در گفت‌وگو با پانا

«پردیس و پریسا» اولین اپرای ایرانی است که بعد از انقلاب به صحنه رفته است

تهران (پانا) –- رهبر ارکستر و گروه کر آیو که با اپرای «پردیس و پریسا» ساخته لوریس چکناواریان بر صحنه تالار وحدت حضور دارد از ویژگی‌های این اثر ایرانی و مسائل اجرای صحنه‌ای آن می‌گوید.

کد مطلب: ۸۹۱۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
«پردیس و پریسا» اولین اپرای ایرانی است  که بعد از انقلاب به صحنه رفته است

پیمان منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اجرای این اثر کلاسیک ایرانی در کشور بعد از حدود 50 سال به اظهار نظر پرداخت.

او که چهره‌اش برای بسیاری از دوستداران موسیقی کلاسیک تداعی‌کننده چهره «گوستاوو دودامل» کنداکتور ونزوئلایی و رهبر ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس است، یکی از رهبر ارکسترهای جوان فعال در عرصه موسیقی است که اجراهای درخشانی در کارنامه هنری خود دارد. وی پیشتر پروژه بزرگ اپرای «فلوت سحرآمیز» ساخته موتزارت را باحضور تعدادی از خوانندگان جوان آواز کلاسیک در تهران به صحنه برده است. این نخستین بار بود که اپرایی با ارکستر و گروه کر کامل در ایران به اجرا درآمد.

این رهبر ارکستر درباره تازه‌ترین اجرای خود اپرای «پردیس و پریسا» می‌گوید: این اثر سال گذشته در مراسم بزرگداشت استاد چکناواریان با اجرای ارکستر آیو به صورت کنسرتانت به صحنه رفت؛ یعنی باحضور چهار خواننده و ارکستر و بدون لباس و دکور و حرکات نمایشی. امسال با حمایت‌هایی که جذب پروژه شد، تصمیم داریم این اپرا را به صورت کامل و به شکل اپرا با همه ملزومات صحنه و باحضور همان خواننده‌ها اجرا کنیم که آقای فرزاد امینی کارگردانی آن را برعهده دارند.

وی به برخی مشکلات این اجرا اشاره کرد و گفت: برای مکان تمرین با مشکل مواجه بودیم اما علیرغم مشکلات سعی داریم این اثر را به بهترین نحو اجرا کنیم.

منصوری درباره انگیزه خود از انتخاب این اثر کلاسیک ایرانی برای اجرا گفت: «پردیس و پریسا» اپرای زیبایی است که همیشه مرا مجذوب خود می‌کرد. استاد چکناواریان در این اثر سعی کرده ضمن حفظ خصوصیات اپرا به مفهوم کلاسیک، آن را به سمت موسیقی ایرانی ببرد و کنارهم قرار گرفتم زبان فارسی و موسیقی ایرانی در اثری که ریشه در هنر مغرب‌زمین دارد کار ساده‌ای نبود که در نهایت به خلق اثری زیبا و ماندگار انجامید.

رهبر ارکستر آیو هنر اپرا را نقطه تلاقی هنرهای موسیقی، نمایش، باله، لباس و صحنه عنوان کرد و گفت: اروپا در موسیقی کلاسیک به چنان پیشرفت رسید که فعلا ما نمی‌توانیم در مقام قیاس با آنها برآییم اما اگر بتوانیم آثاری با حفظ مشخصات موسیقی ملی خودمان بسازیم و اجرا کنیم شاید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی درباره اپرای ایرانی «پردیس و پریسا» گفت: داستان اپرا یک روایت اساطیری است. شخصیت زن داستان به نام «پریسا» در دست اهریمن گرفتار می‌شود و «پردیس» قهرمان مرد داستان برای نجات او به جنگ اهریمن می‌رود. این اپرا 4 شخصیت دارد. پردیس (تنور)، پریسا (سوپرانو)، اهریمن (باریتون) و ملکه کبوتر (سوپرانو لیریک) که یاشار احمدی، شیوا سروش، عامر شادمان و آناهیتا حسین‌زاده ایفاگران این 4 نقش هستند. یک گروه کر 40 نفره ارکستر را همراهی می‌کنند و مجموعه عوامل روی صحنه تقریبا 100 نفر هستند.

منصوری با اشاره به حضور چکناواریان در مراحل تمرین اپرا گفت: استاد چکناواریان همیشه درکنار گروه حضور داشتند و ما در تمرین‌های ارکستر و خواننده‌ها و حتی ویژگی‌های صحنه و لباس از نظر و راهنمایی ایشان بهره‌ بردیم.

گفتنی است، اپرای ایرانی «پردیس و پریسا» ساخته لوریس چکناواریان با همراهی ارکستر و گروه کر آیو به سرپرستی پیمان منصوری روزهای 15 و 16 بهمن‌ماه 97 در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود. کارگردانی این کار را فرزاد امینی برعهده دارد و یاشار احمدی، شیوا سروش، عامر شادمان و آناهیتا حسین‌زاده خوانندگان این اثر موسیقایی هستند. برگزارکننده برنامه موسسه نوای چنگ فرزانه است و محمدباقر نحوی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار