رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور: ۲۰ درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم اما برخی هزینه‌ها ۳۰ تا ۸۰ درصد بالا رفته است

ضریب آسیب‌های اجتماعی برای دختران معلول و آسیب‌دیده ذهنی بیشتر است

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از رشد 20 درصدی بودجه این سازمان برای سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۱۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور: ۲۰ درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم اما برخی هزینه‌ها ۳۰ تا ۸۰ درصد بالا رفته است

مجید قدمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در باغ موزه دفاع مقدس گفت: «انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و پیام‌های فرهنگی خود را دارد. برای حفظ این نظام و انقلاب باید عوامل موثر در پیروزی را مرور کنیم؛ بحث حاکمیت اسلام، اقتدار رهبری و حضور مردم ۳ عامل موثر در پیروزی هستند.»

او گفت: «در نظام آموزشی باید بر هر ۳ عامل برنامه‌ریزی کنیم تا انقلاب را به اهداف برسانیم. اسلام را باید برای نسل جدید تبیین کرد، اسلام محدود به یک زمان خاص نیست باید بتوانیم با دانش روز پاسخگوی نیازهای جوانان باشیم.»

قدمی افزود: «آموزش و پرورش از یک حساسیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است زیرا حدود ۴۰ میلیون مخاطب دارد و پیام انقلاب باید از طریق مدارس به خانواده‌ها و دانش‌آموزان تزریق شود. انقلاب ما انقلاب ارزشی و فرهنگی است البته در کنار حاکمیت ارزش‌های دینی به دنبال رفاه جامعه هستیم.»

رشد 1728 درصدی جذب دانش‌آموزان استثنایی بعد از انقلاب

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: «در جنگ فرهنگی مانند جنگ نظامی باید وارد عمل شویم زیرا دشمن پنهان است و مرزهای فرهنگی مانند مرزهای جغرافیایی نیست. با توجه به روز بودن تکنولوژی‌ها پیام دشمن وارد جامعه می‌شود باید دانش‌آموزان را با آشنایی اسلام آماده و تربیت اسلامی را متناسب با نیازهایشان تامین کنیم.»

او ادامه داد: «باید از پتانسیل خانواده‌ها نیز در این‌باره استفاده کنیم، در چهل سالگی انقلاب سیاه‌نمایی از سوی دشمنان مطرح است و اطلاعات کذبی را در اختیار جوانان قرار می‌دهد باید نشان دهیم انقلاب توانسته مشکلات بسیاری را حل کند.»

قدمی گفت: «در نهاد آموزش و پرورش برخی مهمان‌هایمان از نظر شرایط جسمی متفاوت هستند و باید برنامه‌ریزی خاصی برایشان داشته باشیم، تنها مجتمع باغچه‌بان در قبل از انقلاب بود که فعالیت می‌کرد. جمع دانش‌آموزان در بدو پیروزی انقلاب حدود ۸ هزار نفر بوده است در حالی که ۷۰ تا۷۵ هزار نفر باید در مدارس می‌بودند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «امروز ۱۵۲ هزار جمعیت تحت پوشش ما است و رشد ۱۷۲۸ درصدی را می‌بینیم. ۱۶۲ مدرسه قبل از انقلاب مخصوص دانش‌آموزان استثنایی بود که اکنون به هزار و ۵۶۴ مدرسه با ۲۳ هزار پرسنل رسیده است. ما در دورترین نقاط کشور سرمایه‌گذاری کردیم تا دانش‌آموزان استثنایی را شناسایی و به مدارس آوردیم.»

او از راه‌اندازی بیش از ۲۴ هزار مرکز شبانه‌روزی خبر داد و افزود: «بعد از انقلاب در سال ۷۰ معاونت وزیر و رئیس سازمان راه‌اندازی شد و سازمان مدارس مختلف را تاسیس و فضاسازی کرد. از سال ۷۶ تا ۸۴ حدود ۸۰۰ مدرسه ساختیم یعنی سالی ۳ مدرسه.»

قدمی گفت: «در کنار ایجاد فضای آموزشی گروه‌های پوششی را افزایش دادیم بعد از انقلاب گروه‌های اختلالات جسمی حرکتی، عاطفی، اوتیسم، یادگیری را ایجاد کردیم.»

78 درصد دانش‌آموزان استثنایی در مدارس خاص تحصیل می‌کنند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «بیش از ۶۰۰ مرکز در مناطق آموزشی راه‌اندازی کردیم و در زمینه‌های اختلالاتی مشکلات را برطرف می‌کنیم. نزدیک هزار میلیارد تومان در سال‌جاری برای ۱۵۲ هزار نفر اعتبار سازمان است. حدود ۷ تا ۸ میلیون برای هر دانش‌آموز استثنایی خرج می‌شود.»

او درباره خدمات حمایتی هم گفت: «هزینه‌های دارویی، پزشکی، جراحی، سمعک و ... را داریم و ۱۷ هزار پرونده در ۳ سال گذشته از این خدمات استفاده کرده‌اند. کتب درسی را به روز کردیم و برای بچه‌های آسیب‌دیده ذهنی ادامه تحصیل را تا دیپلم در نظر گرفتیم. برای ناشنوایان و نابینایان رشته‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم.»

قدمی افزود: «بحث آموزش تلفیقی را در نظر داریم، حدود ۷۳ هزار نفر در سیستم فراگیر و ۷۸ هزار در مدارس خاص تحصیل می‌کنند. معلولان شدید در مدارس خاص و تک معلولیتی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «مجموعه مشاغلی که بتواند به نابینایان کمک کند را داریم در بحث کامپیوتر وارد شدیم تا از طریق لامسه مطالب را بگیرند. در حوزه ناشنوایان رشته‌ها را به سمت فنی و حرفه‌ای بردیم برای دختران خیاطی، گرافیک و نقاشی و برای پسران برق، راه و ساختمان و کامپیوتر داریم.»

آموزش و پرورش استثنایی به سمت آموزش حرفه‌ای گرایش پیدا کرده است

او گفت: «در آسیب‌دیده‌های ذهنی طراحی رشته‌ها را به سمت مهارت پیش رفته است و کتاب مهارت را در نظر گرفتیم. سعی کردیم رشته‌ها را با نیازهای بومی افراد تامین کنیم تا زمینه جذبشان بعد از دیپلم فراهم شود. امسال حدود ۳۵۰ نفر بدون داشتن سهمیه قبولی دانشگاه داشتیم. آموزش و پرورش استثنایی به سمت آموزش حرفه‌ای گرایش پیدا کرده است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «بودجه سال آینده حدود ۱۶۰ میلیارد است که امسال این اعتبار ۱۳۵ میلیارد بود که باید اعتبارات در این حوزه به موقع داده شود. ۲۰ درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم اما برخی هزینه‌ها بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.»

قدمی گفت: «امسال نیاز سرویس ایاب و ذهاب افزایش داشته است و ۷۰ میلیارد تومان هزینه درنظر گرفته است که ۳۰ میلیارد کسری بودجه داریم.»

او افزود: «جز سیاست ماست که در هر منطقه حداقل یک مدرسه اوتیسم برای دختران و پسران داشته باشیم که اکنون آمار ما به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. عمده دانش‌آموزان اوتیسم خارج از نظام آموزشی ما هستند و سازمان بهزیستی باید به میدان بیاید. در زمینه تربیت معلم برای کار کردن با دانش‌آموزان اوتیسمی باید کار کنیم. تولید محتوا نیز برای این افراد مهم است که کتب درسی برای ۳ پایه اول دبستان توزیع شده است و کتب ۳ پایه دیگر نیز درحال تدوین است.»

مدارس اتیسم در 9 استان باقی‌مانده تا سال 1400 راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: «در ۲۲ استان مدارس اوتیسم را ایجاد کردیم. دانش‌آموزان اوتیستیک در استان‌هایی که مدارس ندارند در کنار بچه‌ها تحصیل می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰، ۹ استان دیگر نیز این مدارس را داشته باشند.»

قدمی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه چه تولید محتوایی برای دانش‌آموزان استثنایی در قبال مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دارید گفت: «معتقدیم که مجموعه مسایل برای آموزش و پرورش استثنایی نیز است و ضریب آن برای دختران معلول و آسیب‌دیده ذهنی نیز بیشتر وجود دارد. سرمایه‌گذاری ویژه بر روی آموزش خانواده در این زمینه مهم است. ازدواج‌های فامیلی در این دانش‌آموزان نیز مهم است که باید تست ژنتیک انجام گیرد.»

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: «بیش از ۲۵۲ هزار و ۸۶۸ نفر در یک سال آموزش دیدند و ۳۰ هزار نفر پدران بودند زیرا در تربیت بچه‌های استثنایی نقش اساسی دارند. برای پیشگیری از آسیب‌ها عنصر خانواده و در مدرسه در قالب فعالیت‌های پرورشی را مدنظر داریم.»

قدمی گفت: «تعاریف معلولان در آمارهای جهانی متفاوت است که ۱۷ گروه را تحت پوشش می‌دهند در حالی‌که اکنون ما ۷ گروه آسیب‌دیده ذهنی، شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، اختلالات یادگیری، عاطفی، چند معلولیتی داریم که بیشترین گروه دانش‌آموزی در آسیب‌دیده ذهنی هستند. (این آمار ۳ درصد است.کمتر از یک درصد نابینا، ۶ دهم درصد ناشنوا و یک درصد عاطفی).»

او گفت: «اطلاعات ما براساس خوداظهاری خانواده‌ها است ما براساس طرح سنجش و مراکز شبانه‌روزی سالانه ۸ هزار نفر را تحت پوشش داریم و ۱۵۰۰ نفر تلفیق هستند. با نرم جهانی حدود ۲ برابر باید در مدارس ما باشد اما در داخل کشور مدرسه‌ای نداریم شناسایی نشود و به مدرسه نروند.»

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: «بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر فارغ اتحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم خروجی ۸۵۰ نفر است و باید حدود ۵۵۰ نفر از آزمون استخدامی جذب کنیم.»

او ادامه داد: «کار اداری تغییر نام سازمان در حال انجام است تا به سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر یابد.»

۷ گروه از آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات می‌گیرند اما منطق کار در پیشرفت‌های جهان ۱۷ گروه است

قدمی گفت: «مدرسه پشتیبان و پذیرا را در نظر گرفتیم اما هر ۲ یا ۳ مدرسه باید معلم رابط داشته باشد همچنین ۸ واحد آموزش برای معلمان را مدنظر داریم.»

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: «همایشی را با همکاری دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم که فعالیت‌های این همایش را در اختیار معلمان قرار دهیم.»

او گفت: «در شهرستان‌ها مدارس مختلط دانش‌آموزان استثنایی را داریم البته با یک اصول و چارچوب‌های خاص این موضوع در شهرهای خاص و کوچک وجود دارد.»

او درباره گروه بیماران پروانه‌ای و هموفیلی گفت: «اکنون ۷ گروه از ما خدمات می‌گیرند اما منطق کار در پیشرفت‌های جهان ۱۷ گروه است و این افراد تحت عنوان بیماران نادر خدمات می‌گیرند.»

قدمی گفت: «در بحث خدمات حمایتی انواع خدمات را داریم بیش از ۲ هزار تبلت را بین نیمه بینایان توزیع کردیم. طیف خدمات را در حوزه دندانپزشکی با محدودیت جلو رفتیم و ۵۰۰ هزار تومان ان را پشتیبانی می‌کنیم تا به سمت فعالیت‌های نیمه‌بینا برویم.»

رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: «تصورم این است که نمره خوبی باید در چهلمین سال انقلاب به آموزش و پرورش در حوزه توجه به آموزش و پرورش استثنایی دهیم.»

او گفت: «تجربه جهانی این است که معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است با این شعار تمام ارگان خدمات را یکپارچه می‌کنند این موضوع باید در نظام جنهوری اسلامی نیز پیگیری و دنبال شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار