پاسخی به دلواپسان اینستکس: «والله وهن ملت ماست!»

تهران (پانا) - دلواپسان برجام حالا یکصدا علیه کانال مالی ویژه ایران و اروپا دست به‌کار شده‌اند. آنان می‌گویند این کانال مالی تنها به واردات غذا و دارو اختصاص یافته،در حالی است که آمار نشان می‌دهد ایران صادرکننده محصولات کشاوری و غذایی محسوب می‌شود و در این زمینه رشد داشته است.

کد مطلب: ۸۹۱۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پاسخی به دلواپسان اینستکس: «والله وهن ملت ماست!»

به گزارش ایرنا، امروز بسیاری از رسانه‌های اصولگرا علیه کانال مالی ویژه ایران و اروپا موسوم به اینستکس هم‌صدا شدند و ضمن «هیچ» تفسیر کردن این کانال مالی، آن را تنها یک مسیر واردات غذا و دارو برای ایران عنوان کرده‌اند.

«اگر غذا می‌خواهید باید FATF را تصویب کنید» تیتری است که در تارنمای رجانیوز به چشم می‌خورد. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: نه قرار است تحریمی دور بخورد و نه بانکی از اروپا با ایران وارد همکاری شود. وزیر، معاون و سخنگوی وزارت امور خارجه در مواضع جداگانه‌ای به استقبال این حرکت نمادین اروپا رفتند و آن را گام اول اروپا برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام دانستند. اما آیا اتحادیه اروپا این اقدام را مفت و مجانی برای ایران صورت داده است یا هزینه آن را با دولت حساب خواهد کرد؟ ظاهراً پاسخ منفی است و در برابر همین آب‌نبات اروپایی، قرار است هزینه‌های هنگفتی بر کشور تحمیل شود.

صبح نو در مطلبی با عنوان «تولد فرزند ناخلف برجام» به انتقاد از کانال تجارت اروپا-ایران پرداخته است. در گزارش این روزنامه آمده است: این شرکت صرفاً یک اتاق تسویه‌حساب، آن هم برای موارد معدودی از تجارت‌هاست. نه قرار است تحریمی دور بخورد و نه بانکی از اروپا با ایران وارد همکاری شود. صرفاً در برابر خریدهای محدود ایران از اروپا که شامل غذا و (شاید) دارو خواهد بود، این شرکت زحمت تسویه‌حساب را خواهد کشید!

سید یاسر جبرئیلی، فعال رسانه‌ای اصولگرا هم در همین راستا در توییتر نوشته: متأسفانه چنانکه پیش‌بینی کرده بودیم، کارکرد INSTEX محدود به مبادلات غذا و داروست. مبادلاتی که پیش از راه‌اندازی این کانال نیز جاری بوده. باید منتظر بود جریانی برای پیوستن خریداران نفت ایران به INSTEX به راه بیفتد. هدف این «پیوستن»، انتقال پول نفت ایران از آسیا به اروپا خواهد بود.

بعیدی‌نژاد: تکرار نفرمایید، والله وهن ملت ماست

در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلستان در توییتر خود نوشته: جناب جبرئیلی نقدهای شما محترم، اما لطفاً این «غذا و دارو» را تکرار نفرمایید. والله وهن ملت ماست. ما غذا از خارج وارد نمی‌کنیم و جز در موارد خاص، در اقلام کشاورزی/دارویی خودکفاییم. این کانال از جمله برای خرید تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته و داروهای بیماری‌های خاص است که پول آن چند میلیارد است.

بعیدی‌نژاد نیز قبلاً درباره کارایی اینستکس نوشته بود: اول کار با تهاتر پرداخت‌های کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی آغاز می‌گردد و در مراحل بعد به همه تبادلات تجاری تعمیم می‌یابد. مخالفان مرتباً کلمه «غذا»را برای تداعی‌سازی کار نفت در برابر غذای عراق تکرار می‌کنند ولی این دو به هیچ وجه شباهتی به هم ندارند.

بررسی آمار گمرکی ایران نشان می‌دهد این دلواپسی‌ها درباره اینستکس چیزی بیش از جنجال نیست. بر اساس آمار برخط سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، تنها مواد خوراکی که در دی‌ماه ایران وارد کرده، شامل اقلامی از جمله کنجاله‌ای که از روغن سویا به دست‌ می‌آید، روغن آفتابگردان،‌روغن خام سویا، ‌چای سیاه، برنج سفید شده و ذرت دامی است. که از میان این اقلام بیشترین واردات به ذرت دامی اختصاص دارد که در دی‌ماه، تقریباً هر روز، ایران این کالا را وارد کرده است.

در کنار این بررسی آماری واردات گمرک ایران نشان می‌دهد که بیشترین واردات ایران در دی‌ماه گذشته از کشورهای همجوار از جمله امارات متحده عربی و ترکیه بوده است و البته بیشترین واردات ایران در این ماه، از چین بوده است.

این آمار تقریباً مشابه آمار 6 ماه ابتدایی سال جاری است. میزان واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در 6 ماهه نخست سال جاری 9 میلیون و 625 هزار تن با ارزش 5297 میلیون دلار بوده که به ترتیب از نظر وزن 59٫3 درصد و از نظر ارزش 23٫9 درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود. میزان ارزش واردات 6٫5 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و در مجموع 6 درصد کمتر از میانگین سال‌های برنامه پنجم توسعه بوده است.

اقلام عمده وارداتی محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در 6 ماهه نخست سال 97، شامل ذرت 971 میلیون دلار و سهم ارزشی 18٫3 درصد، برنج به ارزش 967 میلیون دلار و سهم ارزشی 18٫2 درصد، دانه سویا به ارزش 705 میلیون دلار و سهم ارزشی 13٫3 درصد، روغن نباتی به ارزش 462 میلیون دلار و سهم ارزشی 8٫7 درصد، گوشت قرمز به ارزش 358 میلیون دلار و سهم ارزشی 6٫8 درصد، انواع میوه به ارزش 242 میلیون دلار و سهم ارزشی 4٫6 درصد، جو به ارزش 219 میلیون دلار و سهم ارزشی 4٫1 درصد و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش 249 میلیون دلار و سهم ارزشی 4٫7 درصد از کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده که در مجموع 78٫7 درصد ارزش واردات بخش کشاورزی را شامل می‌شوند.

به‌علاوه پیش از این، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران آماری منتشر کرد که نشان می‌داد در 6 ماهه نخست سال 1397، میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سه میلیون و 514 هزار تن و به ارزش 3149 میلیون دلار بوده که از نظر وزن 6٫2 درصد و از نظر ارزش 13٫6 درصد کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. میزان ارزش صادرات 6 ماهه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 27٫1 درصد افزایش داشته و در مقایسه با کلیه سال‌های قبل از آن، بالاترین رقم بوده است. اقلام عمده صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شامل انواع میوه‌های درختی به ارزش 583 میلیون دلار و سهم ارزشی 18٫5 درصد، انواع سبزیجات و محصولات جالیزی به ارزش 564 میلیون دلار و سهم ارزشی 17٫9 درصد، زعفران 151 میلیون دلار و سهم ارزشی 4٫8 درصد و ماهی به ارزش 117 میلیون دلار و سهم ارزشی 3٫7 درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است. بیشترین میزان صادرات (از نظر ارزش) به کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، آلمان، ترکمنستان، ترکیه و کویت صورت گرفته که به ترتیب 40٫8، 13٫8، 6٫8، 5٫7، 3، 2٫6، 2٫4، 2٫4، 2٫3 و 1٫8 درصد است.

حالا با مقایسه این آمار باید پرسید آیا طی 6 ماه ابتدایی سال که تقریباً دوباره تحریم‌های ظالمانه به ایران تحمیل شد و کانال ویژه مالی هم با اروپا برقرار نبود،‌ ما شاهد قحطی مواد غذایی در کشور بودیم که حالا نیاز باشد با برقراری این کانال ویژه مالی برای کشور غذا وارد کرد؟‌ ضمن اینکه مواد غذایی اساسی مورد نیاز کشور نه‌تنها وارد نمی‌شوند، بلکه ایران صادرکننده این محصولات محسوب می‌شود. از جمله اینکه به‌تازگی صادرات مرغ برای تنظیم قیمت بازار ممنوع شده است. از طرف دیگر، اگر در بازار امروز قیمت گوشت لجام‌گسیخته شده است به اذعان مسئولان مربوطه قاچاق دام زنده به خارج از کشور علت اصلی این رخداد محسوب می‌شود که در این اتفاق هم باز به‌نوعی مواد غذایی از ایران به سمت کشورهای دیگر رفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار