جمعه خبر؛ سازو کار مالی اروپا؛ انزوای آمریکا؛ نگرانی منتقدان

مجمع پالرمو را به مهلت FATF می‌رساند؟

تهران (پانا) - ثبت ساز و کار مالی اروپا برای ایران از سوی سه کشور حاضر در برجام همچنان در صدر اخبار موافقان و مخالفان داخلی است و در حالی که هنوز جزئیات دقیقی از نحوه اجرای INSTEX (ساحات) منتشر نشده است در داخل گروهی به دنبال بستن مسیری هستند که شاید اندکی از فشار تحریم‌ها بر مردم بکاهد.

کد مطلب: ۸۹۲۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ سازو کار مالی اروپا؛ انزوای آمریکا؛ نگرانی منتقدان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از سیزدهم تا نوزدهم بهمن‌ماه شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری بود. که مهمترین آنها حمله تروریستی در نیکشهر سیستان بلوچستان، لغو سخنرانی رئیس‌ مجلس در کرج، بیانیه اتحادیه اروپا در مورد INSTEX، اعتماد مجلس به نمکی برای تصدی وزارت بهداشت، انتقاد دوباره رئیس‌جمهوری به فیلترینگ و لغو جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح باقیمانده از FATF بود.

یک شهید و 6 مجروح در حمله تروریستی به یک پایگاه بسیج در سیستان و بلوچستان

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، صبح روز شنبه اعلام کرد که عوامل یک گروهک تروریستی، طی یک ‏اقدام تروریستی به ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیکشهر حمله کردند که در این اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان سپاه شهید و ‏پنج نفر مجروح شدند.

همچنین مرعشی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در همین زمینه و در تشریح جزئیات حمله تروریستی به سیستان و بلوچستان اظهارکرد: «این حادثه از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در دست اقدام و پیگیری است و اقدامات ویژه‌ای درباره آن صورت خواهد گرفت.»

ساعاتی بعد محسن گل محمدی، دادستان نیکشهر در اظهاراتی مسئولیت این حمله تروریستی به ناحیه مقاومت نیکشهر استان سیستان و بلوچستان را متوجه گروهک تروریستی «جیش العدل» دانست.

این مقام مسئول متذکر شد: «مرتضی علی احمدی (کارمند سپاه) در این حادثه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و ‌‌پنج تن مجروح شدند که حال دو نفر از آنها وخیم اعلام شده است.»

او همچنین در اظهارات جداگانه‌ای درباره جزئیات این حمله تروریستی می‌گوید که دو فرد مسلح صبح امروز با عبور از دیوار مجاور ناحیه مقاومت بسیج وارد این پایگاه شده و اقدام به تیراندازی کردند.

پیش از این نیز این گروهک تروریستی دو بمب صوتی را در زاهدان کار گذاشته بود که بر اساس اظهارات مقامات رسمی در جریان آن حداقل چهار تن مجروح شده‌اند.

دیدار سفرای جدید ایران در ۴ کشور جهان با رئیس‌جمهوری

روز شنبه کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس، سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا، دراگا اشتانبوک، سفیر جدید کرواسی، دریا اورس، سفیر جدید ترکیه، طارق بالطیب، سفیر جدید تونس، خانم رفعت مسعود، سفیر جدید پاکستان، علی بادارا کامارا، سفیر جدید سیرالئون‌، اسخت ارازبار، سفیر جدید قزاقستان و ویانگینا دی یایا ورکوره، سفیر جدید مالی در تهران استوارنامه‌های خود را تقدیم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان کردند.

همچنین حمیرا ریگی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی، اکبر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک، محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و علیرضا کاظمی ابدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند روز شنبه و پیش از عزیمت به محل ماموریت خود با رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

لغو سخنرانی رئیس‌مجلس در کرج

جمعه گذشته آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه کرح، در نماز جمعه در رویکردی همدلانه با اعتراض‌ها علیه انتخاب علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به عنوان سخنران روز 22 بهمن این شهرستان گفت: «عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند، هفته آینده راجع این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود، یک‌هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر. نباید هزینه‌ای برای استان درست شود، بالاخره حرکت انقلابی می‌خواهد انجام شود و باید شرایط آن رعایت شود.»

پیش از این مراسم نیز جمعی از افراد با تهیه توماری به انتخاب علی لاریجانی به عنوان سخنران این مراسم در استان البرز واکنش نشان دادند.

روز شنبه، دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد که سخنرانی رئیس قوه‌مقننه در کرج لغو شده است.

همچنین روز یکشنبه علی مطهری، نایب رئیس مجلس از مقامات قضایی خواست موضوع لغو برنامه سخنرانی رئیس مجلس در کرج را پیگیری کنند.

روز سه شنبه نیز 191 نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای لغو سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کرج را محکوم کردند. این بیانیه توسط احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد.

در همین زمینه روز چهارشنبه نصرت‌الله لطفی در نشست خبری تشریح برنامه‌های مراسم یوم‌الله 22 بهمن در واکنش به لغو سخنرانی رئیس‌ مجلس در کرج گفت:«آنچه در کرج اتفاق افتاد نه به مصلحت نظام و نه بر اساس رهنمودهای رهبری در زمینه وحدت بود.»

لغو نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح باقیمانده از FATF

بیست‌و‌هفتم مهرماه گذشته گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF تا بیست‌و‌هشتم بهمن ماه یعنی 121 روز به جمهوری اسلامی ایران فرصت داد تا 41 توصیه خود برای خروج از لیست کشورهای پرخطر برای تجارت و سرمایه‌گذاری را عملیاتی سازد.

تهران در طول این مدت تنها توانسته است نیمی از این توصیه‌ها را در قالب تصویب و ابلاغ برای اجرای دو قانون داخلی اصلاح قانون مقابله با تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی تعیین تکلیف کند.

حمشت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ششم بهمن ماه و بعد از پایان آخرین نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو در همین زمینه به پانا گفته بود: «واقعیت این است که از 40 مورد توصیه گروه ویژه اقدام مالی به ایران بیش از 20 مورد در قالب اصلاح دو قانون داخلی (مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم) رفع شده است و مابقی موارد، مواردی است که در قالب این دو کنوانسیون می‌توان به آن‌ها پاسخ داد لذا اگر بحث چانه‌زنی و فراهم بودن ابزار چانه‌زنی در نشست پاریس FATF مطرح باشد، به نظر من به اندازه کافی ابزار چانه‌زنی در دست تیم مذاکره‌کننده ایران در گروه ویژه اقدام مالی وجود دارد.»

او و اللهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی که به عنوان نمایندگان قوه‌ مقننه در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح در ارتباط با FATF شرکت می‌کنند، گفته بودند که اعضای مجمع شنبه 13 بهمن ماه برای بررسی پالرمو نشست برگزار خواهند کرد.

این اظهارات با گفته‌های غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکذیب شد.

او در بخش دیگری از اظهارات خود که باشگاه خبرنگاران جوان آن را منتشر کرد، گفت که نشست هفته آینده (شنبه - 20 بهمن) مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دلیل تعطیلی رسمی لغو شده است. مصباحی‌مقدم از تاریخ بعدی این نشست صحبتی به میان نمی‌آورد ولی به نظر می‌رسد شنبه دو هفته آینده (27 بهمن) اعضای مجمع تشخیص نشست خود را برگزار کنند.

لغو نشست هفته آینده مجمع تشخیص و برگزار نشدن جلسه بررسی پالرمو در هفته جاری (در صورتی که نشست فوق‌‌العاده برگزار نشود) به این معناست که عملا لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی در صورت تصویب هم به نشست پاریس FATF نمی‌رسد و تیم مذاکره‌کننده ایران باید با استناد به همان دو لایحه تصویب شده (اصلاح قانون مبارزه با تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی) به فرانسه سفر کند.

بر اساس قانون، لوایح بعد از تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده و او نیز قانون تصویب‌شده را به رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد کرد. این پروسه در بهترین حالت یک هفته زمان خواهد برد. بنابراین پالرمو در صورت تصویب در مجمع، چهارم اسفند ماه برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد مشروط برآنکه مجمع تشخیص در نشست بیست‌وهفتم بهمن ماه خود این لایحه را تصویب کند و دوباره رای‌گیری درباره آن به تعویق نیافتد.

تمام این موارد در کنار هم بدان معناست که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفته‌اند لایحه پالرمو به نشست پاریس FATF نرسد. رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی در همین زمینه گفته بود که اعضای مجمع تشخیص قید زمانی را برای بررسی پالرمو و CFT در نظرندارند بلکه منافع ملی برای آن‌ها در اولویت است.

این اقدامات در حالیست که کانال ویژه مالی اروپا برای جمهوری اسلامی ایران موسوم اینستکس نیز برای اجرایی شدن نیازمند تصویب لوایح در ارتباط با FATF در ایران و خروج کشورمان از لیست سیاه این سازمان است. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیشتر گفته بود که دست رد زدن به لوایح مذکور به معنای خودتحریمی است.

انتقاد به پیش‌ شرط‌های اروپایی برای INSTEX

هفته گذشته وقتی ثبت کانال ویژه مالی اروپا برای جمهوری اسلامی ایران موسوم INSTEX توسط وزرای خارجه فرانسه، انگلستان و آلمان اعلام شد منتقدان تندروی داخلی فضای تازه ای یافتند تا طرح مسائلی همچون شرط‌گذاری اروپا یا ادغام بحث موشکی ایران با موضوع کانال مالی فضا را متلاطم کنند.

در همین زمینه حمید بعیدی، سفیر ایرن در بریتانیا در کانال تلگرامی خود نوشت: «چه در مذاکرات و چه در بیانیه سه کشور اروپایی، اجرایی شدن این کانال مالی مشروط به امر دیگری چه مذاکرات موشکی و چه ترتیبات FATF نشده است. آن‌ها خوب می‌دانند که حق چنین کاری را ندارند بلکه همین الان هم بدهکار کشور ما هستند. جمهوری اسلامی ایران در صورت طرح هرگونه شرطی قطعا اصل کانال مالی را نخواهد پذیرفت و اقدام مقتضی در خصوص کل فرآیند را اتخاذ خواهد کرد.»

علاوه بر این حشمت‌الله فلاحت پیشه در این خصوص به پانا با اشاره به انتقادات داخلی نسبت به INSTEX، اظهار کرد:‌ «نمی‌توان ناتوانی این کانال ویژه مالی در زمینه اقتصادی را نادیده گرفت ولی به عقیده من باید دو نکته را همواره مدنظر قرار داشت، یکی اینکه این کانال ویژه در حقیقت بیانگر توانایی اقتصادی اتحادیه اروپا در برابر آمریکاست و دوم اینکه در همین کانال ویژه مالی محافظه‌کاری که اروپایی‌ها این روزها به آن متوسل شده‌اند نیز بیش از پیش مشخص می‌شود.»

او یادآور شد:‌ «نکته مثبت موضوع اینجاست که این کانال ویژه مالی می‌تواند به چین و روسیه این نکته را یادآوری کند که اروپا به برجام پایبند است بنابراین آنان نیز باید به تمام تعهدات خود در قبال تهران بر اساس متن برجام پایبند باشند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ «از سوی دیگر این کانال ویژه مالی می‌تواند به کشورهای متوسط جهان نیز دلگرمی دهد که آمریکا نمی‌تواند اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند.»

او در ادامه با تاکید بر لزوم ارائه گزارش مفصل از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره کانال ویژه مالی اروپا، خاطرنشان کرد:‌ «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی منتظر گزارش وزارت امور خارجه درباره کانال ویژه مالی است. این گزارش نمی‌تواند صرفا ناظر به آینده باشد و باید به مسائل گذشته پرداخته و متن و حاشیه رایزنی‌های صورت گرفته درباره کانال ویژه مالی را شامل شود.»

این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ «این گزارش باید مشخص کند مسائل حاشیه‌ای مطرح شده اطراف این کانال ویژه مالی چیست و چرا اساسا موضوعات غیر مرتبط با برجام نظیر وضع ایران در گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF و موشکی از سوی بعضی مقامات اروپایی به INSTEX ربط داده شده است.»

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت تاکید کرد: «هدف اروپایی‌ها در ابتدا از راه‌اندازی این کانال ویژه مالی نجات برجام عنوان شد ولی امروز مسائل نظیر اقدامات موشکی ایران نیز توسط اروپایی‌ها به این کانال ربط داده می‌شود که موضوعی از پایه و اساس بی‌ارتباط با برجام است.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بیان مسئله FATF در بیانیه رونمایی از INSTEX، اظهار کرد: «درباره لوایح چهارگانه در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، ایران 2 لایحه را به تصویب رسانده و 2 لایحه الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتظار تعیین تکلیف نهایی هستند.»

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: «اظهارنظر مقامات اروپایی درباره این لوایح نه تنها کمکی به تصویب آن‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌کند بلکه ممکن است با واکنش‌های تندی نیز از داخل کشور مواجه شود.»

او یادآور شد: «نکته قابل توجه این است که این اظهارات تاثیری در تصمیم تهران درباره گروه ویژه اقدام مالی و لوایح در ارتباط با آن نخواهد داشت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهند گرفت.»

نمکی بی‌حاشیه وزیر بهداشت شد

صبح روز دوشنبه از حدود ساعت 8 صبح با حضور حسن روحانی،رئیس جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای کابینه دولت دوازدهم به ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه بهداشت و درمان در مجلس آغاز شد.

از روز معرفی سعید نمکی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای جانشینی قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان دولت مشخص بود که او در میان نمایندگان مخالفان جدی ندارد.

سه فراکسیون امید، مستقلین و ولائیون مجلس شورای اسلامی به عنوان سه فراکسیون سیاسی و تاثیرگذار بهارستان روی خوش به او نشان دادند تا پیش بینی تکیه او بر کرسی وزارت کار سختی نباشد.

با این حال روحانی حدود 30 دقیقه به دفاع از دولت خود و گزینه پیشنهادی‌اش برای تصدی وزارتخانه بهداشت و درمان پرداخت. آنچه در میان اظهارات رئیس جمهوری بیش از سایر موارد جلب توجه می کرد، تعریف و تمجیدهایش از قاضی زاده هاشمی است.

روحانی قاضی زاده هاشمی را دوستی عزیز برای خود خطاب کرد که سابقه آشنایی‌اش با او به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. او همچنین برای نخستین بار اعلام کرد که یکی از حسرت‌هایش در دولت دوازدهم این است که وزیر بهداشت دولت یازدهم نتوانست تا پایان راه با او و دولت دوازدهم همراه بماند.

بعد از اظهارات روحانی بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نوبت به موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی رسید تا هرکدام 15 دقیقه به اظهار نظر بپردازند.

رئیس جمهوری کشورمان بعد از اظهارات خود به صندلی‌اش برگشت و مطابق معمول جمع قابل توجهی از نمایندگان اطراف او حلقه زدند که همین مسئله نظم جلسه علنی بهارستان را به هم ریخته بود. محمد حسین فرهنگی، نماینده عضو فراکسیون ولایی که به عنوان نخستین مخالف نمکی پشت تریبون رفته بود نیز به این موضوع اعتراض کرد.

در این هنگام روحانی از صندلی خود برخواست و به سمت درهای خروجی بهارستان حرکت کرد ولی نمایندگان بازهم او راهمراهی کردند. فرهنگی در این زمان خطاب به علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی بهارستان را برعهده داشت، اظهار کرد: «آقای لاریجانی لطفا از آقای روحانی بخواهید وقتی را به کمیسیون‌های مختلف مجلس و مجامع استان ها اختصاص دهند تا نمایندگان این چنین به دور او حلقه نزنند و کارهای خود را مطرح نکنند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در هنگامی که حلقه اطراف رئیس جمهوری در مقابل جایگاه هیات رئیسه بهارستان سنگین‌تر می‌شد، در پاسخ به درخواست فرهنگی بیان کرد: «پیشنهاد خوبی است، امیدواریم دولت به آن توجه کند.»

یکی از نمایندگانی که خود در اطراف روحانی هنگام خروج او از صحن علنی حضور داشت درباره جزئیات گفت‌وگوی نمایندگان با رئیس دولت به پانا گفت: «نمایندگان با اشاره به برگزاری دادگاه فعالان محیط زیستی از روحانی خواسته‌اند که باتوجه به حساسیت پرونده در جامعه، مجامع بین‌المللی و حقوق بشری این افراد بتوانند با قواعد حقوقی و با رعایت کامل موازین حقوقی حق انتخاب وکیل مورد نظر خود را داشته باشند.»

بعد از خروج روحانی از صحن بهارستان و بازگشت نمایندگان به صندلی های خود، نظم به جلسه علنی مجلس شورا اسلامی بازگشت.

نکته جالب درباره اظهارات نماینده اصولگرای مجلس این است که او مخالفت جدی با وزیر شدن سعید نمکی نداشت. فرهنگی در ابتدای اظهارات خود در همین زمینه گفت: «امیدواریم بعد از اینکه آقای نمکی وزیر شدند، به برنامه خود عمل کنند و بیشتر به قشر آسیب پذیر جامعه توجه داشته باشند.»

بعد از اظهارات فرهنگی نوبت به سید مهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج رسید تا به عنوان نخستین موافق انتخاب نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به جایگاه ناطقان بهارستان برود. او در اظهارات خود بیشتر به برنامه های نمکی و همچنین آشنایی او با حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و از نمایندگان خواست تا به نمکی رای موافق دهند.

فرشادان نیمی از وقت خود را در اختیار علی نوبخت حقیقی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران قرار داده بود تا به دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت بپردازد. او نیز در اظهارات خود از سوابق و برنامه های نمکی دفاع کرد. نکته قابل توجه اظهارات او طعنه ای بود که به حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان زد.

روحانی در اظهارات خود از واژه «زینت النسخه» استفاده کرد و در تشریح آن گفت: «برخی از پزشکان ما داروهای اضافی برای بیماران می نویسند که وقتی از آن ها میپرسیم این برای چیست، میگویند زینت النسخه است!»

نوبخت که جز طبیبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی محسوب می شود این اظهارنظر روحانی را به بار انتقاد گرفت و اظهار کرد: «در سابقه 50 سال طبابت خود واژه ای تحت عنوان زینت النسخه را نشنیده ام. پزشکان اگر چیز اضافی هم در نسخه بنویسند دعا است و نه چیز دیگر.»

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار به عنوان مخالف نمکی پشت تریبون مجلس رفت.

اظهارات او از ابتدا رنگ و بویی از مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت نداشت. مقصودی در بخشی از اظهارات خود گفت: «دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین دولت است و مردم دچار سوءتغذیه شده‌اند و این دولت یک نمک کم داشت که دکتر نمکی هم آمد که با حضور ایشان دولت اعتدال به سمت خوش نمکی حرکت کند البته نه شیرینِ شیرین نه شورِ شور.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در این هنگام به اظهارات مقصودی واکنش نشان داد و بیان کرد: «آقای مقصودی شما قرار بود در مخالفت صحبت کنید.»

مقصودی به رغم تذکر لاریجانی و فریادهای مخالف نمایندگان بازهم به نقد دولت پرداخت. در اظهارات او هیچ اثری از مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت نبود. در نهایت مقصودی با یک جمله رسما نظر خود درباره نمکی را بیان کرد. او گفت: «برنامه های آقای نمکی برنامه های خوبی است.»

این اظهارنظر مقصودی واکنش شدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در برداشت تا جایی که محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: «با رفتارهایی همچون آنچه که آقای مقصودی انجام داد دیگر اعتبار و شانی برای مجلس بین مردم و دولت باقی می ماند؟ وظیفه هیات رئیسه است که از شان مجلس دفاع کند پس اینکار را انجام دهید. این اتفاقات باعث می شود که دیگر روی مجلس حساب نکنند و سخنرانی رئیس مجلس را هم لغو کنند.»

لاریجانی نیز با تایید اظهارات او بیان کرد: «بله کار و اقدامات آقای مقصودی غلط بود ولی مسئله لغو سخنرانی ربطی به این موضوع نداشت.»

مقصودی در این هنگام خواستار ارائه پاسخ به اظهارات عثمانی شد که با مخالف رئیس‌مجلس مواجه شد. لاریجانی به او گفت: «آقای عثمانی به شما توهینی نکرد. کار شما غلط بود و حرف آقای عثمانی درست پس به چه چیزی می‌خواهید پاسخ دهید.»

سرانجام بعد از پافشاری سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقصودی از ارائه پاسخ سرباز زد و جلسه به روال عادی خود بازگشت. بعد از مقصودی دو موافق دیگر یعنی علیرضا سلیمی و محمدجواد ساداتی نژاد، نمایندگان مردم محلات و کاشان پشت تریبون رفتند و با یادآوری سوابق او و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، نمکی را بهترین گزینه برای تصدی این مسئولیت وزارت بهداشت و درمان معرفی کردند.

سرانجام نوبت به نمکی رسید تا در فرصتی 30 دقیقه ای از برنامه تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی دفاع کند. او که مخالف جدی در بهارستان نداشت پاسخی به اظهارات نمایندگان نداد و صرفا به تشریح جزئیات برنامه کاری خود پرداخت.

گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی پس از ارائه برنامه خود به نمایندگان در پایان اظهاراتش گفت: «راهی سختی پیش رو دارم پس اگر قبولم کردید تنهایم نگذارید، رهایم نکنید و یاری کنید تا با یاری خداوند بتوانم این کار را انجام دهم.»

لاریجانی در اظهاراتی همراه با خنده به نمکی بیان کرد: «آقای نمکی خیلی سخت نگیرید، بفرمائید.»

با پایان اظهارات نمکی، لاریجانی وزرای دولت و مسئولان دولتی حاضر در بهارستان به خروج از صحن دعوت کرد تا رای گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت آغاز شود. در نهایت و مطابق پیش بینی ها 229 تن از نمایندگان مجلس با آرا خود اعلام کردند که نمکی گزینه مناسبی برای تصدی مسئولیت وزارت بهداشت است بنابراین او زین پس به عنوان وزیر بهداشت در کابینه دوزادهم حضور پیدا خواهد کرد.

انتقاد دوباره روحانی به فیلترینگ در جشن جایزه کتاب سال

حسن روحانی عصر روز سه شنبه در مراسم سی و ششمین جایزه کتاب سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه امروز در عصری هستیم که کتاب باید به سوالات مربوط به تاریخ، جغرافیا، آسمان‌ها، کهکشان‌ها، شیوه زندگی، اخلاق، دین و عرفان پاسخ دهد، گفت: «در یک زمان نوشتن کتابی در جای خود ارزشمند است، اما به سوالات و شبهات روز پاسخ نمی‌دهد و راهی نداریم که جلوی این شبهه‌ها گرفته شود.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم شبهه ایجاد می‌شود و با هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه نیست.»

روحانی با تأکید بر اینکه در برابر سوال باید پاسخ دهیم و با امر و نهی و فیلتر، سوال و شبهه مردم رفع نمی‌شود، تصریح کرد: «دوران انسداد گذشته و اگر هم نگذشته باشد، در دنیای امروز مشکلات را حل نمی‌کند و باید بر مبنای عقل، دانش، کتاب و گفتگو حرکت کرد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید به بهترین شیوه و دلسوزی عقل، خرد، حکمت و با موعظه با مردم سخن بگو ، ادامه داد: «حتی سخن گفتن ما با سایر ادیان، جدال احسن می‌خواهد. قرآن از یهودی، نصاری و زرتشتی، با تعبیری زیبا به نام اهل کتاب یاد می‌کند و این افتخاری است که همه ادیان ابراهیمی دارای کتاب هستند و خداوند آنها را به عنوان اهل کتاب می‌شناسد.»

روحانی با تأکید بر اینکه خداوند می‌گوید با ملت‌ها و امت‌های دیگر با بهترین شیوه، زبان، قلم، سخن بگو و مفاهمه و بحث و جدال احسن داشته باشید، گفت: «پس راه این است که با بیان احسن و زیباترین شیوه به سوال و شبهات مردم پاسخ داده شود.»

رئیس جمهور تصریح کرد: «باید جامعه گفت‌وگو بسازیم و همه با هم حرف بزنیم و اگر علاقه به جناح و حزب داریم با رقیب سخن بگوییم و جنگ نکنیم چرا که ما اهل جدال احسن هستیم و به دنبال نزاع نیستیم.»

روحانی با بیان اینکه ما اهل رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی با یکدیگر نیستیم، اظهار داشت: «وقتی بعد از 40 سال که دوران پختگی، بلوغ و آبدیدگی است، درباره یک لایحه و یا قانونی می‌خواهیم با یکدیگر صحبت کنیم، چرا اینگونه باید با هم حرف بزنیم.»

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اختلاف نظر و سلیقه، هیچگونه اشکالی ندارد، گفت: «باید با بیان واضح، مؤدبانه و اخلاقی، همه با هم سخن بگوییم و پیام کتاب این است که با استدلال، دلیل، برهان و به بهترین شکل با هم حرف بزنیم.»

بیانیه اتحادیه اروپا در حمایت از سازوکار مالی با ایران و انتقاد وزارت امورخارجه به برخی از مطالب آن

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نهایت بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه با موضوع ایران را منتشر کرد، در متن بیانیه که تحت عنوان «جمع بندی» منتشر شده، از ساز و کار ویژه روابط تجاری با ایران موسوم به «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس - INSTEX) اعلام حمایت و از آن به عنوان اقدامی برای تقویت روابط با تهران و بهبود شرایط اقتصادی ایران یاد شد.

البته در این بیانیه مطالبی همچون طراحی و یا اقدام تروریستی در اروپا توسط ایران، فعالیت های موشکی ایران، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود که وزارت امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا درباره ایران، بیانیه ای را در پنج محور منتشر کرد در این بیانیه آمده بود که جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران بویژه برجام و دیگر نکات قابل قبول، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام می‌دارد.

وزارت امورخارجه کشورمان در ادامه گفته بود جمهوری اسلامی ایران خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی است. تجربه گفت‌وگوها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا بخصوص تجربه بدست آمده طی سالیان گذشته، بویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همکاری و توسعه روابط میان دو طرف وجود دارد. امیدواریم با عملی شدن تمامی تعهدات اروپا شاهد تعمیق روابط دو طرف در کوتاه ترین زمان باشیم.

سفر وزیر امور امورخارجه سوریه و گیر پترسن به تهران

ولید معلم، وزیر امورخارجه سوریه که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه در خصوص بررسی آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی سوریه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین رئیس‌ جمهوری در دیدار با ولید المعلم روابط ایران و سوریه را برادرانه، صمیمی و مستحکم‌تر از همیشه توصیف کرد و گفت: «یکی از اهداف مهم منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ثبات و امنیت کامل سوریه و برقراری شرایط عادی در سوریه و بازگشت مردم این کشور به زندگی عادی است.»

بنا بر اعلام روز یکشنبه 14 بهمن خبرگزاری ریانووستی به نقل از مقام‌های رسمی کاخ کرملین اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پنج‌شنبه ۲۵ بهمن در شهر سوچی واقع در جنوب غرب این کشور با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.»

کاخ کرملین موضوع گفت‌وگوهای آتی میان رؤسای جمهوری سه کشور را فاش نکرده اما ولادیمیر پوتین در ماه گذشته گفته بود که در حال تدارک چنین دیداری برای گفت‌وگو در مورد وضعیت سوریه است.

همچنین گیر پترسن، نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور سوریه که به تهران سفر کرده بود و روز سه شنبه با محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه و حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به صورت جداگانه در مورد آخرین تحولات حل سیاسی بحران سوریه دیدار و رایزنی کرد.

با موافقت رهبرانقلاب؛ جزئیات و نحوه اجرای عفو و تخفیف مجازات‌ها اعلام شد

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله مبارک فجر و ۲۲ بهمن جمع زیادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۷ محکومیت آنان قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شد­ه‌اند با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره‌مند شدند.

متن نامه صادق آملی لاریجانی، ییس قوه قضائیه، جزئیات و چگونگی نحوه اجرای این عفو و تخفیف مجازات‌ها به شرح زیر است:

«محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «ادام الله ظله الوارف»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

با اهداء سلام و تحیات؛

احتراماً ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن ماه، در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای کاهش اثرات سوء حبس بر خانواده زندانیان و باز اجتماعی شدن آنان، بدینوسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویبِ آن مقام عالی، محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که محکومیت آنها تا تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ قطعیت یافته و به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می‌شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.

الف - محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، مشروط بر اینکه فاقد شاکی یا مدعی خصوصی باشند و یا بتوانند حداکثر تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ رضایت شاکی را تحصیل نمایند.

ب - محکومان به حبس که در زندان بسر می‌برند:

1) باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال.

2) سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال.

3) دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال.

4) یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا ۲۰ سال، مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند.

5) باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از ۲۰ سال برای مردان در صورتی که حداقل ۱۲ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۰ سال تحمل حبس نموده باشند.

6) باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل ۱۵ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۲ سال تحمل حبس نموده باشند.

7) باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیر عمدی

8) باقیمانده محکومیت حبس(غیر از حبس ابد) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند، در صورتیکه حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند.

9) باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان بسر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس نموده باشند.

تبصره - مشمولین این بند ملزم به ارائه تأییدیه لازم از مراجع ذیربط بوده و مصادیق ایثارگری نیز تابع قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

10) باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد.

بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مواد ۵۰۲ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری مانع اعمال این عفو نیست.

11) باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای ۷۰ سال تمام و اُناث بالای ۶۰ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل ۵ سال تحمل حبس نموده باشند.

12) باقیمانده محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جُرم ورود یا اقامت غیر مجاز محکوم شده‌اند.

تبصره - مشمولین این بند پس از طرد از کشور چنانچه ظرف مدت ده سال بدون مجوز وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران شوند، عفو آنان کان لم یکن تلقی و باقیمانده مجازات آنان اجرا خواهد شد.

پ - محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ده میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد.

ت - محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می‌برند:

1) باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا هفتصد میلیون ریال.

2) دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از هفتصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال.

3) یک دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال.

تبصره - محکومین به حبس و جزای نقدی که حبس آنها مشمول عفو قرار گرفته باشد، محکومیت قطعی جزای نقدی آنان نیز مشمول این دستورالعمل قرار خواهد گرفت.

ث - کلیه محکومان به شلاق‌های تعزیری

ج - شرایط استفاده از عفو:

1) نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری.

2) عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ایام تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی.

3) نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا قبل از پایان دوره محکومیت.

تبصره - معاونت در جرائم، باستثناء قتل عمد، نیاز به جلب رضایت شاکی خصوصی نداشته و مانع اعمال عفو نمی باشد.

4) عدم استفاده از عفو در محکومیت‌های قبلی متضمن مجازات درجه یک تا سه.

چ - مرتکبین جرائم ذیل، از شمول این عفو مستثنی هستند:

1) قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آن می‌باشد)

2) قاچاق اسلحه و مهمات.

3) جرائم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد.

4) آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی.

5) اسیدپاشی

6) تجاوز به عنف

7) دایر کردن مرکز فساد و فحشاء

8) سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد.

9) اختلاس

10) ارتشاء

11) کلاهبرداری

12) جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی

13) پولشویی

14) اخلال در نظام اقتصادی کشور

15) قاچاق مشروبات الکلی

16) قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده

تبصره - معاونین جرائم موضوع بندهای ۱، ۵ و ۱۴ این قسمت نیز از شمول عفو مستثنی می‌باشند.

والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

صادق آملی لاریجانی»

متن پاسخ رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه نیز به شرح زیر است:

«بسمه‌تعالی

با سلام و تحیت و تبریک دهه‌ی مبارک فجر

از پیشنهاد جنابعالی درباره‌ی عفو این جمع انبوه از محکومان دادگاهها استقبال و به خاطر آن از شما تشکر می‌کنم. یادبود انقلاب اسلامی حقاً شایسته است که خاندان‌هایی از مبتلایان به محکومیت قضایی را در شادی عمومی ملت ایران شریک کند.

والسلام علیکم و رحمه الله

سید علی خامنه‌ای»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار