همه آنچه مخالفان سعید نمکی در صحن علنی بهارستان گفتند

مقصودی: بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس اقدامات دولت یازدهم برای کنترل تورم را تحسین برانگیز دانست و تاکید کرد که بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم.

کد مطلب: ۸۹۱۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مقصودی: بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم

به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در جلسه علنی امروز دوشنبه(15 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: «سوابق ارزشمندی در گذشته ایشان وجود دارد. امیدوارم با رأیی که امروز از مجلس می‌گیرند در انجام وظایف خطیری که پیش‌رو دارند، موفق شوند.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرسید: «برای رفع مشکلات اجرایی و ساختاری بخش بهداشت و درمان کشور چه پیش‌بینی‌ها و برنامه‌هایی دارید؟ رهبری تاکید دارند در بخش درمان بکوشید تا بیمار و اطرافیان او جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند اما آیا به واقع وضعیت این طور است؟ آیا رواست به خاطر تجهیزات جزئی پزشکی بیمار سه بار به اتاق عمل برده و برگردانده شود. خواهش می‌کنم جان انسان‌ها را هم در محاسبات‌تان مورد توجه قرار دهید.»

نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: «اینکه یک بیمار با کپسول متصل به او داخل اتاق عمل برده می‌شود و با انفجار این کپسول بیمار به طرز فجیعی جان می‌دهد، آیا در برنامه‌ها و محاسبات مدیران وزارت بهداشت قرار دارد؟ بودجه این وزارتخانه ۱۲ هزار میلیارد تومان است قرار بود این بودجه برای تقویت تجهیزات پزشکی و لوازم بیمارستانی اختصاص یابد اما بیش از ۸۰ درصد این مبلغ صرف پرداخت به افراد و حقوق و مزایای پرسنل این وزارتخانه شد. آیا شما به جای متورم کردن هزینه‌های درمان راهکار دیگری دارید؟ برنامه‌های شما در این بخش چیست؟ در بخش درمان چه برنامه‌هایی دارید؟»

فرهنگی با انتقاد شدید به عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: «متاسفانه سازمان غذا و دارو بسیار ناموفق عمل کرده و نیازهای غذایی و دارویی مردم درست تنظیم نشده است و مراجعات مردم به واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها بسیار زیاد شده است. انواع سرطان‌ها حتی در سنین پایین شایع شده است. ترکیب غذایی مردم درست نیست. دسترسی آنان به پروتئین‌های مورد نیازشان بسیار پایین است و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته است. برنامه‌های راهبردی شما در این بخش چیست؟ مسائل آموزشی در بخش سلامت درست نیست. از برخورد با دانشجویان در دانشگاه‌ها تا برخورد با متخصصان در بیمارستان‌ها با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. این پزشکان تنها به دلیل گلایه از فقدان در اختیار قرار دادن ابزار و تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های دور دست و غیرمرتبط با تخصص‌شان تبعید می‌شوند.»

او ادامه داد: «شما اولین پزشک غیرجراحی هستید که در رأس این وزارتخانه قرار خواهید گرفت. توجه داشته باشید که انتظار از شما در بخش تجهیزات و دارو بسیار بالاست. بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی این بخش صرفاً باید صرف خرید تجهیزات پزشکی و دارویی شود.»

نماینده مردم تبریز در مجلس در خلال سخنانش لاریجانی را مخاطب قرار داد و در اعتراض به جمع شدن برخی نمایندگان اطراف صندلی رئیس‌جمهوری، گفت: «به رئیس‌جمهوری توصیه کنید که به کمیسیون‌ها، مجامع استانی و نمایندگان وقت دهد تا بتوانند درباره مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌شان به ایشان صحبت کنند تا در جلسه علنی این طور وقت خود را به جای توجه به سخنان ناطق جلسه علنی، صرف صحبت با ایشان نکنند.»

لاریجانی هم این توصیه را تایید کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «تامین اجتماعی از سیاست‌های وزارتخانه شما در طول سال‌های گذشته آسیب دیده است. چرا برای جبران کسری هزینه‌های سلامت، اوراق فروخته می‌شود؟ خرید تجهیزات پزشکی توسط افرادی که برای کسب و کار خود بهشت خرید تجهیزات درست کرده‌اند، نباید انجام شود. نظام ارجاع و پزشکی خانواده را فعال و کارآمد کنید و اختیارات شرکت‌های خارجی دارویی را به حداقل برسانید و با مافیای تجهیزات و داروهای وارداتی مبارزه کنید.»

فرهنگی با اشاره به موقعیت برجسته بخش بهداشت و درمان در سطح خاورمیانه و جهان، گفت: «جایگاه برجسته بهداشت و درمان ایران در سطح منطقه و جهان جایگاه بسیار مطلوبی است اما باید در جهت ارتقاء بیشتر این جایگاه تلاش کنید. با رفع ایرادات ساختاری به نیازهای اساسی بیماران توجه اساسی‌تری کنید. از مدیران پاک دست برای پیاده کردن سیاست‌های‌تان استفاده کنید.»

او ادامه داد: «پرستاران نیاز به توجه شما دارند. بیماران بستری در منزل نیاز به توجه دارند حتماً برای این بیماران باید سرویس مناسب ارائه دهید. این عزیزان و خانواده‌هایشان در زجر و ناراحتی هستند.»

به گزارش خانه ملت، حسین مقصودی، نماینده سبزوار نیز در مخالفت با سعید نمکی گفت: «بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم؛ در دولت اول کنترل تورم زبانزد خاص و عام بود.»

نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب در مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهوری گفت که حیف آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی رفت و تا پایان دولت در کنار ما نبود. این موضوع سوال ما نمایندگان نیز هست که باید آقای روحانی و نوبخت به آن پاسخگو باشند، گفت: «همه نمایندگان مردم، کسانی که آقای نمکی را می‌شناسند، می‌دانند ایشان به پاکدستی، تخصص در عملکرد زبانزد خاص و عام هستند، چه تضمینی وجود دارد رئیس‌جمهوری و آقای نوبخت این نیرو را نیز نسوزانند.»

او ادامه داد: «توجه ویژه آقای نمکی به برنامه‌های قابل اجرا جای تحسین دارد اما برنامه‌ها باید بومی‌گرایی شوند؛ برای بهسازی طرح پزشک خانواده برنامه‌ای ارائه نشده است.»

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس با اشاره به اینکه این روزها از طرح تحول سلامت مردم ناراضی هستند زیرا دولت به برنامه‌ها نگاه عملی ندارد، اضافه کرد: «اگر نگاه بنیادی وجود داشت باید منشأ بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت نه درمان آن، منشأ بیماری‌های امروز سوء تغذیه است که برخلاف نظر رئیس‌جمهوری اکثر مردم فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و بیمه‌ها شامل تمام داروها نمی‌شوند.»

مقصودی با بیان اینکه همه می‌دانند علت کنار رفتن آقای هاشمی اختلافات درونی دولت است، بخشی از اعضای دولت مخصوصاً آقای نوبخت معتقد بودند هاشمی بیش از دخل دولت خرج می‌کند، تصریح کرد: «چند ده هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها آنها را به مرز ورشکستگی برده و دولت‌های آینده را رنج می‌دهد، با افزایش 300 درصدی تعرفه پزشکی منابع به جیب پزشکان روان شده است.»

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه آقای نمکی با کدام اعتبار می‌تواند بدهی به بیمارستان‌ها را پرداخت کند، عنوان کرد: «وضع اقتصادی، معیشت، صنعت و کشاورزی را رها کرده‌ایم و برخی افراد به نام خصوصی‌سازی، خصوصی خواری کرده‌اند.»

او ادامه داد: «آقای رئیس‌جمهوری آیا می‌توان جلوی دخالت‌های نوبخت را بگیرید و از برنامه‌های آقای نمکی حمایت کنید، چرا پشت تریبون اطلاعات دروغ آقای نوبخت را اعلام می‌کنید، مردم به این آمارها می‌خندند، شما همواره از دفترچه بیمه رایگان صحبت کرده‌اید اما می‌دانید این دفترچه دیگر صادر نمی‌شود.»

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه آقای رئیس‌جمهور آیا خبر دارید با فروش اوراق مشارکت چه چالشی برای دولت‌های بعدی ایجاد می‌کنید، خاطر نشان کرد: «روستاییان اگر از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد بیمار شوند باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کنند، دولت‌های آینده از این دولت به عنوان ضعیف‌ترین دولت یاد می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار