اکسیژن 18 در رآکتور تحقیقاتی خنداب تولید شد

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اکسیژن 18 با خلوص 97 درصد در رآکتور تحقیقاتی خنداب تولید شد.

کد مطلب: ۸۹۱۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
اکسیژن 18 در رآکتور تحقیقاتی خنداب تولید شد

به گزارش ایرنا، « علی اکبر صالحی» روز دوشنبه در حاشیه بهره برداری از بیمارستان مهر خنداب افزود: امکان تولید اکسیژن مثبت 18 با ظرفیت حدود 60 کیلوگرم در این رآکتور فراهم شده است.
وی ادامه داد: تنها یک گام نهایی که الکترولیز آن است، باقی مانده که کار آسانی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با تولید این محصول ایران در زمینه تولید تجهیزات پت خودکفا شده و امکان صادرات نیز برای کشور فراهم است.
صالحی ادامه داد: ارزش یک کیلوگرم اکسیژن 18، 30 هزار دلار است که با خود کفایی در این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید این محصول با تلاش و کوشش شبانه روزی دانشمندان جوان ایرانی در مدت سه تا چهار سال گذشته حاصل شده است.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: تولید اکسیژن 18 اکنون در انحصار کشورهای محدودی است که جمهوری اسلامی ایران با دست یابی به فرمول این محصول، انحصار شکنی کرد.
وی گفت: سازمان انرژی اتمی خود را متعهد به تامین تجهیزات مورد نیاز در سایت های این سازمان می داند و بر این اساس تجهیزات مورد نیاز بخش جراحی و زایمان بیمارستان خنداب با مشارکت این سازمان و استانداری تهیه شده است.
صالحی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی خود را مکلف به تامین تجهیزات مورد نیاز بخش اورژانس بیمارستان مهر خنداب می داند.
وی ادامه داد: اکنون 70 درصد نیروی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خنداب از مردم منطقه بوده و تامین 100 درصدی نیروی مورد نیاز این سایت از نیروهای بومی پیش بینی شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران افزود: 370 هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی در این مدت در کشور اجرا شده است و اکنون 95 درصد مردم از این نعمت ارزشمند بهره مند هستند.
وی ادامه داد: تولید 80 هزار مگاوات برق در نیروگاه های کشور از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی ایران است.
در این آیین از تجهیزاتی که سازمان انرژی اتمی در اختیار بیمارستان مهر خنداب قرار داده با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، استاندار مرکزی و برخی مسئولان استان رونمایی شد.
بیمارستان مهر خنداب با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال ساخته شده که مقرر شده 20 میلیارد ریال توسط سازمان انرژی اتمی تامین شود و تاکنون نیز 10 میلیارد ریال از اعتبار تکلیفی این سازمان، پرداخت شده است.
این بیمارستان با ظرفیت 64 تخت در خنداب ایجاد شده که اکنون 32 تخت آن فعال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار