رشد 45 درصدی نرخ باسوادی در لرستان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

خرم آباد(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دستاوردهای دستگاه تعلیم و تربیت در چهل سالگی انقلاب برگزار شد گفت: نرخ باسوادی در لرستان از 47 درصد در سال 57 به 92 درصد در سال 97 رسیده است.

کد مطلب: ۸۹۲۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
رشد 45 درصدی نرخ باسوادی در لرستان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

رضا زینی‌وند مقدم ضمن تبریک دهه‌ مبارک فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: جرقه انقلاب اسلامی از سال 42 زده شد و مبارزات ملت ایران همواره حول محورهای استقلال‌طلبی، استکبارستیزی و دین‌خواهی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) پایگاه انقلاب را حول این سه محور پدید آورد و در نهایت در 22 بهمن 57 به پیروزی رساند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان در تشریح اهداف انقلاب، بیان داشت: جمهوری اسلامی علی‌رغم همه موانع توانسته پس از 40 سال با استقامت و صلابت در برابر دشمنان بایستد و چهل‌سالگی خود را به جشن بنشیند.

زینی‌وند مقدم با بیان اینکه شرایط سخت و خفقان‌آور پیش از انقلاب با بعد از آن به‌هیچ‌وجه قابل قیاس نیست، گفت: آزادی فکر و اندیشه، استقلال‌‌طلبی و دستیابی به قدرت برتر منطقه، عزت‌مندی و اقتدار ایران در جهان و همچنین جمهوریت و اسلامیت نظام از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نرخ باسوادی کشور قبل از انقلاب 47 درصد بود که این میزان در سرشماری سال 95 به 92 درصد رسیده است و این نشان از ارائه خدمات ارزشمند نظام به جامعه است.

مدیرکل اموزش‌وپرورش لرستان میانگین پوشش تحصیلی کشور 98 درصد است، افزود: همچنین در لرستان قبل از انقلاب 2 هزار مدرسه وجود داشت که این تعداد امروز به 4 هزار و 500 باب رسیده است.

زینی‌وند مقدم ادامه داد: در حال حاضر 815 مدرسه و کلاس زیر نُرم در استان وجود دارد که از این تعداد 456 کلاس با کمتر از پنج دانش‌آموز اداره می‌شود، این میزان مدرسه و کلاس زیر نُرم نشان از توجه ویژه نظام به پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی و ریشه‌کنی بی‌سوادی دارد.

وی از احداث و بهره‌برداری 80 پروژه آموزشی، پژوهشی، ورزشی، تربیتی و فرهنگی در حوزه آموزش‌وپرورش استان طی امسال و سال آینده خبر و ادامه داد: اعتبار این تعداد پروژه مبلغی حدود 120 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی سال گذشته استان را 97.78 درصد عنوان و بیان کرد: امسال این میزان پوشش تحصیلی به 98.45 درصد رسیده است.

زینی‌وند مقدم خاطرنشان کرد: انسداد مبادی بی‌سوادی در مقطع تحصیلی ابتدایی، جذب و نگه‌داشت کودکان بازمانده از تحصیل، اجرای طرح تکالیف‌محور و حذف مشق شب و اجرای طرح نماد در 131 آموزشگاه از جمله اقدامات امسال آموزش‌وپرورش استان است.

وی با اشاره به افزایش تکمیل ظرفیت سهمیه دانشجومعلم به تعداد 300 نفر طی سال جاری در استان اظهار داشت: یکی از دلایل افت تحصیلی نبود معلم توانمند در استان است و بنابراین بهترین روش برای جذب معلم دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 بوده که در این خصوص نیز موفق عمل کرده‌ایم.

زینی‌وند مقدم اظهار داشت: یکی از سیاست‌های آموزش‌وپرورش در صورت تأمین اعتبار احداث درمانگاه فرهنگیان در هر یک از شهرستان‌ها است، به‌گونه‌ای که هزینه درمانی کارکنان این نهاد با تحقق این مهم به‌طور چشم‌گیری کاهش یابد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان ادامه داد: امسال 4 میلیارد تومان به مدارس شبانه‌روزی استان اختصاص یافت که تا حدودی مشکلات این گروه تحصیلی را مرتفع می‌کند.

زینی‌وند مقدم اظهار داشت: حدود یک‌هزار مدرسه دارای کد تخریب در لرستان وجود دارد که برخی از آن‌ها برای تعمیر و بهسازی به سازمان نوسازی مدارس معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی آموزش‌وپرورش محدود و تخصیص‌ها بسیار ناچیز هستند، بنابراین تلاش شده در اغلب پروژه‌های آموزشی از ظرفیت خیرین استفاده شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان از اجرای طرح «مدارس توپی» در مناطق محروم استان از جمله بزنوید و زز و ماهرو خبر و ادامه داد: به دنبال دعوت از سازندگان این‌گونه مدارس هستیم تا بتوانیم مدارس توپی که بسیار سبک‌تر اما ایمن‌تر از کانکس و کپر بوده را در استان احداث کنیم.

زینی‌وند مقدم تصریح کرد: در حال حاضر سرانه ورزشی از جمله فضاهای مسقف و روباز استان 56 صدم متر بوده که با بهره‌برداری از پروژه‌های در حال ساخت به بالای 60 سانتی‌متر برای هر دانش‌آموز خواهد رسید.

وی بیان داشت: بخشی از مشکلات عمده جامعه امروز اعم از اقتصادی، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی به نظام آموزشی برمی‌گردد چرا که در گذشته شیوه‌های آموزشی به جای مهارت‌محوری، حافظه‌محوری و مدرک‌گرایی بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با بیان اینکه تا سال 1400 باید نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه به سمت هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای هدایت شوند، گفت: این‌گونه فضاهای مهارتی استان بسیار ضعیف بوده که باید برای آن چاره‌جویی کرد.

زینی‌وند مقدم ادامه داد: در شورای آموزش‌وپرورش تجهیز هنرستان‌ها و 10 پزوهش‌سراهای استان مطرح شد که در نهایت منجر به اختصاص ردیف اعتبار استانی برای این فضاها شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار