افتتاح یکصد اتاق بازی و یادگیری در یکصد مدرسه ابتدایی فارس

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش‌و‌پرورش فارس از گشایش یکصد اتاق بازی در یکصد مدرسه ابتدایی فارس خبر داد و افزود: طبق دستور وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تشکیل اتاق‌های بازی در مدارس، تعداد یک هزار اتاق بازی در سطح کشور در 10 استان منتخب در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۸۹۲۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح یکصد اتاق بازی و یادگیری در یکصد مدرسه ابتدایی فارس

علی عسکر جمشیدی در آیین افتتاح یکصد اتاق بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی فارس در دبستان دخترانه بنت وهب ناحیه چهار شیراز،گفت : بازی‌های فکری و خلّاقیتی که می تواند دانش‌آموزان را به تفکّر و خلّاقیت و فعالیت‌های بدنی وادار کند، باید در مسیر آموزش قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکل کمبود فضا برای اتاق بازی کودکان در بیشتر نقاط استان، گفت: در فارس نزدیک به 4هزارمدرسه ابتدایی داریم و با توجه به مشکل کمبود فضا در این مدارس ، امسال این موضوع به صورت داوطلبانه اعلام شده و هر منطقه‌ای یک اتاق بازی را آماده کرده و مناطقی که معاون مستقل دارند دو فضا را برای این امر آماده کرده اند.

جمشیدی تاکید کرد: دانش آموزان باید در کنار بازی های فکری, بیشتر در فضایی که مناسب بازی های حرکتی است و امکان جنب و جوش دارند به فعالیت بپردازند,در غیر اینصورت در آینده با یک نسل نشسته و بی تحرک مواجه خواهیم بود، چرا که تمام بازیها و سرگرمیهای آنان در فضای مجازی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: ما بیشتر بازی های بومی را در نظر داریم که از وزارتخانه به صورت برنامه‌ریزی و تایید شده ار سال شده و ما نیز به شهرستان ها می فرستیم .

به گفته جمشیدی بازیهایی که در این اتاق های بازی در نظر گرفته شده ، می تواند به خوبی فکر، خلاقیت و تمرکز دانش‌آموزان را تقویت کند و آنها را به تحرک و کار گروهی تشویق نماید، و این هدفی است که باید در آموزش ابتدایی به دنبال آن بود.

وی با بیان این که بازی‌های فکری با کنار هم قرار دادن خانواده‌ها و بچه‌ها، یک فرصت تعامل سازنده میان آن ها ایجاد می‌کند،خاطرنشان کرد: این فرصت برای خانواده هایی ایجاد می‌شود که شاید در حالت عادی نتوانند به راحتی با فرزندان خود صحبت نمایند، اما از طریق انجام بازی‌های فکری به خوبی می توانند رفتارهای فرزند خود را از نظر روحی و روانی و میزان شرکت پذیری در کار های گروهی رصد نمایند.

جمشیدی با بیان این که در بحث آموزش دانش‌آموزان نمی توان از زور و اجبار استفاده نمود، بیان داشت: این بازی‌های فکری باعث می شود، آموزش به دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم انجام شود و آنها با علاقه بیشتری آموزش‌ها را فرا گیرند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در تشریح دیگر اهداف تشکیل اتاق بازی گفت : باید دانش آموزان ابتدایی کودکی کردنشان فراموش نشود، جنب و جوش داشته باشند و در واقع با یکدیگر در تعامل باشند ،خلاقیت های خود را در بازی ها بروز دهند و اعتماد به نفس پیدا کنند ، بیانشان در قالب قصه گویی بیشتر شود ، بتوانند در قالب بازی های بومی محلی ، انرژی و تحرک و شادابی و نشاط داشته باشند .

جمشیدی با بیان این که اهمیت بازی های فکری چند سالی است که برای مسئولین مشخص شده است، اظهار داشت: در واقع در سال های گذشته به صورت غیررسمی بازی ها در بعضی از مدارس انجام می شده و طبق آخرین آمار قبل از اینکه وزارتخانه به صورت رسمی اعلام کند حدود 47 مدرسه ما بازی ها را شروع کرده بودند .

وی در پاسخ به این سوال که اگر مدرسه ای خارج از سهمیه تعیین شده متقاضی باشد سیاست شما چیست گفت : اگر مدرسه ای ظرفیت کلاس را داشته باشد و بتواند برنامه ریزی کند ما مشکلی نداریم و سعی می کنیم هزینه ای را به صورت مشارکتی به مدارسی که امسال کار را شروع کرده اند بپردازیم که بتوانند در قالب بسته که وزارتخانه اعلام می کند عمل کنند.

جمشیدی در رابطه با زمان استفاده از اتاق بازی ها توسط دانش آموزان گفت : این مسئله بستگی به آموزگار مربوطه دارد که درسی که می خواهد بدهد چه قدر یادگیریش زمان می برد .

وی در پایان گفت : امیدوارم تا در آینده در کنار مطالب درسی و آموزشی فضاهایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود که به امر مهم بازی، تفریح، پرورش ذهن و خلّاقیت و نشاط دانش آموزان بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار