر شلیک موشک دلالت کند»

این محقق مرکز میدلبری همچنین تاکید کرده که خراش‌ها و نقاط سوخته شده نشان می‌دهند که «موشک با موفقیت سکوی پرتاب را ترک کرده است»

بر همین اساس هم محققان شرکت پلنت و اشمیرلر نتیجه گرفته‌اند که برای موشک پرتاب شده مشکلی پیش آمده است.

آن‌ها می‌گوید که «به احتمال زیاد موشک با موفقیت شلیک شده ولی نتوانسته ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز امروز (پنجشنبه ۱۸ بهمن - ۷ فوریه) در گزارشی که از دوبی ارسال کرده، از تلاش مجدد ایران برای فرستادن ماهواره به فضا خبر داده است.

گزارشگر این رسانه می‌نوید که این تصاویر ماهواره‌ای از سوی شرکت «دیجیتال‌گلوب» واقع در کلرادو منتشر شده است. این تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در مرکز فضایی امام خمینی در سمنان تهیه شده است.

مقایسه تصاویری که شرکت دیجیتال‌گلوب در اختیار مسئولان آمریکا و رسانه‌ها قرار داده نشان می‌دهد که موشکی از مرکز فضایی امام خمینی در سمنان پرتاب شده است. آثار سوختگی در اطراف سکوی پرتاب موشک نیز در عکس‌ها دیده می‌شود.

این اخبار و ادعاهای رسانه‌های غربی در حالی مطرح می‌شود که مسئولان ایرانی تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ واکنشی به اخبار منتشر شده درباره پرتاب ناموفق دومین ماهواره ایرانی نشان نداده‌اند.

گزارشگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از سکوت مقامات ایران درباره تلاش مجدد این کشور برای پرتاب موشک و ارسال ماهواره به فضا خبر داده است. خبرنگار این خبرگزاری، تاخیر ایران در اعلام این خبر را پدیده تازه‌ای نمی‌داند.

پیش از این مسئولان مربوطه در کشورمان بدون اعلام زمان دقیق یا تقریبی، از ارسال ماهواره‌ای به نام «دوستی» به فضا خبرداده بودند.

روز سه‌شنبه، ٢٥ دی ماه، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر خبر داد که ماموریت قرار دادن ماهواره ساخت جمهوری اسلامی در مدار زمین ناکام مانده است.

او نوشت: «بامداد امروز (سه‌شنبه) با وزیران ICT دولت‌های هشم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم، ماهواره با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و پیام در مدار آرام نگرفت.»

پس از این خبر اعلام شد نام ماهواره پرتاب شده پیام بوده است.

به گفته وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر، ماهواره در مدار قرار نگرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار