درگفت وگو با پانا:

جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ اگر سرنوشت FATF مشخص نشود ممکن است اینس‌تکس هم فراموش شود

تهران (پانا) – کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید کشور نیازمند تصویب لوایح مرتبط با FATF است تا بتوان از مزایای کانال ویژه مالی با اروپا بهره مند شد.

کد مطلب: ۸۹۲۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ اگر سرنوشت FATF مشخص نشود ممکن است اینس‌تکس هم فراموش شود

محمود جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پانا افزود:‌ «پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها به دلیل آنکه آمریکا به صورت یکطرفه از این توافق خارج شده بود تصمیم گرفتند تا به نحوی مسئله برجام را تثبیت کنند. اتحادیه اروپا می‌دانست که برجام تضعیف شده است و باقی‌ماندن آن ساختار سابق را نخواهد داشت.»

وی افزود: « اروپایی‌ها تصمیم گرفتند تا برجام را نگه دارند و راهکارهایی را پیدا کنند تا ایران بتواند پول فروش نفت، بیمه نفتکش‌ها و مبادلات بانکی را حفظ کند تا اثر تحریم‌ها کاهش یابد. اجماع نظر میان 27 کشور اروپایی در مورد ایران کار ساده‌ای نبوده است. بسیاری از کشورهای اروپایی با آمریکا روابط دوستانه دارند و حجم تجارت بالایی میان آنها برقرار است و در پی آن نیستند که به دنبال حمایت از ایران روابط خود را با آمریکا به خطر اندازند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «اروپایی‌ها از همان زمان راهکار مالی را برای حل مشکل‌های موجود اعلام کردند که به SPV معروف شد. البته اتفاق‌نظر جامع از همان زمان بعید به نظر می‌رسید به همین دلیل در نهایت سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس توافق کردند تا با راه‌اندازی اینس‌تکس در جهت تسهیل مبادلات تجاری ایران گام بردارند.»

جامساز ادامه داد: «چهار لایحه ضمیمه FATF است و در قالب کنوانسیون‌هایی است که ایران باید به آنها بپیوندد. در داخل کشور مخالفت گسترده‌ای با پالرمو و سی اف تی وجود دارد و دولت به دلیل حفظ برجام لایحه‌ای را به مجلس ارایه داد که تاکنون با آن مخالفت شده است.»

وی گفت:‌ «انباشت سرمایه برای عده‌ای در وضع نبود شفافیت و بی‌ثباتی اقتصادی فراهم است و طبیعی است که مخالفت‌هایی برای شفاف‌شدن تراکنش‌های مالی و پولی وجود دارد. کشور نیازمند تصویب FATF است و مهلت ما برای تصویب این لوایح به زودی تمام می‌شود.»

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «بهتر آن است که منطقی فکر شود و گفتار درستی در فضای سیاسی ایجاد شود. ایران باید از نظر دیپلماسی به ویژه با کشورهای اروپایی بهبود روابط داشته باشد و از کمک‌های آنها استفاده کند. طبیعی است در این مسیر باید حساب‌های ایران برای بهبود سرمایه‌گذاری شفاف باشد تا ضریب ریسک سرمایه‌گذاری نیز کاهش یابد.»

سازو کار اینس‌تکس مبهم است

وی ادامه داد: «آلمان، انگلیس و فرانسه اینس‌تکس را راه‌اندازی می‌کنند که ابزارحمایت از تبادلات خارجی است. البته تاکنون ساز و کار مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. سایر کشورهای اروپایی ممکن است در آینده به این شرکت ملحق شوند و مبادلات مالی ناشی از واردات دارو و غذا در قالب آن تسهیلاتی خواهند داشت.»

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: « دیوار نامرئی اکنون به دور تجارت خارجی کشیده شده است و واردات و صادرات با موانع و مشکل‌های زیادی مواجه است. کسی به درستی نمی‌داند با توجه به تبلیغات گسترده آمریکا نشست ورشو تا چه میزان می‌تواند به نفع ایران تمام شود. نشست ورشو در حد وزرا و معاونان وزرا است.»

وی ادامه داد: «پایبندی ایران به تصویب FATF و پالرمو در تسهیل مبادلات تجاری ایران راهگشا خواهد بود. اگر سرنوشت FATF مشخص نشود ممکن است اینس‌تکس هم به وادی فراموشی سپرده شود.»

ضرورت اجماع میان دولت و مخالفان در جهت بهبود عملکرد اینس‌تکس

جامساز گفت:‌ «باید اجماعی برای همکاری دولت و مخالفان ایجاد شود تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. اما کسانی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند ومنافع مالی دارند، نمی‌خواهند حساب‌ها شفاف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار