حیدریان: در مناسب‌ترین زمان برای اخذ سهم سینمای ایران از بازارهای جهانی قرار داریم

تهران (پانا) - محمدمهدی حیدریان مدیر باسابقه فرهنگی و سینمایی بر این باور است که دهه پیش رو، مناسب‌ترین زمان برای اخذ سهم سینمای ایران از بازارهای جهانی است.

کد مطلب: ۸۹۱۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حیدریان: در مناسب‌ترین زمان برای اخذ سهم سینمای ایران از بازارهای جهانی قرار داریم

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق سازمان سینمایی در گفت و گو با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر که اغلب در دوره مدیریت او تولید شده‌اند و حال و هوای این آثار گفت: انتطار ما از سینما در چهل سالگی انقلاب، پخته بودن و پخته شدن است و امیدوارم همه کمک کنیم تا سینمای ما بیش از آنچه که در حال حاضر هست پیش رود و به تراز مورد توقع از انقلاب فرهنگی و اسلامی ما تبدیل شود.
او ادامه داد: سینما در طول زمان و در دل جامعه ملهم از مسائل وعکس‌العمل‌های مردمی شکل می‌گیرد و موجب تکرار نمونه کارها می‌شود. به عقیده من سینما گاهی اوقات منفعل می‌شود و به جای آنکه نقش پیش‌روندگی و کمک به جامعه داشته باشد، دچارغفلت می‌شود و اینجاست که گاهی اقتصاد و سایر ویژگی‌های دیگر مطرح می شود. در این وضعیت در خدمت جامعه بودن و ارتقای فرهنگی به واسطه سینما کمرنگ می‌شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دو سال اخیر که باز هم در سینما مسئولیت برعهده داشتم تلاش کردیم به واسطه گفت‌وگوها و نشست‌ها و وضع دستورالعمل‌هایی در زمینه تولید تاثیرگذار باشیم، و سینما را در مسییر که جامعه از آن انتظار دارد هدایت کنیم. پروسه تولید سینما و حاصل آن حکایت از این دارد که در این دو سال سینماگران توجه بیشتری به مسائل جدی جامعه کرده‌اند.
حیدریان گفت: اولین نکته‌ای که من در مشاهدتم می‌بینم توفیق در دعوت از تعداد و طیف متنوع‌تر و وسیع‌تری از مردم برای آمدن به سینماست. تعداد مخاطبان با یک شیب مثبت رو به افزایش بوده است. فیلم‌های پرفروش ما اگر در اغلب سال‌ها به یک ژانر خاص اختصاص داشت، امسال این طور نبود و ما شاهد پرفروش شدن فیلم‌هایی چون «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری» بودیم و در عین حال سینمای کودک چنان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که می‌توان گفت، امسال شاهد احیای آن بوده‌ایم.
او تاکید کرد: حداقل انتظار جامعه از سینمایی که در دنیا معروف است و شهرت خودش را در عرصه های بین المللی حفظ کرده، این است که به مسائل ایران در عرصه های بین المللی نیز توجه کند. ما این رویکرد را در سینما داشته ایم.
او همچنین درباره حضور کارگردان و فیلمسازان حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که عموما فیلمسازی را بعد از انقلاب آغاز کرده‌اند، گفت: این موقعیت بسیار غرورآفرین است. من قبل از انقلاب در حوزه تئاتر و عکاسی سابقه فعالیت داشتم و بعد به سینمایی آمدم که مورد لعن ترین حوزه فرهنگی جامعه بود و خوشحالم که ظرفیت مردم جامعه و شرایطی که برای سینما فراهم شد، به گونه‌ای پیش رفت که آن را به شرایط امروز رساند. همان طور که امام در اولین سخنانشان و در کمال ناباوری همه از سینما یاد کردند، شاید این موضوع بود که ما را به سرعت به این سمت کشاند و فکر نمی کردیم در چهل سالگی ما در چنین جایی باشیم.
حیدریان گفت: وضعیت اقتصاد سینما به گونه‌ای است که اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران خود مایل به سالن‌سازی هستند و این بسیار اتفاق مثبتی است. زمانی سینماگران ما تلاش می‌کردند امکانی برای حضور فیلم‌شان در جشنواره‌های خارجی به وجود آورند، از این مرحله به گونه‌ای عبور کردیم که بعد از مدتی دیگر جشنواره‌ای بدون فیلم‌های ایرانی برگزار نمی‌شد و حالا مدتی است سینماگران ایرانی حضور بسیار پررنگی در داوری‌های جشنواره‌های بین‌المللی دارند.
حیدریان در پایان سخنانش گفت: جایی که امروز هستیم سکوی خوبی برای جهش به دهه پیش روست. شاید اصلی‌ترین شعار دهه پیش روی سینما اخذ سهم از بازار جهانی باشد. سینمایی با این مولفه‌ها و با این راه طی شده حقش است که این سهم را به دست بیاورد و باید آن را خیلی وقت پیش به دست می آورد. همه چیز مهیا است تا ما بتوانیم از بازار تصویر جهان سهم بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار