در گفت‌و‌گو با المیادین

صالحی: اگر تصمیم گرفته شود، موانع غنی‌سازی را کنار می‌زنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد که اگر نظام جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد، به سرعت موانع پیش‌روی غنی‌سازی کشورمان کنار گذاشته خواهد شد.

کد مطلب: ۸۹۲۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: اگر تصمیم گرفته شود، موانع غنی‌سازی را کنار می‌زنیم

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در روزهای مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: «ایشان حق داشتند، چندین بار بر این موضوع تأکید کردند و عملا رخ داد، اما این بار همه و تمام جهان فهمیدند نمی‌شود به غربی‌ها به ویژه آمریکا اعتماد کرد.»

اهم اظهارات او که المیادین آن را منتشر کرده به شرح زیر است:

* همکاری هسته‌ای می‌تواند بستری جدید برای بازسازی اعتماد بین تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

* این که برخی از کشورهای عربی می‌گویند تاسیسات هسته‌ای ایران امن نیست، حرفی نادرست است و امنیت تاسیسات هسته‌ای ما به طور کامل زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

* ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم در هر سطحی را دارد. اکنون در حال آزمایش بر روی نسل هشتم از سانتریفیوژ هستیم و این موضوع 5 تا 6 سال طول می‌کشد.

* پژوهش‌های ما در چارچوب برجام است، چرا که طبق این توافق ایران می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه داشته باشد.

* امیدواریم اروپایی‌ها به وعده‌های خود برای طراحی سانتریفیوژ جدید با ما همکاری کنند، اما اگر در این زمینه وقت کشی کنند، ایران انتخاب‌های زیادی در این زمینه دارد که فعلا تمایلی به انجام آن‌ها ندارد.

* با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از لحاظ فنی ضربه‌ای نخورده است.

* برخی قید و بندها وجود دارد که ما آن را پذیرفته‌ایم و در حقیقت این‌ها تأثیری بر سرعت پیشرفت صنعت هسته‌ای ما ندارد ولی اگر تصمیم گرفته شود که به قبل توافق هسته‌ای بازگردیم، بر اساس نیاز خود موانع غنی‌سازی اورانیوم را کنار می‌زنیم.

* در سال 2013 میلادی مذاکراتی دوجانبه با آمریکایی‌ها در این زمینه داشتیم که رهبر انقلاب اسلامی تاکید داشت، موضوع مذاکرات تنها معطوف به پرونده هسته‌ای باشد.

* لوله‌ها (ی راکتور اراک) پنهانی خریداری نشده بلکه این یک اقدام پیشگیرانه بود که قبل اجرایی شدن توافق هسته‌ای انجام شد که طرف مقابل را هم در جریان آن گذاشته بودیم.

* طی دوره مذاکرات، رهبر معظم انقلاب اسلامی به ما سفارش کرد که با هوشیاری مذاکره کنیم و احتمالات لازم را در نظر بگیریم زیرا غربی‌ها قابل اعتماد نیستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار